Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metersystem på objektiv också i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Fullständigt off topic

BengtJohnsson skrev:
När den eminenta tidskriften National Geographic Magazine övergick till metersystemet i sina texter, reagerade sjuttontusen amerikaner med att säga upp prenumerationen...

Ingen särskilt stor andel, men i alla fall sjuttontusen...

De hade problem att övertyga finansmarknaden om decimalsystem där kurser ställs i dollar och cent, jämfört i dollar och 1/16 delar av dollar.....vilket i och för sig är hanterbart, men det uttryckets alltid förenklat 8/16 skrev 1/2....Mycke matematik. Nu kan de uttrycka dollarn i 1/100 i stället för 1/32 som de hade som mellanspel. Det är inte enkelt att byta metod.

Engelsmännen hade länge ett intressant myntsystem med både pund, pence och shilling....så det lär dröja innan de gör upp den snaste landvinning att ta bort shilling och hitta på nya pence som är 1/100.

hazard skrev:

....
Men det är bara jag som är lite yrkesskadad när det gäller måttenheter, inget att lägga för mycket vikt vid.

/Andreas

Det var "Visst" som jag uppfattade som lite spydigt, men nu förstår jag att det inte var så. Ursäkter utväxlade och accepterade. Friden sänker sig åter över denna diskussion!

För en fängslande skildring av världens metrifiering rekommenderas boken "Världens mått" (Ken Alder). I centrum står berättelsen om hur två fransmän, i vetenskapens namn och mitt under revolutionen, beger sig ut för att mäta meridianbågen från Dunkerque till Barcelona och sedan kunna basera det nya måttet, metern, på själva jordens storlek. En meter skall vara en tiomiljontedel av sträckan från ekvator till pol.

Noteras kan att författaren är amerikan.

RolandM skrev:
Nog har de metersystemet alltid. Antar att det är något tyskt över Leica och Carl Zeis.

Även i USA mäts brännvidden i milimeter, förmodligen för att det blir fler milimeter än tum ;-)

Har varit med om motsatsen där amerikaner varit väldigt stolta över att de tillverkat sina maskiner med en precision av tusendels tum. De tyckte att det lät bättre än hundradelar av millimeter men det är ju bara att räkna.

25,4 (en tum=25,4 mm) / 1000 = 0,0254 mm

Att jämföra med 0,01 mm.

RolandM skrev:
Det går tio sådana tummar (verktummar?) på en fot som bildar långa sidan på en A4.

Märkligt jag som trodde att form och storklek på A4 kommer ifån att ett A0 är 1^m stort och förhållandet mellan sidorna är 1:roten ur 2, sedan så delas arket i halvor med bibehållet förhållande för att få A1, A2, A3 osv.

Nerevarine skrev:
Men jag har för mig att det senare visat sig att dom mätte fel med en relativt obetydelsefull mängd. Men ändå....lite kul tyckte jag.

Dom kan inte haft det lätt dom där killarna (varken han som mätte och han som kände sig tvingad att kolla att den andre verkligen mätt rätt.)

Nome Nescio skrev:
Märkligt jag som trodde att form och storklek på A4 kommer ifån att ett A0 är 1^m stort och förhållandet mellan sidorna är 1:roten ur 2, sedan så delas arket i halvor med bibehållet förhållande för att få A1, A2, A3 osv.

Trodde jag med. Synd att de inte valde gyllene snittet som förhållande mellan bas och höjd. Det hade varit harmoniskt (1,618034 istället för 1,4142857)

Sten-Åke Sändh skrev:
Dom kan inte haft det lätt dom där killarna (varken han som mätte och han som kände sig tvingad att kolla att den andre verkligen mätt rätt.)

Nej, de hade det inte lätt. De mätte båda två, började från varsitt håll. Och ja, en meter av idag är, om jag minns rätt, någon tiondel av en millimeter "felaktig". Det fascinerande är väl att ge sig in i ett sådant otroligt projekt för att ge legitimitet åt en måttenhet. En pinne som man plockar upp i skogen kan ju också utgöra utgångspunkten för en meter, bara man bestämmer sig för att det är så.

Jag hörde en gång att förr hade alla länder, till och med Sverige, sin egen nollmeridian i sjöfarten. Det var ju bökigt, så man enades om att lägga en internationell i greenwich. Detta accepterade fransmännen i utbyte mot att engelsmännen skulle övergå till det metriska systemet....

Blåsta!

hansen skrev:
Nej, de hade det inte lätt. De mätte båda två, började från varsitt håll. Och ja, en meter av idag är, om jag minns rätt, någon tiondel av en millimeter "felaktig". Det fascinerande är väl att ge sig in i ett sådant otroligt projekt för att ge legitimitet åt en måttenhet. En pinne som man plockar upp i skogen kan ju också utgöra utgångspunkten för en meter, bara man bestämmer sig för att det är så.

Fullständigt fascinerande egentligen. Man måste nästan ha en släng av Aspberger för att "låsa på" en uppgift som denna och verkligen lyckas genomföra den. (inte menat som nåt förklenade om folk med denna sjukdom utan snarare ett uttryck för fascination inför en del människors makalösa bedrifter)

OT!

Köp boken "A short history of nearly everything" av Bill Bryson. Finns nog pâ svenska oxâ.
Där blir man verkligen imponerad och fashinerad av de bedrifter som gjorts i vetenskapens namn, lângt före vâr tid.
Även vâra svenska vetenskapsmän fâr sin rättmätiga uppmärksamhet.

Sten-Åke Sändh skrev:
Trodde jag med. Synd att de inte valde gyllene snittet som förhållande mellan bas och höjd. Det hade varit harmoniskt (1,618034 istället för 1,4142857)
Men om de hade valt gyllene snittet så skulle systemet blivit helt opraktiskt. Det kan vara så att gyllene snittet skulle gjort varje papper mer vackert, men roten ur två gör standarden vacker. Att direkt veta att ett A4-ark av 80g/m2-papper väger 80/2^4 = 5g är vackert.

hansen skrev:
En meter skall vara en tiomiljontedel av sträckan från ekvator till pol.
Dagens messerschmitt: Numera är enheten faktiskt omdefinierad till den sträcka ljuset hinner färdas i vakuum under tidsintervallet 1/299792458 sek... bara att ta fram stoppuret och mäta :)

Göran Larsson skrev:
Men om de hade valt gyllene snittet så skulle systemet blivit helt opraktiskt. Det kan vara så att gyllene snittet skulle gjort varje papper mer vackert, men roten ur två gör standarden vacker. Att direkt veta att ett A4-ark av 80g/m2-papper väger 80/2^4 = 5g är vackert.

Säger som Dalle: "Tänkte inte på det". :)

5g är vackert det med!

Gunnar D skrev:
OT!

Köp boken "A short history of nearly everything" av Bill Bryson. Finns nog pâ svenska oxâ.
Där blir man verkligen imponerad och fashinerad av de bedrifter som gjorts i vetenskapens namn, lângt före vâr tid.
Även vâra svenska vetenskapsmän fâr sin rättmätiga uppmärksamhet.

Tack för tipset!

hansen skrev:

Det tråkiga är att allt detta jobb numera är förgäves. Detta för att man kände sig tvungna till att definiera ljusets hastighet som ett absolut tal. Sedan så definierade man tiden ur vibrationen på en atom och numera så är en meter resultatet av dessa två definitioner.

Sedan så kommet det riktigt bisarra: Eftersom vikten redan är satt så kan man räkna ut div mekaniska storheter som moment, effekt och energi med ovan nämnd grundenheter. Dessa måste ju stämma överens med de elektriska storheterna som har samma dimension och grundenheter för dessa måste i sin tur hänga med. Så alla elektriska konstanter har justerats och finlirats så att allt detta hänger ihop.

Tänk vilket jobb som lagts ned bara för att några tjomar misslyckats med att fastställa ljusets hastighet på ett korrekt sätt...

Amerikanarna har ju lite motlut eftersom deras storheter är lite mera fritt valda, momentet av en fot och pund blir ju pundfot, men en pundfot som roterar med 1 radian /minut blir ju inte en watt. Och den ackumulerade energin efter 1 blir ju då en pundfot,sekund som inte alls överensstämmer med deras energimått kalori, eftersom kalori är energin för att värma 1gram(!!!) vatten från 1grad celsius(!!!) till 15.

Så en gång i tiden så började de med SI enheter på andra sidan Atlanten, men det går ju inte att göra som Europeerna när man kan hitta på eget.

ANNONS