Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bokeh med konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oscar Cederqvist skrev:
Pirat kopiering är vad det heter, en produkt som är kopierad utan tillstånd. Det är inte tredjeparts produkterna.
Det står inte canon eller nikon på sigma's, kenko's eller de andras objektiv.

Om man har bridgestone däck på en volvo är det inte "piratdäck".

Det är ju det jag säger. Läs först å skriv sen !

Pirat-Kopierat brukar främst användas när man pratar om mjukvaror, film och musik.
Pirat-Tillverkat används oftast när man pratar om varor som går att ta på.

Däck är ett dåligt exempel efter som det passar till alla bilar Volvo, SAAB, osv.

När T.ex. Biltema gör en vattenpump som bara passar till Volvo 740 -86 kallades det åtminstone tidigare för pirattillverkade delar. Trots att det står Biltema på kartongen.
Men som jag skrev tidigare används ”pirattillverkat” numera även till att benämna kopior med varumärkesintrång
 
Oscar Cederqvist skrev:
Pirat kopiering är vad det heter, en produkt som är kopierad utan tillstånd. Det är inte tredjeparts produkterna.
Det står inte canon eller nikon på sigma's, kenko's eller de andras objektiv.

Om man har bridgestone däck på en volvo är det inte "piratdäck".

Piratkopiering heter det.

ah, Martin var före =)
 
Makten skrev:
Nej, det heter piratkopiering. Det var ända in i helvete vad folk särskriver! Hur svårt kan det vara? Du säger väl inte "pirat kopiera"?

/Surkarten
Här tar vi i, problem med humöret eller.

---------------------------------------------
"
Däck är ett dåligt exempel efter som det passar till alla bilar Volvo, SAAB, osv."
----------------------------------------------

Ojektiv som tex sigma,tokina, tamron tillverkas finns ju också till olika märken eller.

Jag tycker inte det är rätvisst att kalla det för pirat.
 
Du är ute efter krämigare bakgrund - lösningen heter större bländaröppning. Genom att m ontera på en 2x konverter på ett 50mm så fördubblar du avbildingsskalan. Vill du ha samma utsnitt i bilden så måste du alltså förflytta dig dubbelt så långt bort och då blir ekvationen +/- 0.
 
Rätt av Jeppe, fel av mig. Glöm det jag skrev om skärpedjup, det blir mycket riktigt detsamma vid samma bildutsnitt.
 
Det blev ju en riktigt intressant tråd detta, även om den togs över av pirater!

Tack för klargöranden, nu vet jag allt jag behöver om detta ämne.

Peace
 
Jeppe skrev:
Du är ute efter krämigare bakgrund - lösningen heter större bländaröppning. - - -
Ger ljusstarkare objektiv med större bländaröppningar automatiskt krämigare bakgrund eller beror det på glaset och bländarlamellerna också?
 
Jeppe skrev:
Du är ute efter krämigare bakgrund - lösningen heter större bländaröppning. Genom att m ontera på en 2x konverter på ett 50mm så fördubblar du avbildingsskalan. Vill du ha samma utsnitt i bilden så måste du alltså förflytta dig dubbelt så långt bort och då blir ekvationen +/- 0.
Nä, man hamnar ju till och med på minus. Med dubbla brännvidden får man två steg sämre ljusstyrka vid samma bländaröppning, så skärpedjupet blir faktiskt större vid samma avbildningsskala.

Sans skrev:
Ger ljusstarkare objektiv med större bländaröppningar automatiskt krämigare bakgrund eller beror det på glaset och bländarlamellerna också?
Nej, "krämigheten" bör man hålla borta från begreppet skärpedjup. Oskärpan kan se väldigt olika ut beroende på objektivkonstruktion, men naturligtvis så blir bakgrunden oskarpare ju större bländaröppning man har. Bländarlamellerna avgör bara formen hos oskärpecirklarna vid nedbländning, och detta syns i stort sett endast då man har skarpa ljuspunkter i bakgrunden. Vid full bländaröppning är hålet helt cirkulärt (utom i vissa undantagsfall), och då blir oskärpecirklarna också helt runda.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.