Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar > teleconverter [Hasselblad]

Produkter
(logga in för att koppla)

shonokij

Aktiv medlem
Funderar på att ta lite närbilder - Tänkte därför införskaffa mig ett gäng mellanringar. Förslagsvis 56E och 32E - så att jag kan stacka dem och helst komma riktigt löjligt nära.

När jag googlat och kollat runt så finns det lite olika datablad (T.ex. det här http://www.hasselbladhistorical.eu/PDF/HasManuals/Extubes.pdf) som är ganska bra för att förklara vad man får vid vilken konfiguration.

Så kör jag med 56+32 och 80mm så hamnar jag på 1.1:1 - Vilket är kalas!

Men jag kan inte någonstans hitta information om hur det blir om jag slänger in en 2X teleconverter i mixen också? Är det för att det ev. inte ger det bästa optiska resultatet? Eller för att det inte gör något för förstoringsgraden öht? Eller blir "bildcirkeln" (image circle) för liten?

OM det gör något, vilken ordning är då bäst att stacka hela tornet?

Kamera -> 56 -> 32 -> 2X -> 80mm ?
Någonstans känns det mest logiskt att sätta telekonvertern närmast objektivet...
 
Om du gör så bli effekten mycket mindre eftersom telekonvertern och objektivet tillsammans skapar en brännvidd på 160 mm och 88 mm mellanringar ger då skala 88:160=0,55:1 (d.v.s. bara hälften mot de 1,1:1 som du ju får utan konvertern). Med konvertern närmast kamerahuset så fördubblar däremot telekonvertern den avbilningsskala som redan uppnåtts (d.v.s. 1,1:1) så nu når du ända ner till skala 2,2:1.

Alla skalorna ovan gäller när objektivet är inställt på oändligt, sedan blir det ju lite mer när det ställs in på närgränsen men den effekten är rätt liten i sammanhanget.

Bildcirklarna räcker till oavsett i det här fallet och vilket som ger bäst resultat rent optiskt spelar i praktiken rätt liten roll eftersom det skulle krävas 352 mm mellanringar för att nå skala 2,2:1 om telekonvertern sätts direkt bakom objektivet:)
 
Tack för svar! Det hela låter väldigt logiskt nu när du skriver det. Jag antar att jag hade kunnat komma fram till det med hjälp av empiriska studier också, men nu slipper jag det :)

2.2:1 vore ju fantastiskt!
 
Fick hem 56E i går och lyckades köpa mig en 16E på blocket i förrgår.
Så det blev till att labba med olika inställningar.

Med ett 1m proxarfilter på och ordningen: objektiv (80mm f2.8 FE) -> 56E -> 16E -> 2XE. så kunde jag mäta en bildyta på 21mm x 21mm. Vilket är var över förväntan! Dock så är skärpedjupet lövtunt och med halvtaskig belysning så är det riktigt svårt att få skärpan rätt. Det är nog dags att investera i bättre ljus...
 

Bilagor

  • 6427778143_cfa240f916.jpg
    6427778143_cfa240f916.jpg
    12.7 KB · Visningar: 313
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.