Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

BuddaGBG

Medlem
Hej på er allihopa.
Har i dag ett Sony 100mm f2.8 1:1 Macro som jag är mycket nöjd med.

Har nu börjat fotografera insekter och har då insett att jag vill ha än mer förstoring... så jag har lite frågor kring de olika teknikerna för att åstadkomma detta. Som jag förstått så finns det flera som dessutom kan kombineras.

Det första och som jag kanske förståt enklaste tillbehöret till mitt macroobjektiv är en macrolins (raynox DCR-250, 8 dioptrier). Dock är jag inte helt säker på effekterna av detta ?

Hur mycket förstorning får jag ?
Negativa effekter?

Ett annat alternativ är förståss mellanringar, vilket jag förstått krymper närgränsen... (ej prio då jag inte kan var hur nära som helst med insekter)

Telekonverter.. hmmm.. förlänger brännvidden. Ökar inte det bara arbetsavståndet ? Eller påverkas förstoringsskalan också ?

Omvända objektiv.. Här har jag förstått att mycket kan göras... Dock är jag inte säker på hur.. Räcker det med ett omvänt gammalt MF objektiv med hög ljusstyrka.. ??
Som jag förstått det blir förstoringen Rättvänt obj/ felvänt obj, stämmer det ?
SKulle i så fall ett 20mm objektiv ge mig 5x förstoring ???
Hur ljusttarkt måste det vara för att det skall funka bra ?

Många frågor som jag bär på, alla svar, erfarenheter och rekkomendationer mottages tacksamt.

/Fredrik

Canon MP-E65/2,8 1-5x har jag hört är ett rätt bra objektiv, om du nu letar efter så stor förstoring som möjligt. Däremot så vet jag också att det är rätt bökigt att använda, iallafall vid maximal förstoring.

Senast ändrad:
Han är en användare utav Sony, inte Canon!
För extrem forstoring, utan några accessoarer finns Minolta 3x-1x/1.7-2.8, men det går på några tusenlappar (+10000 på Ebay)!

Mellanringar gör att du kommer närmare objektet, men du kan fortfarande stå lika långt ifrån som vanligt och få fokus!

En 2xTC (teleconverter) skulle göra ditt objektiv till ett Sony 200/4 2:1 , om jag inte misstar mig!

En sådan "macrolins" (Raynox) du nämner har linser inuti och det försämrar ljusstyrkan ganska rejält, men har ingen erfarenhet utav någon sådan!

Det jag rekommenderar är mellanringar, då utan linser, så du kommer närmare!

Det första och som jag kanske förståt enklaste tillbehöret till mitt macroobjektiv är en macrolins (raynox DCR-250, 8 dioptrier). Dock är jag inte helt säker på effekterna av detta ?

Hur mycket förstorning får jag ?
Negativa effekter?

Raynox DCR-250 är en utmärkt makrolins. Optisk bland de bästa och bra pris. En annan fördel är att man sätter den på objektivet snabbt med en enkel klämmanordning och den passar på alla objektiv från 49 till 67mm filtergänga. Jag har fotat mycket med den och har bara positiv att säga om den. Det man ska tänka på är att man kommer mycket nära djuren och ibland måste man smyga sig fram för att inte skrämma bort dem. Men vid den här typen av fotografering (förstorningsgrad mer än 1:1) går knappast att göra på ennat sätt. Det blir mycket fina och nästan intima bilder man tar på insekterna. Om jag vill få förstorning 2:1 eller mer så använder jag mellanring PN11 (eller annan ca 50mm lång) på den normalobjektiv ca 50mm och på objektivet Raynox DCR250. Man måste dock använda blixt för att kunna fota med korta slutartider. Kolla gärna mina bilder på: http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=97250 eller John Hallmén som fotar med liknande utrustning: http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=35298
lycka till
//Stanislav Snäll

Troligen

får du en ändring av förstoringen från 1.0 till 2.2 med Raynox 250. Objektavståndet minskar från ca 16 cm till 7 cm

Sitter i samma sits fast med ett Sigma 150 på en D40.
Jag tycker makro är väldigt roligt och vill gärna utvecklas. Vill få större förstoring osv. Har kollat runt en del men det finns en del olika sätt verkar det som.
Hittade denna på tradera http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=90013795
Raynox DCR-250 passar inte mitt på 72 mm :(
Vad finns det mer för Nikon och ett Sigma 150 mm?

om man vill komma riktigt nära utan att betala en spänn är att testa att hålla objektivet bakofram, om man vil bli mer komplicerad brukar det finns fästen att köpa så man kan montera objektivet bakofram. Detta är en crazy men oprecis metod.

Bakvända objektiv och närbildslinser (eg gör de samma grej) har nackdelen att de minskar arbetsavståndet. Med 100mm har man ca 10cm (+- litegrann) och kryper man det ännu mer så...
Jag skulle nog satsa på telekonverter när det gäller insekter, vilket ger ökat arbetsavstånd vid samma förstoring, eller så får man större förstoring vid samma arbetsavstånd. 1.4x ger 1.4 ggr så stor förstoring vid närgränsen, 2x 2ggr, dvs 1.4:1 resp 2:1.

Man förlorar ju dock ljusstyrka med TC, vilket är en nackdel som inte närbildslinser/bakvända objektiv har.

... montera objektivet bakofram. Detta är en crazy men oprecis metod.
Snack - det är en ytterst effektiv metod att nå höga förstoringsgrader, men den är svår att hantera pga. det ytterst korta skärpedjupet. Det finns två vägar;

• ett felvänt objektiv direkt i bajonetten - helst ett manuellt med bländarring
• ett objektiv monterat gänga mot gänga på ett makro

Jag anänder två stycken Yashica ML ( 28, resp 50 mm ) och ett Canon FDn 35 mm för att kunna välja hur nära jag ska komma. Stativ är ett måste, liksom 3D-huvud, inställningssläde/-ar och ett oerhört tålamod.

Tillsatsljus är också bra. För att inte kantdiffraktionen ska förstöra skärpan, är det vettigt att hålla sig i intervallet f/5,6-11, men det går ut över skärpedjupet. Ett sätt att kontra, är att investera i ett program som kan stitcha ihop bilder med fokus lagt på olika ställen - "Helio-nånting". Används främst för vetenskaplig fotografering där stort skärpedjup är ett måste.

Du har ju redan ett kompetens makro att utgå från - leta efter ett beg med samma, eller nästan samma, gängdiameter, förslagsvis ett Contax, eller vad Du nu har råd med. Ringen finns hos photax.se eller kaffebrus.com för en spottstyver. 3D-huvud finns lite överallt, bl.a. hos Photax.

Inställningssläde/-ar finns också hos Photax, men det går lika bra med underredet till vilken manuell bälg som helst. Lägg två i kors så har du X/Y-möjligheter.

Vilken metod man använder för att nå förstoring X spelar ingen roll, skärpedjupet blir detsamma, men jo, det blir väldigt kort vid så höga förstoringar.

Däremot blir arbetsavståndet lätt väldigt kort med bakvända objektiv osv. Jag brukar använda ett bakvänt 50mm på min tamron 90 och arbetsavståndet blir ett par cm. Förstoringen blir ca 2:1.

Sen skulle jag inte säga att stativ eller makroslädar är helt nödvändigt, men beroende på motiv och ljusförhållanden så kan det ju underlätta en del.

Denna är tagen handhållen vid 2:1:
http://motljus.no-ip.org/bilder/larv.jpg

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa - jag borde naturligtvis formulerat mig annorlunda, ex.vis det mer hovsamma "Stativ är, enligt min enkla mening, ett måste, liksom 3D-huvud, inställningssläde/-ar och ett oerhört tålamod."

Tack för att Du gjorde mig uppmärksam på detta mitt tillkortakommande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar