Annons

Mer skit på D70-sensorn??

Produkter
(logga in för att koppla)
Clouseau skrev:
Kan stämma. Jag såg att det var isopropyl de hade gett mig på apoteket. Har de isopropanol så kanske där torkar snabbare och därmed funkar.
Det dunstar mycket snabbt, är förhållandevis aggresivt och skadar lackade ytor och förmodligen vissa plaster. Brukar användas för rengöring av optik där man inte vågar använda aceton.

/jarek
 
Varför gav de rackarna mig isopropyl då? Funkar iof sig helt ok att rengöra linder och annat med men till sensorn var det bara skräp!

Är du kemist Jarek?
 
Clouseau skrev:
Varför gav de rackarna mig isopropyl då? Funkar iof sig helt ok att rengöra linder och annat med men till sensorn var det bara skräp!

Är du kemist Jarek?
Nej, tyvärr.

Isopropanol kallas ju också isopropylalkohol. Det du fick kanske innehöll vatten (?). Jag ser dock att jag hade fel angående Eclipse. Eclipse är basserat på metanol. Jag har dock mest använt isopropanol för rengöring, vilket normalt fungerar mycket bra.

/jarek
 
Angående isopropanol, fick jag veta av en kemistvän att isopropanol används oftast för rengöring pga att det torkar långsammare än etanol och metanol. Poängen är att den längre torktiden gör att det är lättare att torka upp det upplösta smutsen innan den har torkat in igen.
Själv använde jag isopropanolen till att tvätta LP-skivor och det fungerade bra i alla fall.

Har själv dock bara använt öronblåsa till min D70.

/Johan
 
Hittills har jag bara använt snorblåsan med gott resultat (kameran är så pass ny... än). Kemin får vänta till yttersta nödfall. Det är väl ingen risk att vätskan kryper runt sensorn och "löser" upp saker som inte ska lösas upp? Kan tänka mig att sensorn består av flera olika skikt a´la sandwich.
 
Ludwig100_1 skrev:
Det är väl ingen risk att vätskan kryper runt sensorn och "löser" upp saker som inte ska lösas upp? Kan tänka mig att sensorn består av flera olika skikt a´la sandwich.

Eclipsen torkar så snabbt att man bara om man kollar riktigt, rikitigt noga hinner se det fuktspår som lämnas efter spateln innan det dunstat så de ska nog inte vara något problem. Iospropylen går ju långsammare men det är nog inget större problem heller. Den lämnar dock fläckar ganska lätt när den torkar.
 
Hallå!

Alltså... Fan vad ni krånglar till det.

1. Foto togs med himlen som bakgrund.
2. Smuts upptäcktes.
3. Spegeln fälldes upp.
4. Fram togs dammsugaren.
5. Dammsugaren sög.
6. Sensorn blev ren.
7. Spegeln fälldes tillbaka.

Helt gratis och fixat på 4 minuter.
 
Re: Hallå!

Metica skrev:
Alltså... Fan vad ni krånglar till det.

1. Foto togs med himlen som bakgrund.
2. Smuts upptäcktes.
3. Spegeln fälldes upp.
4. Fram togs dammsugaren.
5. Dammsugaren sög.
6. Sensorn blev ren.
7. Spegeln fälldes tillbaka.

Helt gratis och fixat på 4 minuter.

Utmärkt ide. Tyvärr har jag inte en D70 att testa (men snart) men jag har en dammsugartillsats köpt på Biltema för 45 spänn (art. nr.23-630). Använder till att rengöra mina dators CPU kylare och fläktar. Sedan när jag köper min efterlängtade D70(s) skall testa det, tack vare tipset här.
/Fred
 

Bilagor

  • image2.jpg
    image2.jpg
    32.3 KB · Visningar: 248
Ett visst mått av försiktighet tillämpades dock. Med den där snabeln verkar du kunna komma rätt långt in i kameran...

Ser dock ut som en vinnare för den ändamål du köpte den för. Det bor bisarra mängder damm även inuti min burk.

/P
 
Man kan kanske kombinera: blåsa-suga, blåsa-suga :) med kameran på stativ då har man 2 fria händer.
Jag skall testa det på min F401S först, innan jag skjuter skarpt på D70.
Använder man en fotpump kan man spara en hand för något annat, hehehe. :D
/Fred
 
Låter väl vettigt, men vad ska du blåsa med?

Två händer är en bra idé! Det är lite trixigt att med en.
 
Nu är det ju så att man omöjligen kan få loss en del particklar med dammsugaren eftersom de kletar fast sig mot sensorn, men annars borde det funka fint så länge man inte har en mega super industrial überdammsugare. Då sitter man väl med spegeln i påsen så att säga!
 
Sant. Tänkte bara rekommendera en lösning som funkade löjligt bra innan folk börjar kleta runt med isopropanol och andra vätskor eller införskaffar dyra prylar när det finns gratis dito hemma i städskrubben.
 
På de flesta dammsugare kan man minska sugeffekten genom att öppna en ventil på handtaget. Jag skulle nog rekommendera att börja med reducerad effekt, iallfall med Biltema-tillsatsen

/Leif
 
Varning!

Peter Larsson (Metica) skrev:
Alltså... Fan vad ni krånglar till det.

1. Foto togs med himlen som bakgrund.
2. Smuts upptäcktes.
3. Spegeln fälldes upp.
4. Fram togs dammsugaren.
5. Dammsugaren sög.
6. Sensorn blev ren.
7. Spegeln fälldes tillbaka.

Helt gratis och fixat på 4 minuter.


Inte att rekomendera dammsugaren, har själv erfarenhet av att slutaren på min 10D blev så pass skadad efter jag rengjort sensorn med dammsugaren, det sitter en ridåslutare som
blev så illa skadad att jag blev tvungen att byta den, och det blir inte billigt i längden :-(

kan bifoga en bild senare, om någon vill se hur illa skadad den blev av dammsugaren?

Jag rengjorde den säkert 10-15 ggr med den innan slutaren havererade p.g.a det, numera använder jag en "snor"blåsa
 
Whoho! Point taken.

Vad hände? Gjorde suget att mekaniken utmatades över tiden? Bifoga gärna bild!

Mvh /Peter
 
Det är bra med forumet. Man lär sig alltid något innan man köper kameran.
Jo, det kan stämma. Man kan inte styra dammsugaren och vacuumet kan bli så kraftigt att slutaren böjer sig om man kommer för nära.
Dum fråga: kan man inte öppna slutaren helt, med "Bulb" och blåsa-suga från ett par cm avstånd?
Jag menar att först blåsa ut dammet och för att det skall inte flyga omkring suga det med dammsugare.
Många rengör kameran i badrummet efter att man fuktade luften, som binder dammpartiklarna?
Annars, "snurblåsan" skulle fungera bra. Det säger en granne till mig som är en glad och nöjd D70 ägare med just en blåsa.
Jag bara spekulerar. Jag har ingen D70, men skall köpa en eller en D70S.
Min dotter köper hus just nu, om ni förstår vad jag menar. Dreams sweet dreams...

/Fred
 
Öh, att trycka ner dammsugarslangaren så långt att vakum bildas var inte tanken med mitt tips. Det låter väldigt vanskligt. Det är bra drag i dammsugaren iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.