Annons

Men Pentax FA J 75-300 då?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Har, som många andra, börjat snurra efter ett teleobjektiv till k10'an. Och efter att ha läst lite här och var så verkar Sigma 50-300 DG APO få någorlunda glada tillrop, men så snubblade jag på tidningen Kamera & Bild där Pentax FA J 75-300 får bättre betyg både på skärpa och mekanik, dessutom är den 900 spänn billigare.

Det tycks dock vara lite svårt att hitta några tester på nätet om FA-J'n, det jag hittat är att folk är ledsna för att den inte har någon bländarring, men det är väl inget att haka upp sig på?

Någon som vet något om FA-J'n?
 
Sedärja. Efter mycket velande mellan hötapparna så drog jag iväg en beställning på en Samsung 50-200. Leveranstid okänd.


Det som avgjorde till Pentax/samsungs fördel var den kompakta storleken och att kunna peta på skärpan utan att behöva koppla om till manuell fokus (vad de nu kallar den tekniken, eller jag antar att den har den tekniken iallafall). Och sist men inte minst en skaplig bildkvalitet, hoppas jag.
 
Jag har läst Kamera & Bilds test, men imponeras ej av det eftersom det inte står något om lila överstrålning ("purple fringing"). Som jag har förstått det så tog de bilder på största bländaren och på bländare 11 i en ren studiomiljö mot en testtavla, under sådana omständigheter så uppstår ej "lila överstrålning". Det uppstår utomhus i skarpt solljus där mörka kanter avspeglar sig mot en ljus bakgrund. FA J 75-300 har ett större problem med detta än Pentax/Samsung 50-200.

Jag har ett F 100-300 f/4.5-5.6 och det uppvisar stora problem med lila överstrålning, så stora att jag anser objektivet vara oanvändbart. Visst går det att hålla på och klona bort eller köra lagermasker på de områden som har blivit lila i bilden, men hålla på och göra det för varje bild... jag orkar inte!

F ö tycker jag att Kamera & Bild borde ha testat bländare 8 istället för 11, därför att vid 11 börjar objektiven falla isär skärpemässigt, på en digital systemkamera är bländare 5.6 - 8 det bästa läget. (på en analog systemkamera är det 8 - 11). Skälet är bl a det större skärpedjupsområdet som kommer av den mindre (APS-C format) sensorn, vilket gör att bländare 8 motsvarar ungefär 11 och 11 motsvarar då ungefär 16, vilket är en bländare jag definitivt skulle avstå ifrån att välja på en analog systemkamera.

Jag tror att de objektiv som i testet fick nedslag på dålig skärpa, hade visat ett helt annat resultat på bländare 8, som alltså är en mer optimal bländare.

Hälsar
R
 
Intressant. Min förra kamera gjorde mig svårt allergisk mot de lila skuggorna så förhoppningsvis valde jag rätt som valde bort FAJ linsen.

Hur är det med purple fringing på alla gamla fasta objektiv? Har inte sett någon nämna något om det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.