ANNONS
Annons

Mer information om kritikbilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser att det är fler än jag som vill ha mer information om bilderna. Samtidigt är det flera som tycker att det inte alls behövs mer information. Och naturligtvis finns det olika åsikter om det mesta, det är ju bara naturligt.

Anledningen till att jag gärna vill ha mer information är för att jag vill lära mig och utvecklas som fotograf. Jag är som sagt både ny på forumet och ny på att fota med med en kamera bättre än en "pocketkamera"...

Jag vill alltså lära mig inställningar och olika knep för att utvecklas, och som någon annan skrev i tråden så kan jag ju inte maila var och varannan medlem.

Ha det bra allihopa
Frank

Kan förstå dig till viss del. För jag resonerade likadant själv en gång i tiden. Ända fram till den dag då det gick upp för mig att fotografera, det lärde jag mig bäst på att just fotografera, och fotografera mycket. Allt sånt tekniskt som bländare och tider, visst läste jag några böcker om det (Fotosidan fanns inte på den tiden). Men inte blev mina bilder ett dugg bättre för det. Det var när jag insåg det, lade böckerna åt sidan och började ta med mig kameran mest hela tiden som det lossnade. Jag var helt enkelt tvungen att se resultatet av mina försök på film tillräckligt många gånger för att förstå hur det hängde ihop. Sedan så är det såklart väldigt olika hur man bäst lär sig saker. Och hör du till dem som lär sig bäst genom att läsa, så ska du givetvis göra så.

Hej Frank med flera,
med tiden har jag ialla fall blivit mindre intresserad av de exakta inställningarna då en bild togs (och mer intresserad av motivet). Men det är klart att man blir nyfiken ibland!

Och jag tycker att annas förslag fungerar alldeles utmärkt oftast, det vill säga att fråga fotografen i dessa situationer. Ofta kan man få till en bra diskussion utöver bara dessa data, man kanske till och med lär känna varandra? Får lite tips med mera.

För mig personligen kan alltför mycket information vid en bild verkligen störa mitt intryck. En titel, jovisst. Kanske några ord, ett sammanhang, om fotografen vill framföra något. Men jag har aldrig förstått vanan att skriva ut vilken typ av framkallningsprocess, storlek på fotografiet osv (eller slutartid för den delen heller).

Mina 3 öre.
-Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar