Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer intellegent automatik efterlyses

Produkter
(logga in för att koppla)

PhilipParris

Aktiv medlem
Hej

Jag har en nikon d80 som jag ofta använder tillsammans med Sigma 120-400 f4.5-5.6. Jag (försöker) fotografera fåglar med denna utrustning, och det är alltid en utmaning att få ljuset att räcka till. Inställningarna jag använder mig av är oftast bländarprioritet (6.3) och ISO 400. Men om ljuset räcker till så skulle jag givetvis minska både bländaren och ISO för att få bättre bildkvalitet. Detta hinner man dock inte alltid...

Min önskan är att få kameran att agera enligt nedanstående prioritering (med fallande ljus, @400 mm):

ISO 100, f8, 1/1000
ISO 200, f8, 1/1000
ISO 200, f6.3, 1/1000
ISO 400, f6.3, 1/1000
ISO 400, f6.3, 1/400
ISO 800, f6.3, 1/400
ISO 800, f5.6, 1/400
ISO 1600, f5.6, 1/400


Så för detta objektiv är min önskan att kameran först ökar ISO, sedan ökar bländaren, sedan ökar ISO, sedan ökar tiden, sedan ISO, sedan bländaren, osv.

Vilken dröm det skulle vara om automatiken i kameran kunde ställas in så att detta uppnås! Optimalt vore ju om man kunde programmera detta i detalj - specificering av brytpunkter och så linjär interpolering däremellan. Helst skulle jag också vilja kunna ange slutartiderna som en funktion av brännvidden.

Det jag efterlyser är ju egentligen att kameran växlar mellan bländarprioritet, slutarprioritet och auto-ISO enligt ett av mig uppställt schema (och givetvis triggat av vilket objektiv som sitter på).

Nu till min fråga: finns denna möjlighet (eller något liknande) på de mest avancerade husen? Jag inser förstås att problemet blir mindre om sensorn kan ge ok resultat upp till ISO 3200 i kombination med en fungerande auto-ISO (vilket inte är fallet på d80), men vid något punkt måste man ju ändå börja kompromissa.

// Johannes
 
Om du ställer kameran på M och använder autoiso kan du uppnå ungefär det du är ute efter, även om du emellanåt måste peta på nån ratt själv.
 
Ja, det är möjligt att använda M och auto-ISO, men för mig räcker det inte.

Om jag har gott om tid på mig, eller om ljusförhållandena är relativt konstanta är detta inte ett problem. Däremot är det ett problem för mig i min vanligaste användning.

Kanske skall jag förklara lite mer. Eftersom objektivet jag använder väger lite, så bär jag ofta kameran i handen under promenader eller annan vistelse i naturen. Om det dyker upp en fågel eller annat djur så försöker jag fånga det bäst jag kan. Detta gör att din föreslagna metod inte fungerar särskilt bra. Är det en falk i skyn med sol på sig så skiljer ju inställningarna väldigt mycket mot en hackspett i gammelskogen. Även med en modern kamera så räcker inte ISO-skalan till för de skiftande ljusförhållandena. Och dessutom vill jag ha bästa möjliga bildkvalitet givet mängden ljus.

Givetvis kan man alltid argumentera att man bara måste bli snabbare på att ändra inställningarna, men när det finns en möjlig teknisk lösning så stör det mig om den inte är implementerad.

Ni som använder det allra dyraste/finaste kamerorna: finns det någon möjlighet att styra automatiken mer i detalj?
 
Det här är en av alla tusen tusen funktioner som kameratillverkarna jätteenkelt kunde ha lagt in i menyerna, men inte gör det...

Riktigt fungerande auto-ISO kom ju inte förrän i Nikon D800 egentligen, Nikon och Canon har haft varsin halva av ett fungerande system men inte insett vad alla andra insett om hur det måste fungera. Jag menar alltså att hos Nikon fick man ställa en längsta slutartid, hos Canon valdes längsta tiden efter vilken brännvidd man hade.
 
Det här är en av alla tusen tusen funktioner som kameratillverkarna jätteenkelt kunde ha lagt in i menyerna, men inte gör det...

Riktigt fungerande auto-ISO kom ju inte förrän i Nikon D800 egentligen, Nikon och Canon har haft varsin halva av ett fungerande system men inte insett vad alla andra insett om hur det måste fungera. Jag menar alltså att hos Nikon fick man ställa en längsta slutartid, hos Canon valdes längsta tiden efter vilken brännvidd man hade.

Även D800an saknar en funktion för mig. Vilket man råkar ut för med objektiv som går långt åt det vida hållet.

D800 kan ställas in så att den med lite inställbart plus eller minus följer zoomomfånget med kortaste slutartiden. Vid 70-300 fungerar detta oftast bra, men vid kortare brännvidder blir slutartiderna ofta för långa och man får rörelseoskärpa pga att motivet rör sig. Det jag hade velat ha är D800ans variabla minsta slutartid fast även med en kortaste slutartid.

t.ex.
28mm 1/100s
50mm 1/100s
70mm 1/100s
100mm 1/100s
150mm 1/150s
200mm 1/200s
250mm 1/250s
300mm 1/300s

Idag får jag 1/28s på 28mm och då fryser jag oftast inte motivets rörelse. Ställer jag upp inställningen till att plussa på på tiden så blir det ok på korta brännvidder men för tok för korta slutartider på långa brännvidder.

För fågelproblemet fungerar D800an bra med auto-ISO och A-läget, där har man oftast tillräckligt långa brännvidder för att kameran skall använda en tillräckligt kort slutartid och så jobbar man med exponeringskompensationen. Oftast 0 för hackspetten i skogen och oftast runt +2 för falken uppe i himlen mitt på dagen. Så får man hålla ett litet öga på ISOt så att man kan öppna upp bländaren om ISOt sticker iväg för högt.

Tyvärr är det nog dock så att vi alla har olika önskemål och behov och innan kameratillverkarna släpper något App-system till kamerorna där vi kan programmera våra egna funktionen så kommer det alltid bli någon som inte får sina behov tillgodosedda.

/Karl
 
Pentax har på tex K5 en del automatik som går att skräddarsy. Auto-iso går tex att ställa in på tre olika känsligheter så att man kan variera hur kort slutartid kameran väljer. Väljer du "snabb" auto-iso kommer kaneran välja slutsartid på 1/brännvidd * 1.5 * 2, väljer du "långsam" auto-iso blir det 1/brännvidd*1.5*0.5.

Det finns även valbar automatik på programautomatiken, där sport-auto skulle fungera för ditt behov då den proriterar kort slutartid, och du styr bländaren med p-shift. Men kameran kommer öka bländaröppningen om du valt en bländare som inte ger tillräcklig kort slutartid. Känsligheten på auto-iso styr hur kort slutartid kameran kommer prioritera.

Även i manuellt läge kan man använda ovan nämda automatik eftersom man kan välja att ett tryck på gröna knappen ställer in exponeringen som programautomatiken skulle valt.
 
Pentax har på tex K5 en del automatik som går att skräddarsy. Auto-iso går tex att ställa in på tre olika känsligheter så att man kan variera hur kort slutartid kameran väljer. Väljer du "snabb" auto-iso kommer kaneran välja slutsartid på 1/brännvidd * 1.5 * 2, väljer du "långsam" auto-iso blir det 1/brännvidd*1.5*0.5.

Det finns även valbar automatik på programautomatiken, där sport-auto skulle fungera för ditt behov då den proriterar kort slutartid, och du styr bländaren med p-shift. Men kameran kommer öka bländaröppningen om du valt en bländare som inte ger tillräcklig kort slutartid. Känsligheten på auto-iso styr hur kort slutartid kameran kommer prioritera.

Även i manuellt läge kan man använda ovan nämda automatik eftersom man kan välja att ett tryck på gröna knappen ställer in exponeringen som programautomatiken skulle valt.

Jo, det har Nikon D800 också men det räcker inte. 28x1,5 är 1/42sek vilket ofta är för kort också för att frysa rörlser samtidigt som 300x1.5 = 1/450sek vilket är på tok för kort tid.

/Karl
 
Jo, det har Nikon D800 också men det räcker inte. 28x1,5 är 1/42sek vilket ofta är för kort också för att frysa rörlser samtidigt som 300x1.5 = 1/450sek vilket är på tok för kort tid.

/Karl

Det jag glömde nämna är att med sport-automatiken kommer Pentax kameror välja slutartid oberoende av brännvidd.

Dessutom har Pentax som sagt variabel känslighet på auto-iso så kameran kan tex välja 1/225s, 1/450s eller 1/900s för 300mm, beroende på vilken känslighet som är vald.

Det som är lite tråkigt är att man bara kan byta automatik om programautomatik är vald, för jag hade gärna haft sport-automatiken tillgänglig även i bländarprioritet. Men sport-automatiken fungera i princip som bländarprioritet eftersom det enda som påverkas av p-shift är bländaren, men kameran kan välja att ändra bländaren.
 
Det jag glömde nämna är att med sport-automatiken kommer Pentax kameror välja slutartid oberoende av brännvidd.

Dessutom har Pentax som sagt variabel känslighet på auto-iso så kameran kan tex välja 1/225s, 1/450s eller 1/900s för 300mm, beroende på vilken känslighet som är vald.

Det som är lite tråkigt är att man bara kan byta automatik om programautomatik är vald, för jag hade gärna haft sport-automatiken tillgänglig även i bländarprioritet.

Nikon har också den funktionaliteten att man kan sätta en fast slutartid t.ex. 1/100, vilket fungerar på 28-100mm men inte på 200-300mm.

/Karl
 
Nikon har också den funktionaliteten att man kan sätta en fast slutartid t.ex. 1/100, vilket fungerar på 28-100mm men inte på 200-300mm.

/Karl

Det är dock inte riktigt samma sak som sport-automatiken, eftersom med den kommer slutartiden kunna variera, dock kommer kameran prioritera kort slutartid.
Tex prioriterar den 1/250s - 1/1000s med normal känslighet på auto-iso, men kan även välja kortare och längre slutartid än så om det krävs för korrekt exponering.
 
Det är dock inte riktigt samma sak som sport-automatiken, eftersom med den kommer slutartiden kunna variera, dock kommer kameran prioritera kort slutartid.
Tex prioriterar den 1/250s - 1/1000s med normal känslighet på auto-iso, men kan även välja kortare och längre slutartid än så om det krävs för korrekt exponering.

Det fungerar säkert bra om ljuset är bra, men i dåligt ljus så ser jag inte att det skall fungera bättre.

/Karl
 
Men är det inte bedrövligt att det inte går att skräddarsy i större utsträckning? Jag förstår att de enklare kamerorna inte har denna möjlighet, men proffshusen borde erbjuda detta. (Bara en sådan sak som du beskriver: "slutartid följer brännvidd, men inte långsammare än 1/x" - det är ju elementärt!)
 
Men det lär knappast fungera sämre heller, dock ser jag den stora fördelen att Pentax sport-automatik kan fungera bättre i varierande ljusförhållanden.

Nej, det är inte sämre det är väl snarare en förbättring. Fast det hade inte varit tillräckligt bra för mig heller. Det finns ju ingen anledning att inte ha en massa olika varianter.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.