Annons

Mellanringar till Nikon D40 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

elleshar

Medlem
Hej jag fick min nikon D40 igår och har tagit en del kort men eftersom att jag tycker att makro är roligt så vill jag gjärna kunna använda mellanringar. Min far har en Nikon F3 med en hel del optik och annan utrustning och där i bland annat ett par mellanringar. Infästningen passar och jag ser genom sökaren men om jag försöker ta en bild så blir det bara svart. Jag antar att detta har att göra med att jag inte kan använgda ljusmätningen eller ställa bländaren nära jag har mellanringarna men är inte säker. Någon som kan bekräfta och/eller komma på vad som är fel och om det är möjligt att använda mellanringarna?

MVH Martin
 
Använd pappsens optik så går det bra. Du behöver ha objektiv med en ring att ställa bländaren med, det har ju inte ditt 18-55.

Exponeringen måste du ju avgöra själv och testa i varje situation med testskott och efterföljande koll på histogram eller högdagerblink i kamerans bildskärm. Det är alltså läge M som gäller. Slutartiden ställer du in med tumhjulet och bländaren med objektivets ring.
 
Då fick jag det bekräftat. Jag trodde att det var så. Är nästan helt ny inom systemkamerafoto. Tack för snabbt svar och det med exponeringen hade jag redan tänkt ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.