Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metataggade RAW-filer i Bridge, ej sökbara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuschatjevskij

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har påbörjat det stora arbetet med att metatagga mina filer. Altl löper på som det ska, informationen finns där när man kollar filinfo osv.

Men, när jag använder Bridge sökruta för att kolla att den hittar så finnder den endast PSD filer och JPEG filer, den "ser" elelr plockar i vart fall inte fram RAW-filerna med samma info!?

Någon som har en aning om varför?

Tack på förhand!
 
Nu har jag löst det något. Upptäckte att jag inte kan döpa om filerna efter att jag tillfört information och/eller ändrat filerna i camera raw.

All information ligger ju i xmp filerna så följande fråga blir då hur jag ser till att metainformation och annat läggs in i själva filen, inte i en textfil!?
 
Om du inte vill ha en separat xmp fil måste du konvertera bilderna till .dng format. Då lagras lagras bild och data i samma fil.
 
Använder man Bridge för att byta namn på en RAW fil så byter man samtidigt namn på .xmp filen. Använder man ett annat program för att byta namn på bildfilen så får man göra det separat för .xmp filen.
 
Använder man Bridge för att byta namn på en RAW fil så byter man samtidigt namn på .xmp filen. Använder man ett annat program för att byta namn på bildfilen så får man göra det separat för .xmp filen.

Jaha! Men det var precis det jag gjort igår, bytte namn i Bridge och så gjorde den tydligen inte det på xmp filerna, skumt!

Kan vart något tillfälligt kanske eller så har jag kanske kommit åt något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.