Annons

Meningslös (?) knapp på D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Motorfantast

Aktiv medlem
Har hittat en knapp som jag inte har en aning om vad den är till. Den nämns inte i manualen.
Den sitter på kamerahuset precis bredvid objektivet snett nedåt åt höger sett bakifrån kameran. Den är ungefär 3mm stor ´åt alla håll. Trodde först att det var en knapp för att manuellt minska bländaren innan exponeringen för att se effekten.
Den verkar inte ha någon funktion alls, har provat ändra inställningar med knappen intryckt men ingenting ovanligt händer.

Någon som vet vad den är till?
 
Det är en D60. Samma storlek på hus som D40 men 10Mp.
Knappen är lite svår att komma åt när objektivet är monterat, den sitter på samma plan som objektivet.
 
Ja det är nog den. Har fortfarande ingen aning vad den gör.




Melker Humala skrev ju några rader upp:

"Det är givaren som talar om för kameran att minsta bländaren är inställd på bländarringen om man använder objektiv som har bländarring alltså. Annars har den ingen funktion."


Eller har jag missat något? *suck* Nikon folk...
 
När jag tar en bild med knappen intryckt och sedan tittar i exifdata så står det ändå t.ex f4.2.
Prioriteras objektivets elekroniska signaler före mekaniska signaler?
Vilka objektiv har denna nämnda bländarring?
 
När jag tar en bild med knappen intryckt och sedan tittar i exifdata så står det ändå t.ex f4.2.
Prioriteras objektivets elekroniska signaler före mekaniska signaler?
Vilka objektiv har denna nämnda bländarring?

T ex det populära 50/1,8, 35/2,0 och andra av äldre konstruktion. Och bländarringen ska stå på minsta bländaren hela tiden med dessa, sedan justeras bländaren av kameran. Men kameran snurrar alltså inte på bländarringen på gluggen med hjälp av denna kontakt. Eller hur man nu ska förklara. Kan du inte bara låta bli att pilla på kontakten, inget kommer hända!! ;-)
 
T ex det populära 50/1,8, 35/2,0 och andra av äldre konstruktion. Och bländarringen ska stå på minsta bländaren hela tiden med dessa, sedan justeras bländaren av kameran. Men kameran snurrar alltså inte på bländarringen på gluggen med hjälp av denna kontakt. Eller hur man nu ska förklara. Kan du inte bara låta bli att pilla på kontakten, inget kommer hända!! ;-)

Okej då. Nu behöver jag inte gå och grubbla mer.
 
Hah! Jag har funderat över exakt samma sak. Men då har jag en liten följdfråga. Fungerar mätningen om man använder bländarringen på objektivet på en D60? Lekte med en D70 för ett tag sedan men fick bara felmeddelande. Gäller cpu-objektiv alltså, att de andra inte fungerar förstår jag =)
 
I manuellt läge får jag inget felmeddelande ens om jag tar bort objektivet. Det går att exponera utan objektiv, inga motiv avbildade och risk för damm i huset är det man får.
I exponeringslägen där kameran gör beräkningar blir det ju förstås annorlunda.
Hoppas att någon som vet mer har tid att svara.
 
Ljusmätaren fungerar inte överhuvudtaget om man tar bort objektivet eller vrider bländarringen på de där kamerorna. Det gäller alla digitala Nikonkameror i klasserna under D300.

Man kan fotografera och mäta exponeringen med extern mätare, gissa eller köra testskott och histogramkoll efteråt. Men man får alltså ingen ljusmätare, oavsett om man kör i manuellt läge eller vad man gör.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.