Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer skärpedjup med Canon Powershot A70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Athena

Medlem
Jag blir gaaalen på skärpan i Canon Powershot A70. Skärpedjupet är så himla dåligt och jag har försökt att prova de alternativ som finns, men lyckas ändå inte. Jag skickar med en bild som egentligen borde bli bra. Där har jag använt autofokus som har ställt in sig på en utav personerna. De står på nästan samma avstånd, men ändå räcker inte fokusen till. Några tips???

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    24 KB · Visningar: 235
Vore bättre om du länka till fullstorlek på bilden, svårt att se på sån liten bild.

Tycker det ser ut som det är felfokuserat dock.

Längre skärpedjup får man med mindre bländare.

Stäng av automatiskt val av fokuspunkter, min kamera har ibland valt fel område att fokusera på.

Välj sedan som Kim säger högre bländartal för att få större skärpedjup.

Har dock själv snarare problem med för stort skärpedjup med min A70 när jag t.ex. tar porträtt.

Tycker, av den lilla bilden att döma, precis som Kim att det ser ut som att du inte har fokus alls på personerna. Eller är det kanske dålig skärpa för att kameran rört sig under exponeringen?
Skärpedjupet på en A70 är så stort att du mer eller mindre borde ha allt i fokus om du sätter fokus på någon av de personerna där framme.

Men det är som sagt svårt att se på en så liten bild.

A70 är väl ganska duktig på att indikera vad den fokuserar på? Det borde inte bli så galet.

En tabbe man kan göra är att försöka ta en sådan där bild i "porträttprogram"-läget. I det läget maximerar kameran bländaren för att få minimalt skärpedjup. (På mina kameror i alla fall, borde vara samma på A70.)

När du säger att du provat alternativ, är det motivprogram du menar eller något annat? A-läget är ett tips för att dra ner bländaren - dvs högt värde - och därmed länga skärpedjupet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar