Annons

Mest blixt för pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mx-Erik

Aktiv medlem
Vill ha ännu en blixt i mitt portabla kit!
Jag är ute efter rå-ljusstyrka och kompatibilitet med radiosändare- Fina finesser och automatik intresserar mig inte. Elinchrom quadra är för dyr. Enda kravet är att den skall vara relativt förmånlig och kunna sparka ut mycket ljus!

Finns det någon prisvärd blixt som passar in på min beskrivning?

Såhär långt kommer jag med en snootad SB800, åkaren är på ca 7-8m höjd:
http://www.flickr.com/photos/mxrider6/3897928760/sizes/l/

kan vara svårt att hitta saker som inte riktigt finns.
du måste ta och komma ihåg att brinntiden har en stor inverkan också

närmsta jag skulle kunna tipsa om är guang bao. bör kunna fungera för dig. kolla med christian raae. han har haft ett par

varför quadra?

400ws kommer man inte så långt på. det är väl mer rangern som du ska kika på

själv så kör jag flera speedlights dubblade tillsammans med en ranger.

två st 540ez kostar inte mer än kanske 1500kr totalt.
löda till två sladdar och en hörlursplittare för att köra på samma pocketwizard/annan synk så är du on the money

Tack för tipsen!

Har i detta nu 2st speedlights. Men måste fråga vad du menar med att dubbla? Räckvidden är väl ändå samma, det är brinntiden som dubblas?

En annan (kanske smått desperat) idé jag haft är att använda generator och 1100Ws studioblixt med väggkontakt! Samma effekt som Ranger till betydligt billigare pris men förståss mycket klumpigare!

nej. dom har för lång brinntid så det fungerar inte så.

du kan ha 20likadana blixtar. du får mer ljus. mer effekt. din brinntid förändras inte om du kör alla på 1/2 effekt t.ex

Alien Bee skall visst vara väldigt prisvärda.

Så dom är värda att checka ut.

Guang Bao var egentligen för långsamma, de frös aldrig 100%.

Vad är din budget? Det finns en god del på begagnat sidan också som kan vara värt att kolla på.

Det allra bästa är att spara lite och investera i en begagnad Ranger, den borde du kunna hitta för ca 13 tusen. Lite tyngre än ovanstående alternativ, fast mycket bättre.

Du kan ju även kolla ut Quantum på Ebay, deras styrka är ca 150W/S, vilket är väldigt mkt för en vanligt blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar