Annons

Mellanringar.

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraEmilie

Avslutat medlemskap
Är det någon som testat Lensbabies Lensbaby macro kit?

Jag har en Nikon D40 och undrar hur det funkar om jag använder orginal objektivet 18-55.
 
Lensbabies Lensbaby macro kit är ett set med två närbildslinser. De skall skruvas i objektivets filtergänga på vanligt vis. De är avsedda för Lensbaby objektiv och passar inga andra objektiv. Diametern är alldeles för liten för att passa vanliga objektiv, endast 37 mm filtergänga. Det går alltså inte att montera på ditt objektiv. Köp närbilslins(er) med 52 mm filtergänga i stället.

http://www.adorama.com/LBLMC.html

Olle
 
närbildslinser

Tack.

Det finns ju olika mått på närbildslinserna det vet jag, jag ska ha 52mm, men finns det olika sorters närbildslinser? är det nån sort som inte passar d40 osv?

VIlken sort behövs för tt ta extema närbilder? alltså så att man kan se räfflorna på fingrarna och så? ^^
 
Styrkan på närbildslinser anges i dioptrier. +1 innebär att fokus är 1 m från linsen när objektivet är inställt på oändligheten. Betydligt mindre förstås när det är inställt på närgränsen.
Man delar 1 m med antalet dioptrier så får man avståndet från linsen vid oändligt. +4 ger alltså ett avstånd på 25 cm.

Ditt objektiv har rätt bra närgräns även utan närbildslins (28 cm från sensorn), så du bör nog ha en lins på minst +4 dioptrier.

Olle
 
Jag köpte mellanringar från soligor. Då får man tre stycken och kommer väldigt nära. Finns på scandinavian photo & cyberphoto för ungefär 1300 kr
 
Olle skrev:
Styrkan på närbildslinser anges i dioptrier. +1 innebär att fokus är 1 m från linsen när objektivet är inställt på oändligheten. Betydligt mindre förstås när det är inställt på närgränsen.
Man delar 1 m med antalet dioptrier så får man avståndet från linsen vid oändligt. +4 ger alltså ett avstånd på 25 cm.

Ditt objektiv har rätt bra närgräns även utan närbildslins (28 cm från sensorn), så du bör nog ha en lins på minst +4 dioptrier.

Olle

Förlåt men jag måste fråga vad som menas med oändligheten.(jag kan ännu inte så mycket om kameror och så) Är det när objektivet är utzoomat som allra mest?

http://www.cyberphoto.se finns ett närbildsfilter med +10 dioptrier från B+W kan det vara bra till mitt 18-55mm objektiv (för att kunna ta riktigt nära bilder)
 
Senast ändrad:
När du zoomar ändrar du objektivets brännvidd från 18 mm (vidvinkel) till 55 mm (tele).

När du (manuell fokus) eller kameran (AF) fokuserar ställs skärpan in på motivet. Ditt objektiv kan fokuseras på motiv från 28 cm till oändligt. Oändligt är när motivet är mycket långt bort. När man fokuserar manuellt brukar det anges med en liggande åtta på objektivet.

När objektivet är inställt för skärpa på motiv oändligt långt bort, så får du i stället skärpa på motiv som befinner sig 1 m/antalet dioptrier från närbildslinsen om du använder en sån.
Med en lins på +10 dioptrier får du alltså skärpa på motiv som befinner sig 100 cm/10 = 10 cm från linsen. Om objektivet är inställt på närgränsen 28 cm får du skärpa på motiv betydligt närmare än 10 cm med lins. Hur mycket närmare vet jag tyvärr inte.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.