Annons

Mest populära euppskärpningsmetod

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Hej.

Vilken uppskärpningsmetod använder ni er främst av?
Jag importerar och editerar bilderna i Camera RAW och sedan i CS4 lägger jag på USM 300-475 ungefär, radius 0,2 och threshold 1.

Jag har sett att i Camera RAW finns ett "sharpen" reglage, bland brusreduceringsverktygen, men skärpa en bild innan den förminskats?


Har ni något annat, kanske bättre tips?
 
Funderar du över olika metoder att skärpa dina bilder, så kan jag rekommendera Moderskeppets DVD om Perfekt skärpa. Där får man lära sig om att lägga olika typer av skärpa beroende på motiv och vad bilden ska användas till (t ex utskrift eller på webben). Man får också lära sig om olika skärpemasker.

Jag brukar lägga på grundskärpa i RAW-konverteraren för att kompensera för kamerans brister. Därefter så skärper jag bilden oftast med en högpass-mask i photoshop. Sedan blir det ytterligare skärpning beroende på vad bilden ska användas till.

/Gunnar
 
Funderar du över olika metoder att skärpa dina bilder, så kan jag rekommendera Moderskeppets DVD om Perfekt skärpa. Där får man lära sig om att lägga olika typer av skärpa beroende på motiv och vad bilden ska användas till (t ex utskrift eller på webben). Man får också lära sig om olika skärpemasker.

Jag brukar lägga på grundskärpa i RAW-konverteraren för att kompensera för kamerans brister. Därefter så skärper jag bilden oftast med en högpass-mask i photoshop. Sedan blir det ytterligare skärpning beroende på vad bilden ska användas till.

/Gunnar

Tack för tipset. Ja, instruktionsdvd är bra. Känner jag mig själv dock så blir det aldrig att jag beställer. Jag är väl lat och ögnar igenom nätet efter lite olika förslag.
Resultatet styrs av storleken på bilden har jag märkt. En inställning är inte generell.
Jag trixar på. Tack igen.
 
Tack för tipset. Ja, instruktionsdvd är bra. Känner jag mig själv dock så blir det aldrig att jag beställer. Jag är väl lat och ögnar igenom nätet efter lite olika förslag.
Resultatet styrs av storleken på bilden har jag märkt. En inställning är inte generell.
Jag trixar på. Tack igen.

Om du vill lära dig av den som Moderskeppet har lärt sig av, så köper du boken Real World Sharpening. Om du är för lat att köpa boken köper du pluggen PhotoKit Sharpener, som är gjord av samma kille som skrev boken (Bruce Fraser).
 
Om du vill lära dig av den som Moderskeppet har lärt sig av, så köper du boken Real World Sharpening. Om du är för lat att köpa boken köper du pluggen PhotoKit Sharpener, som är gjord av samma kille som skrev boken (Bruce Fraser).

Den boken är definitivt en guldgruva och måste pluggas ytterligare (därav min kommentar). Bruce (avled tyvärr för några år sedan) var extremt duktig inom skärpning och färgprofilering. Lär dig av den bäste helt enkelt.
 
Jag tillhör ju en av de lyckliga få som varit på ett tvåtimmars seminarie med Fraser. Herregud vad det var nördigt, mannen hade ju absolut gehör för skärpelinjer.
 
Deke mcclelland har en dvd på 10,5 timmar i ämnet.
Även han blir något nördig i mellanåt men det gillar vi...... eller jag i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.