Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer brus i raw än jpeg i underexponerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Har nyligen tagit det stora steget in i raw, och applåderar resultatet. Men ack, vilken överraskning jag åkt på nu. När jag jämför en underexponerad bild där jag har raw-filen och en liten jpeg som sparas samtidigt, så är det mer färgbrus i raw-filen. I en rätt exponerad bild så är raw bättre. Kan någon förklara för mig vad det är som händer eller vad gör jag för fel? Utsnitt ur respektive bild visas nedan, båda har ljusats upp med nivåer.
 

Bilagor

  • raw.jpg
    raw.jpg
    55 KB · Visningar: 435
growingart.se skrev:
Har nyligen tagit det stora steget in i raw, och applåderar resultatet. Men ack, vilken överraskning jag åkt på nu. När jag jämför en underexponerad bild där jag har raw-filen och en liten jpeg som sparas samtidigt, så är det mer färgbrus i raw-filen. I en rätt exponerad bild så är raw bättre. Kan någon förklara för mig vad det är som händer eller vad gör jag för fel? Utsnitt ur respektive bild visas nedan, båda har ljusats upp med nivåer.

Inte märkligare att i din kameras programvara finns det en brusredusering som hanterar bruset bättre /maskerar bättre än vad din rawkonverterare gör vid sin uppräkning. Beroende på vilket raw program du använder kan du själv prova olika parametrar som det programmet har för sin brusredusering/maskering.

Mikael
 
Ah, intressant, tack. Jag har en plug-in i adobe photoshop för att öppna raw-filerna, men där har jag inte lyckats reducera, inte med de omedelbara inställningarna, ex vis olika grader av för att minska färgbrus gör ingen skillnad.
 
Tack Jesper... ibland får man vara snabb och då kanske det inte alltid blir rätt, man får göra avsteg för att få hyfsad slutartid och beroende på vilken objektiv man har på vid tillfället så blir det som det blir. En tanke, detta borde inte vara ett problem om programmet läser raw-filen rätt, så man kan kompensera efteråt vid dylika tillfällen. Jag har photoshop CS1 med plug-in, men CS2 borde väl vara mer anpassad om jag följt forumtrådarna rätt. Någon som har erfarenhet av detta? Eller bör jag kanske spana in annat program för att läsa in raw-filen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.