Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer värt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

m_f

Medlem
Jag funderar på att köpa en Canon EOS 400D. Dustin Home har ju kampanj på den och EF-S 18-55 MM + 1 gb minneskort för 5995 kr. Gluggen har ju inte fått särskilt bra recensioner, så jag funderar på att köpa kamerahuset på annat ställe och en Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS istället, den ska ju vara bättre sägs det. Priset för det skulle bli ca 7200 kr. Jag är helt nybörjare på systemkamera men vill ju ändå ha vettiga grejer.
Jag misstänker att minneskortet som ingår i DustinHome-paketet inte är av högsta kvalle, kommer man inte få problem med hastigheter och så? Tänker på att bilderna ju är ganska stora.

Tankar?

Jag hade tagit Dustinpaketet. Visst zoomen är oskarp men fokuserar ganska snabbt. Eftersom du är ny med systemkameror kan jag tänka mig att 'dustin-zoomen' kan vara en bra lins att lära sig kameran med. Räkna med att det tar ett halvt till 1 år innan du behärskar det tekniska. Det är då man bli kräsen och vill ha skarpare objektiv. Så spar 2000:- ett år och köp sedan en bättre zoom. Eller kanske till och med fasta gluggar!

Tips #1: Använd bara auto-läget när du inte orkar tänka. Skippa även P-läget. Annars lär du dig inget. Laborera med Av-, Tv- och M-lägena!

Hoppas du får kul och välkommen till DSLR-klubben :)

Medskicksgluggen är fullgod för att få kläm på vad du är ute efter.
Efter att ha provspakat den lite själv på min 400d så kan man nästan säga att den är riktigt bra till och med, som nybörjare är det inte alls den som sätter begränsningen.

Ett fast 50/1,8 är ett vassare objektiv för småpengar, och det krånglar till det med extremt kort skärpedjup på stora bländaröppningar, och att det är just fast på 50mm, vilket gör att man får börja tänka till - och det släpper loss kreativiteten.

Men börja du med standardoptiken, den kommer du långt med.

/J

bandola83 skrev:
Jag hade tagit Dustinpaketet. Visst zoomen är oskarp men fokuserar ganska snabbt. Eftersom du är ny med systemkameror kan jag tänka mig att 'dustin-zoomen' kan vara en bra lins att lära sig kameran med. Räkna med att det tar ett halvt till 1 år innan du behärskar det tekniska. Det är då man bli kräsen och vill ha skarpare objektiv. Så spar 2000:- ett år och köp sedan en bättre zoom. Eller kanske till och med fasta gluggar!

Tips #1: Använd bara auto-läget när du inte orkar tänka. Skippa även P-läget. Annars lär du dig inget. Laborera med Av-, Tv- och M-lägena!

Hoppas du får kul och välkommen till DSLR-klubben :)

Tack, ja jag har varit sjukt peppad väldigt länge nu. Så nu när jag äntligen har pengar så ska jag ta tag i det tänkte jag :) Tack så mycket för tipsen förresten, det uppskattas verkligen.

En fråga bara, vad menar du med fasta gluggar?

SecretAgentMan skrev:
Medskicksgluggen är fullgod för att få kläm på vad du är ute efter.
Efter att ha provspakat den lite själv på min 400d så kan man nästan säga att den är riktigt bra till och med, som nybörjare är det inte alls den som sätter begränsningen.

Ett fast 50/1,8 är ett vassare objektiv för småpengar, och det krånglar till det med extremt kort skärpedjup på stora bländaröppningar, och att det är just fast på 50mm, vilket gör att man får börja tänka till - och det släpper loss kreativiteten.

Men börja du med standardoptiken, den kommer du långt med.

Okej, tack för svaren. Fast glugg betyder alltså att det inte är zoom?

Jag glömde ju säga vad jag kommer att fota. Det kommer bli natur-, hus- och nattbilder mest. Är det nåt särskilt man ska tänka på med de kraven?

bandola83 skrev:

Nattbilder kan vara svårt. Antagligen behöver du stativ. Det blir lååååånga slutartider.

Ja... Men om man har stativ så borde det väl funka? Med nattbilder menar jag egentligen mest bilder tagna under mörker alt. dåligt ljus.

Senast ändrad:
m_f skrev:
Ja... Men om man har stativ så borde det väl funka? Med nattbilder menar jag egentligen mest bilder tagna under mörker alt. dåligt ljus.

Då ska du räkna med brus. Kör iso1600. Jag tar gärna lite brus, sålänge bilderna inte lider av rörelseoskärpa.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto