Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metadata

Produkter
(logga in för att koppla)
Metadata template?

Automatiskt och automatiskt, men du kan väl göra en template (mall) med den metadata du vill ha in som standard, t.ex. fotograf, copyright, etc...

Sen i Bridge välja ut bilderna (samtliga?) och välja att lägga till din template på dem...



// Stefan
 
Det beror på vilket program du använder när du importerar bilderna till datorn. Du hittar många trådar om detta i frumet "Övriga mjukvaror för Fotografer"
 
I min Nikon D50 kan jag lägga till en rad i någon av metadataposterna så att den dyker i EXIF-informationen. Jag skrev "(c) Per Stromgren" där, till exempel, vilket nu alltid följer med alla mina bilder vart de går.

Men du kanske menade något helt annat.

Per.
 
perstromgren skrev:
I min Nikon D50 kan jag lägga till en rad i någon av metadataposterna så att den dyker i EXIF-informationen. Jag skrev "(c) Per Stromgren" där, till exempel, vilket nu alltid följer med alla mina bilder vart de går.

Men du kanske menade något helt annat.

Per.

Hur gör du det? Funkar det med D70 också?
 
I Canon EOS 350D kan man skriva in "Owner's name" i något av menyvalen. Texten man skriver in där hamnar i metadata som just "Owner's name". Det vore nästan lite konstigt om man inte kunde göra samma sak i EOS 20D.
 
PMD skrev:
I Canon EOS 350D kan man skriva in "Owner's name" i något av menyvalen.

Det var det jag hade för mig, men jag hittar inte det varken i bruksanvisningen eller i menyerna i kameran...

Hmmm... man kanske skulle packa upp skivorna som kom med kameran :) Antar att det är den vägen man måste gå. Har ju inget tangentbord på kameran:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.