Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Metersystem på objektiv också i USA
- Trådstartare jeskata
- Start datum
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Därför att jänkarna aldrig varit dominerande vad gäller tillverkning av optik. Förr användes ibland Inches till brännvidder. Men det dog väl ut nångång på mitten av förra seklet.
Inches (tum är inte riktigt lika) är ganska opraktiskt till korta längder eftersom man måste använda bråk 1" 1/8" tex.
Inches (tum är inte riktigt lika) är ganska opraktiskt till korta längder eftersom man måste använda bråk 1" 1/8" tex.
jeskata
Aktiv medlem
Fredrik Calabrese skrev:
De verkar ju gärna använda det på skruvar med ännu mindre mått i alla fall
hazard
Aktiv medlem
Fredrik Calabrese skrev:
Inches (tum är inte riktigt lika)
Hmm. lite OT möjligtvis, men du får gärna förklara vad du menar.
/Andreas
pery
Aktiv medlem
Om man med "tum" menar gamla svenska tum (verktum) så är det inte = inch
http://susning.nu/Verktum
Per
http://susning.nu/Verktum
Per
Tur att det sista stycket fanns med, annars hade det kunnat bli knepigt att göra översättningstabeller till fokusskalorna!
Walle
Aktiv medlem
jimh skrev:
Tur att det sista stycket fanns med, annars hade det kunnat bli knepigt att göra översättningstabeller till fokusskalorna!
Ja, de hade blivit skitkonstiga
HeatherCoix
Medlem
Dom är väl på väg o bli metriska också - från miles till km/t och rubbet - det är väl bara engelsmännen som stenhårt kommer att hålla på tum tills nästa milleniumskifte.
Nome Nescio
Aktiv medlem
Okänd Engelsman
We are going metric, inch by inch
Walle
Aktiv medlem
HeatherCoix skrev:
Dom är väl på väg o bli metriska också - från miles till km/t och rubbet - det är väl bara engelsmännen som stenhårt kommer att hålla på tum tills nästa milleniumskifte.
Det är i alla fall ingenting som man märker när man är där. Enda som jag har tänkt på där dom faktiskt har både imperial och metric är på hastighetsmätaren i bilen. Annars så anger de t.ex. en biffs vikt i oz (ounce), hastihetsbegränsning i miles/timme, bensinmängd vid tankning i gallons, bensinförbrukning i miles/gallon, kortare sträckor i yards, en människas längd i fot och tum, o.s.v. (det är altså vardagliga saker jag listar).
Dock så har Nasdaq och Dow Jones gått över från att räkna med fractions till att räkna med decimaler (kanske inte direkt hänger ihop med imperial/metric, men det är ju ändå ett steg i rätt riktning).
Johannes-S
Aktiv medlem
HeatherCoix skrev:
Tror amerikanerna är betydligt mer hårdnackade här. Engelsmännen är på god väg att bli metriska. Användning av meter, liter och kg är numera utbredd i England. Nu har de t o m föreslagit ändring av vägskyltar till km men det kommer nog ta ett tag.
Johannes
hazard
Aktiv medlem
pery skrev:
Om man med "tum" menar gamla svenska tum (verktum) så är det inte = inch
Visst. Och om jag med "ost" menar vädersträcket österut så är det inte = cheese heller.
För att citera SP: "1 in (tum) = 25,4 × 10-3 m
". Och dom borde väl veta...
Fram till femtitalet var en Kanadensisk, Amerikansk och Brittisk tum olika, men den Kanadensiska är nu allenarådande. Verktum avskaffades på 1800-talet som officiellt använd enhet, och då de enda levande enheterna i systemet 1 fot (eller linje) = 12 tum idag är de "imperialistiska" så vill jag nog mena att en tum = en inch. (att sedan våran fot i 25 år var 10 tum innan vi såg ljuset och uppgraderade till metriska enheter, kan vi väl bortse ifrån).
Att Britterna (så sakteliga) går mot det metriska hållet beror väl mest på EU. Jänkarna saknar ju någon som sätter press på sig. Dock är inte alla britter positiva: http://home.clara.net/brianp/ametric.html
/Andreas
pery
Aktiv medlem
Men om jag står i en ostbutik och frågar efter riktningen till grönsakshandlaren? Är det ost eller österut om det nu inte är väst som inte är ett klädesplagg? För att inte tala om sydväst och inte en sydväst!hazard skrev:
Visst. Och om jag med "ost" menar vädersträcket österut så är det inte = cheese heller.
....
/Andreas
Jo, jag förklarade vad jag trodde att han menade, dvs att det finns olika "tummar", men du verkar ju ha ännu bättre koll, så då kanske du kan förklara vad som skulle förklaras
sarnor
Avslutat medlemskap
Det intressanta med denna definition är att storheten en tum faktiskt är definierad som en längd i meter. Skälet till detta är att enheten är definierat av en Svensk, "Mått Johansson", när denne skulle introducera sina passbitar på den amerikanska marknaden. Han fann då att det inte fanns någon tillräckligt precis definition på tummåttet för sina passbitar, så han valde helt enkelt en egen definition. Denna blev sedemera internationell standard (1932).hazard skrev:
För att citera SP: "1 in (tum) = 25,4 × 10-3 m
". Och dom borde väl veta...
Mer om "Mått Johansson": http://hem.passagen.se/rente/uppf/mattsats.htm
Sedan kan vi fundera över varför vi fortfarande köper bildskärmar och tv-apparater i tum, här ligger Australiensarna före med konsekvent genomförande av metersystemet också i dessa sammanhang.
/Daniel
avslutat_bj
Aktiv medlem
Fullständigt off topic
När den eminenta tidskriften National Geographic Magazine övergick till metersystemet i sina texter, reagerade sjuttontusen amerikaner med att säga upp prenumerationen...
Ingen särskilt stor andel, men i alla fall sjuttontusen...
När den eminenta tidskriften National Geographic Magazine övergick till metersystemet i sina texter, reagerade sjuttontusen amerikaner med att säga upp prenumerationen...
Ingen särskilt stor andel, men i alla fall sjuttontusen...
hazard
Aktiv medlem
pery skrev:
Jo, jag förklarade vad jag trodde att han menade, dvs att det finns olika "tummar", men du verkar ju ha ännu bättre koll, så då kanske du kan förklara vad som skulle förklaras
Du skrev nog precis vad som menades. (Glömde förresten en efter mitt ost-stycke, ingen kritik mot de du skrev)
Men begreppet "inch" används för att på engelska beskriva alla de mått som beskrivs med begreppet "tum" på svenska, därav min reaktion på Frediks inlägg om att inch!=tum.
Men det är bara jag som är lite yrkesskadad när det gäller måttenheter, inget att lägga för mycket vikt vid.
/Andreas