Annons

Mer minne till datorn. Hur mycket.

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Har idag en Windows 7 64-bit med i5 CPU och 4Gb minne.

Bytte till ny kamera och märker nu att 16Mp bilder kräver väldigt mycket mer minne än 6Mp bilder.
Speciellt när man stackar dem eller på annat sätt slår ihop bilder med många lager.

I datorn har jag två minnesplatser över så frågan är om jag ska köpa till 4Gb eller 8Gb så att jag totalt får 8Gb eller 12Gb?

Bytte till ny kamera och märker nu att 16Mp bilder kräver väldigt mycket mer minne än 6Mp bilder.
Speciellt när man stackar dem eller på annat sätt slår ihop bilder med många lager.

I datorn har jag två minnesplatser över så frågan är om jag ska köpa till 4Gb eller 8Gb så att jag totalt får 8Gb eller 12Gb?
Fråga din plånbok.

Om du blandar minnesstorlekar så tappar du faktiskt en del prestanda. Så, antingen vill du köpa till en eller två 4GB-stickor om du vill dra nytta av de trick hårdvaran har för att speeda upp minneshanteringen.

Personligen skulle jag vilja säga att 8GB räcker bra, och med 12GB kan man i _de flesta_ fall slå av växlingsfilen helt och därmed få en jävla prestandaboost (Men, om man kör slut på minne då så kraschar processerna, vilket de inte gör om man har en dynamisk växlingsfil).

Jag vet att man ska ha jämt antal minneskretsar.
Har idag 2*2Gb på 1600Mhz
Så funderingen ligger i om jag ska skaffa 2*4Gb eller 2*2Gb ytterligare.
Kostnadsmässigt spelade det inte så stor roll. Swapningen störs jag inte av speciellt mycket normal mer än nu om jag öppnar PS med massor av lager på 16Mp. Använder SSD så det låter ju inget, men 80Gb SSD blir full.
Så det lutar nog åt 2*4Gb och totalt då 12Gb (2*2+2*4).

Jag har en liknande dator men bara 12Mp-bilder och jag behöver ha väldigt många bilder öppna samtidigt innan 4GB börjar bli ett problem.

Tryck ctrl-alt-esc så får du upp aktivitetshanteraren som visar hur mycket minne datorn använder. Då ser du om det är minnet som är problemet.

/Karl

Jag har en liknande dator men bara 12Mp-bilder och jag behöver ha väldigt många bilder öppna samtidigt innan 4GB börjar bli ett problem.

Tryck ctrl-alt-esc så får du upp aktivitetshanteraren som visar hur mycket minne datorn använder. Då ser du om det är minnet som är problemet.

/Karl

Det uppstår när jag slår ihop till panorama(5-20bilder) eller stackar för exempelvis startrails(150-400bilder).
Jag brukar plocka in 50 i taget och sedan slåihop dessa lager, men det är tidsödande. Detta borde gå rejält snabbare med 12Gb. Annars når jag väldigt sällan över 3Gb i minnesanvändning.

Jag har inga som helst problem att få fram aktivitetshanteraren (är mjukvaruutvecklare sedan 10år).
Minnet går i taket och PS swapar till SSD'n som blir full och allt går ännu segare.
Men det lutar i alla fall åt 2*4 att kompletera mina 2*2Gb.

Bilagor

• Startrails_North_Huset_liten.jpg
    Startrails_North_Huset_liten.jpg
    22.7 KB · Visningar: 562
Det uppstår när jag slår ihop till panorama(5-20bilder) eller stackar för exempelvis startrails(150-400bilder).
Jag brukar plocka in 50 i taget och sedan slåihop dessa lager, men det är tidsödande. Detta borde gå rejält snabbare med 12Gb. Annars når jag väldigt sällan över 3Gb i minnesanvändning.

Jag har inga som helst problem att få fram aktivitetshanteraren (är mjukvaruutvecklare sedan 10år).
Minnet går i taket och PS swapar till SSD'n som blir full och allt går ännu segare.
Men det lutar i alla fall åt 2*4 att kompletera mina 2*2Gb.

Jo, med den mängden av bilder samtidigt är det inget snack. Jag brukar sällan ha fler än 10 bilder öppna samtidigt och då är 4GB inte flaskhalsen.

Snygg bild föresten, hur lång slutartid kör du med på varje bild? Har du huset korrekt exponerat på varje bild eller blir det korrekt exponerat först vid sammanslagningarna?

Man skulle nästan kunna tro att polstjärnan var en av dina modeller.

/Karl

Senast ändrad:
Jo, med den mängden av bilder samtidigt är det inget snack. Jag brukar sällan ha fler än 10 bilder öppna samtidigt och då är 4GB inte flaskhalsen.

Snygg bild föresten, hur lång slutartid kör du med på varje bild? Har du huset korrekt exponerat på varje bild eller blir det korrekt exponerat först vid sammanslagningarna?

Man skulle nästan kunna tro att polstjärnan var en av dina modeller.

/Karl

Min första lyckade startrail. "The Burrow" kallar jag den :).
30s på varje med ISO100 skulle kanske kunna gå upp lite. Tiden däremot går ju inte att få högre just nu. Sen använder jag kamerans inbyggda intervallfunktion satt till 34s så att kameran hinner med vilket den inte alltid gjorde annars.
Skulle vilja ha slutstriden på uppåt fyra minuter.

Inget är korrekt exponerat. Jag vill ha in så mycket ljus som möjligt.
Huset har jag maskat fram.

Kameran stod ute i ca. fyra timmar men första timman är helt överexponerad.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto