Annons

Metadata - Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Randi

Aktiv medlem
Stämmer det verkligen att en bilds metadata i LR endast ligger i min hårddisk och inte följer med bilden, om den skickas iväg till en kund? Har blivit rekommenderad att gå över till Bridge, vilket jag helst skulle vilja slippa.
 
LR kan skriva in metadatan i JPG eller till sidecar filen för raw-bilden.
I calog-settings så slå på Automatically write metadata to XMP.
Eller så använder du kortkommandot (Mac = CMD-S) (PC = CTRL-S) så sparas metadatan till de bilder du har markerat.
 
Stämmer det verkligen att en bilds metadata i LR endast ligger i min hårddisk och inte följer med bilden, om den skickas iväg till en kund? Har blivit rekommenderad att gå över till Bridge, vilket jag helst skulle vilja slippa.

Om jag inte har helt fel för mig så bakas metadatan in så fort du exporterar en bild. Men så länge bilderna ligger kvar i mappen som är knuten till LR har den inga metadata eller nyckelord som du kan söka på med andra program än LR. Så om du vill söka efter bilder som du har i LR med Bridge gå det inte.

/Håkan
 
Stämmer det verkligen att en bilds metadata i LR endast ligger i min hårddisk och inte följer med bilden, om den skickas iväg till en kund? Har blivit rekommenderad att gå över till Bridge, vilket jag helst skulle vilja slippa.

Så länge man jobbar inuti Lightroom så ligger information om förändringar vanligtvis bara i Lightrooms egen databas, detta inkluderar exempelvis beskärning, exponeringsförändringar och metadata. När man är färdig väljer man att exportera sina bilder, då skapas helt nya bildfiler (vanligtvis jpeg) där alla förändringar ingår.

Notera: Man kan välja att låta Lightroom skriva ner metadata och annat i originalfilerna eller i sidecar-filer. Men det hjälper ofta inte då man sällan skicka iväg originalfilerna.
 
"Automatically write changes to XMP"

LR kan skriva in metadatan i JPG eller till sidecar filen för raw-bilden.
I calog-settings så slå på Automatically write metadata to XMP.
Eller så använder du kortkommandot (Mac = CMD-S) (PC = CTRL-S) så sparas metadatan till de bilder du har markerat.

Tack för tipset, men när jag gör, det så kommer en varning:

"Changes made in LR will not automaticlly be visible in other applications". Gör jag något galet?
 
Tack Håkan och Mats!

Jag vet, men problemet uppstår när jag skickar iväg bilderna till en kund. Då följer inte metadatan med bilden enligt kunden. Enligt kunden gäller det alla som levererar LR-bilder. Hur gör jag för att slippa byta till Bridge? Är det något alla missar i LR?
 
Hur skickar du bilden till kund?

Skickar du RAW-filer måste du inkludera sidecarfilen och mottagarens program måste ha stöd för den.

Om du exporterar till JPG skall metadata följa med i filen - förutsatt att du väljer att inkludera dem i exporten.

Detta är i alla fall hur jag uppfattat det (har inte provat själv).
 
Så länge man jobbar inuti Lightroom så ligger information om förändringar vanligtvis bara i Lightrooms egen databas, detta inkluderar exempelvis beskärning, exponeringsförändringar och metadata. När man är färdig väljer man att exportera sina bilder, då skapas helt nya bildfiler (vanligtvis jpeg) där alla förändringar ingår.

Notera: Man kan välja att låta Lightroom skriva ner metadata och annat i originalfilerna eller i sidecar-filer. Men det hjälper ofta inte då man sällan skicka iväg originalfilerna.

Nej men den lägger också in det i filen på tiff, DG och JPG om du har sådan filer markerade.
 
Jag vet, men problemet uppstår när jag skickar iväg bilderna till en kund. Då följer inte metadatan med bilden enligt kunden. Enligt kunden gäller det alla som levererar LR-bilder. Hur gör jag för att slippa byta till Bridge? Är det något alla missar i LR?

Vilket program använder kunden? Det är sällan att olika bilddatabaser kan läsa varandras metadata. Det beror på att det inte finns någon standard..
Tydlgen pågår det något projekt med Adobe, Microsoft och många andra för att lösa detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.