Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meta-data

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Photo shop Cs filhanterare visar följande metadata på en bild jag tog igår.

Varför står det 1980?
 

Bilagor

  • dddsss.gif
    dddsss.gif
    19.4 KB · Visningar: 240
Intressant

Kollade några av mina bilder där finns allt från 1958 till 2020!
Bilder ur en serie tagen med motor har olika årtal.

MVH
Magnus
 
Uppdatera drivrutiner

Hej!

Jag har varit med om något liknande problem tidigare. Fildata som visar fel datum. I ditt fall är JPEG-filerna troligtvis korrupta eller fel på något sätt eller vis och visar att bilden är tagen 10 år före det egentliga datumet. I andra fall kan det vara tvärtom - att Metadatan presenteras som om den vore tagen 10 år i förväg - dvs. år 2014 istället.
På nätet finns uppdateringar (även på microsofts hemsida tror jag) som gör att du kan uppdatera datorns JPEG-hantering med dess META-data. Länkarna kan jag tyvärr inte, men du kan säkert hitta dit genom att fråga någon datorexpert på ett datacommunity. Det är nämligen oftast korrekt META-format i kameran, men det är sedan datorn som själv översätter tidsvärdena fel.

Jag hoppas detta inte var rena hebreiskan för dig. Lycka till!
Mvh, David Lancelot Sjövall
 
Det där är DOS uppfattning om när tiden startade...

Datorer lagrar vanligen tid i sekunder sedan ett visst datum, epoch.

Så om tidsstämpeln saknas eller är 0 skrivs datumet för sekund 0 ut. I DOS blir det 1 Jan 1980.


UNIX: 1970
VMS: 1858
Mac: 1904 (för OSX möjligen 1970)
 
Inte alltid

Det är inte alltid DOS-hanteringen som är boven i dramat - ett tidsformat som 2014-12-12 kan omöjligt påverkas av DOS-hanteringen. Detta problem finns beskrivet på microsofts hemsida m.m.
 
Re: Inte alltid

lancelot skrev:
Det är inte alltid DOS-hanteringen som är boven i dramat - ett tidsformat som 2014-12-12 kan omöjligt påverkas av DOS-hanteringen. Detta problem finns beskrivet på microsofts hemsida m.m.

Nej 2014-12-12 ser ut att vara en +10år bugg i något av de inblandade programmen.

1980-01-01 beror *troligen* på 0 i tidsstämpeln på ett DOS/Windowssystem. Sannolikheten att en annan bugg landar på just det datumet/tiden är inte stor.

Som kuriosa kan även nämnas att UNIX mfl lagrar tiden i UTC (Greenwich), DOS lagrar i lokal tidson.
 
10 plus bugg

Jo, det är nog så sant med att det är någon bugg, men att den är +10-buggad undrar jag eftersom en del i diskussionen påstått att de har fått olika tidsformat från 1980 och uppåt, vilket delvis kan bero på DOS-hanteringen, men även p g a just JPEG-buggen i windows.
 
Nu har jag kollat lite på mina bilder här och:

De bilder som är överförda från minneskortet via USB-kabel från min A70 med Canons egen programvara har det datum som bilden är tagen i fältet för "Modified" och i created står det 15:e januari 2004 på de bilder som är tagna innan 15:e januari 2004. På de bilder som är tagna EFTER 15:e januari 2004 står det det datum som bilden är tagen.
Detta måste ju bero på något skumt med canons programvara, eller något skumt med mjukvaran i kameran att göra, tycker man.
Datumet i EXIF-datan är dock korrekt så...

Bilderna från D70:n är alla överförda med kortläsare och där stämmer datumen .
Edit: D70:n har jag ju dock inte haft sedan innan 15:e januari 2004. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.