ANNONS
Annons

Mer om musik i bildspel och filmer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Har tillbringat en del av förmiddagen till att leta i forum och dylikt dels vart man får tag i fri musik till bildspel och filmer. Jag är i tagen med att komma till skott med att börja filma och vill ha möjlighet att även använda mig av musik.
Jag har redan hittat flera källor till fri musik så det känns okej som det är, men har funderat vidare på upphovsrätten. Den träder ju i de allra flesta fall ur vid 70 år efter upphovsmannens död, men hur är det med låtar där det står "trad." som kompositör och/eller textförfattare? Det är ju traditionella visor. Ska den artist som framför just den version som jag ev. väljer att använda kontaktas, krediteras och betalas?

Det är ju traditionella visor. Ska den artist som framför just den version som jag ev. väljer att använda kontaktas, krediteras och betalas?

Förut trodde jag att "trad" innebar att musiken/kompositionen var så enkel så att den inte hade någon verkshöjd. Men på senare tid har jag förstått att "trad" brukar betyda att upphovsmannen är okänd, och musikstycket levt vidare genom att musiker lärt varandra.
Så det betyder väl att det finns en ursprunglig kompositör, vars verk en sentida musiker gör sin tolkning av.
Det korta svaret på din fråga torde vara att ja, du borde ta kontakt och ersätta denne (eller producenten) för att du använder en upphovsrättsskyddad inspelning.

Har tillbringat en del av förmiddagen till att leta i forum och dylikt dels vart man får tag i fri musik till bildspel och filmer. Jag är i tagen med att komma till skott med att börja filma och vill ha möjlighet att även använda mig av musik.
Jag har redan hittat flera källor till fri musik så det känns okej som det är, men har funderat vidare på upphovsrätten. Den träder ju i de allra flesta fall ur vid 70 år efter upphovsmannens död, men hur är det med låtar där det står "trad." som kompositör och/eller textförfattare? Det är ju traditionella visor. Ska den artist som framför just den version som jag ev. väljer att använda kontaktas, krediteras och betalas?

Inspelningen i sig ägs av någon, artist/bolag etc. Dvs du behöver tillstånd att använda musiken
i ditt bildspel/film.

Så "trad" ger dig ingen rätt att använda musiken fritt. Kontakta artisten eller bolaget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar