Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest för pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!

Jag jobbar med fotografi på professionell basis, på deltid. Jag fotograferar framförallt porträtt, mode-, modell-/reklamfoto samt bröllop.

För några dagar sedan drabbades min älskade 40D av "Error 99" - som en blixt från klar himmel. Jag lyckades få igång kameran efter nästan en timmes "mekkande" (ut med batterier - in med batterier, byte av kort, systemåterställning och så vidare...) och kunde därefter genmföra en modellfotografering (runt 300 RAW-bilder) utan problem. Idag när jag var ute och tittade på fotoplatser tillsammans med ett brudpar jag skall fotografera senare i sommar plockade jag fram kameran för att ta några "minnesbilder" av platserna och naturligtvis - "Error 99" och oanvändbarkamera.
Självklart åker kameran nu till Canons servicecenter utan att passera gå!
Jag vill inte vara för pessimistisk, men känner att det nog är läge att sondera terrängen om det blir nödvändigt med ett nytt kamerahus.

Jag har en begränsad budget, så alternativen är inte många. Det stora problemet är att Canon vägrar släppa 60D som ju skulle vara det "självklara valet".

Som det är nu är det ju 50D som är den kamera som finns i detta "segment". Jag har en del erfarenhet av 50D och det är en bra kamera, men skillnaden mot 40D är i ärlighetens namn liten.
Jag är inte alls lockad av att lägga mina pengar på ett kamerahus som funnits på marknaden i drygt 26 (!!) månader. Det kan jämföras med 40D som fanns på marknaden i 7 månader innan 50D släpptes...
Det är väl extremt åt andra hållet, men som sagt, att köpa en "26-månader gammal" kamera lockar verkligen inte!!!

Så om inte 60D dyker upp snart har jag ett problem.

Även om jag inte har råd så dyker ju naturligtvis tanken på "drömkameran" 7D upp... Det skulle visserligen gå att lösa ekonomiskt, men inte utan kännbara "problem"... (Bästa pris verkar vara runt 23,000 SEK)
Samtidigt har en annan möjlighet öppnat sig i och med 1D mk IV - nämligen det relativt stora antal EOS 1D MK III som just nu finns på begagnatmarknaden till priser som markant skiljer sig från vad de kostade för några månader sedan! Har sett annonser (bla. här på FS) där 1D MK III säljs för 15-18.000 SEK.

Även 5D MK I säljs ju till relativt lågt pris just nu, men jag är inte ute efter en FF-kamera.

Min, komplexa, fråga är hur borde jag - i teorin - göra?

Köpa en ny 7D för 23.000 kr eller en beg. 1D MK III för säg 17.000 kr?

Det finns självklart inget rätt svar på denna fråga, men jag skulle uppskatta synpunkter, tips och funderingar kring detta!!

Mvh

Johannes Tallroth
www.johanestallroth.se
 
precis, 7d:n kostar inte mer än 14 tusen. Eller så köper du en 50d på Experts nätbutik för sjutusen nu, och säljer den med liten förlust när väl ersättaren kommer.
 
Insåg just att jag gjorde en jättetabbe när det gäller priset!

Vet inte hur jag lyckades få det så fel - 7D ligger ju, som ni konstaterat, på 13.800 SEK och inte 23.000 SEK!!
Jag måste ha råkat kolla fel kamera... =-)

Men, detta är ju MYCKET goda "nyheter"!!
Plötsligt blev frågan inte alls lika svår längre...=)

Men det är så klart fortfarande intressant att höra åsikter 7D kontra 1D mk III!

Mvh

Johannes
 
Jag har ägt 1D mark III i ca 1,5år, fotat mkt konserter osv med det hus. Kanonbra att jobba med, men när 7D släpptes så fick 1D mark III-an gå till annan ägare. Nu har jag två st 7D hus. Helt fantastiskt, så himla nöjd!
 
Nyfiken fråga - Varför inte FF med tanke på vad du plåtar?

Av den enkla anledningen att jag "i grunden" är en hängiven fågel- & naturfotograf, som på senare år fått ett allt större intresse för att fotografera människor.

Och då känns det som om Canons CMOS med 1.6x crop är "oumbärligt" (300/4 L IS + 1.4x L Extender = 720 mm).

Mycket tele är väldigt dyrt till FF, medan det går att få helt okej VV till en 1.6 x CMOS.

Det är så jag prioriterar...=)
/Johannes
 
Vill bara korrigera en felaktig uppgift jag skrev inledningsvis. EOS 50D har funnits på marknaden i 20 månader, inte 26 som jag skrev.
 
När man läser och summerar tråden och ditt problem så får man nästan säga.....grattis till din nya 7D :)
 
Drömkameran för 14 lakan, jag förstår inte heller vad du väntar på. ;)

Om du inte vill köpa grisen i säcken får du låna min ett tag och testa. Om du någonsin masar dig upp till banan igen, alltså..
 
Hoppas att du får igång din 40D. Lurigt att ta beställningsjobb och enbart förlita sig på ett hus. Skulle det strula med 1.a huset så gräver du fram backup:en och håller masken. Jag råkade ut för en felhantering för några veckor sedan. Skulle fotografera ett bröllop ("förträffen") och glömde av att kameran stod på självutlösare med spegeluppfällning. Brudparet såg på mig att något var fel med kameran. Jag trilskade några minuter, kunde lungt säga "Koppla av. Jag har med mig en kamera til". Medan jag gick och hämtade nästa hus, kände jag lugnet från brudparet och den känslan betyder otroligt mycket. Sedan att backup kameran, är väldigt enkel behöver ingen veta. Jag använder ju samma optik och kringutrustniing. Dock så kom jag på vid bilen felet, justerade in kameran och gick tillbaka med samma hus. Jag höll masken och brudparet var lugna och bilderna blev till belåtenhet.
 
Drömkameran för 14 lakan, jag förstår inte heller vad du väntar på. ;)

Om du inte vill köpa grisen i säcken får du låna min ett tag och testa. Om du någonsin masar dig upp till banan igen, alltså..

Haha!
Skönt summerat Johan!

Vi får se vad Canon säger om min 40D och om det är illa finns det väl inget annat att göra än att ta fram kreditkortet och skaffa en 7D...

OT:
Jag kör förbi minst två ggr. i veckan... Problemet är att jag blivit "för bra i min andra gren" och att jag inte riktigt vågar riskera något nu när det är träning- & tävlingssäsong...=)

Sorry för OT! =)

/Johannes
 
Hoppas att du får igång din 40D. Lurigt att ta beställningsjobb och enbart förlita sig på ett hus. Skulle det strula med 1.a huset så gräver du fram backup:en och håller masken. Jag råkade ut för en felhantering för några veckor sedan. Skulle fotografera ett bröllop ("förträffen") och glömde av att kameran stod på självutlösare med spegeluppfällning. Brudparet såg på mig att något var fel med kameran. Jag trilskade några minuter, kunde lungt säga "Koppla av. Jag har med mig en kamera til". Medan jag gick och hämtade nästa hus, kände jag lugnet från brudparet och den känslan betyder otroligt mycket. Sedan att backup kameran, är väldigt enkel behöver ingen veta. Jag använder ju samma optik och kringutrustniing. Dock så kom jag på vid bilen felet, justerade in kameran och gick tillbaka med samma hus. Jag höll masken och brudparet var lugna och bilderna blev till belåtenhet.

Håller med till 100%!

När det är "skarpt läge" skulle jag aldrig våga riskera att endast använda ett hus!
Har tidigare alltid haft en 450D som "andrakamera", men just nu är den "utlånad" till min far.
Lite beroende på hur det går med min 40D så kommer jag antingen att fortsätta köra med 450D:n som andrahus, eller skaffa en 7D och kanske köra 40D:n som andrahus. (Om den nu går att fixa...)

Just nu känner jag att om det är något "allvarligt fel" på min 40D som trots allt går att fixa så finns det en risk att jag kommer att gå runt och "känna mig osäker på kameran" och att kunna lite på sin kamera känns som något extremt viktigt!
Men visst, om de kan fixa kameran och säga att "det är ingen risk att det händer igen" så fortsätter jag nog med combon 40D/450D ett tag till av ekonomiska skäl.... (Tyvärr - för jag AVSKYR att 450D:n saknar bakre inmatningshjul och trots batterigrepp känns som en leksak...=/ )
Mvh

/Johannes
 
ANNONS