ANNONS
Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av mellanringar och deras funktion annat att dom minskar närgränsen när man använder dom.

Fungerar AF fortfarande om man använder dom.

Och om jag vill använda mellanringar till mina respektive objektiv för t'ex lite makro försök, vilkar ringar passar bäst?

Sigma 120-300 f 2.8
Nikon 12-24 f4

Tack på förhand.

Mellanringens tjocklek delat med brännvidden ger avbildningsskalan (med objektivet fokuserat på oändligt).

Om autofokusen funkar beror på vad du har för ringar. Med Nikons ringar gör den inte det, medan den kan göra det med t ex Kenkos med rätt objektiv. Jag är inte helt säker på vilka kombinationer som funkar och tycker personligen att autofokus har rätt begränsad användbarhet för makro ändå.

Nikon 12-24 skall enligt uppgift inte alls vara lämplig att använda med mellanringar på grund av den optiska konstruktionen.

Till ditt Sigma kommer du att behöva fasligt många mellanringar för att komma upp i avbildningsskala. För att nå 1:1 behöver du 120 mm utdrag, vilket är ungefär två och en halv kompletta mellanringssatser...

Jag tror att det är läge att överväga ett annat objektiv om du vill börja med närbildsfotografering.

jimh skrev:
Mellanringens tjocklek delat med brännvidden ger avbildningsskalan (med objektivet fokuserat på oändligt).

Jag har sett detta vid många tillfällen. Jag förstår bara inte varför man är intresserad av avbildningsskalan med objektivet fokuserat på oändligt. Mer intressant torde väl vara avbildningsskalan med objektivet fokuserat vid närgränsen. Och den torde väl vara betydligt högre. Eller? Jag använder en mellanringssats till min EF 100/2,8 och får ganska så rejäla förstoringar. Ett exempel är

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/628857.htm

som inte är beskuren alls.

mvh och skingra gärna mörkret, Jim.

Bent

Bent C. skrev:
mvh och skingra gärna mörkret, Jim.
Det är egentligen två anledningar.

Dels skiljer det inte så himla mycket mellan oändligt och närgräns på normala objektiv, i förhållande till det massiva utdrag man adderar. Så på icke-makroobjektiv funkar det ofta bra att räkna på oändligt och se fokuseringens tillägg som en liten bonus.

När det gäller makroobjektiv där det verkligen gör skillnad så förbiser jag ofta den med flit för att det komplicerar diskussionen så mycket. Moderna makron fokuserar ju genom en kombination av utdrag och brännviddsförkortning, vilket gör att enkla utdragsformler inte räcker till.

Man måste först ta reda på vad objektivet har för brännvidd vid närgränsen, sen den vägen sluta sig till hur mycket utdrag det har adderat och till sist addera mellanringarnas utdrag till det och köra utdragsformeln med den nya brännvidden.

I slutet av den här tråden finns info om hur man räknar ut objektivets brännvidd.

Räknar man med avbildningsskala 1 i formeln så får man dessutom utdraget i samma uträkning. Sen är det bara att addera mellanringarnas utdrag så är man där.

tar mellanringar något ljus?

URsäkta om jag snor tråden lite men:
vad skulle ni rekommendera för mellanring (med AF funktion gärna) för att få någorlunda macroegenskaper på ett Nikkor DC 105/2.0 ? några tips? gör konstruktionen på detta objektiv det möjligt att använda mellanringar? (Eftersom det inte gjorde det på tex vidvinkeln)

Vid 1:1 blir din effektiva bländare två steg mindre, vid 1:2 minskar den ett steg. (Detta gäller återigen vid oändligt och förändras när man plockar in objektivets fokusering i beräkningen...)

105/2 har ju vanlig skruv-af så där bör alla piratringar med skruvkoppling funka.

Objektivet funkar förmodligen fint med mellanringar. 12-24 är tydligen lite specialfall eftersom det har telecentrisk konstruktion.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto