Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanringar = sämre bildkvalité

Produkter
(logga in för att koppla)
johan_w skrev:
får man sämre bildkvalité om man använder mellanringar?
Nä, det är ju bara som att flytta objektivet en bit utåt. Det som händer är att du ändrar fokusområdets gränser närmare kameran. Närgränsen blir mindre, men du kan heller inte fokusera på oändligheten.

Kort svar: ja.

Lite längre svar: Med mellanringar förkortar du objektivets närgräns. Vanliga objektiv är ju inte optimerade för riktig korta avstånd utan ger bäst skärpa vid "normala" avstånd. Om du sätter på en mellanring och fotar på närmare avstånd än vad konstruktören tänkt kan du nog inte räkna med samma skärpa. Hur mycket sämre det blir och om du märker skillnaden beror på vilket objektiv det är, hur mycket mellanring du använder och hur kräsen du är.
Om du använder ett makroobjektiv som är optimerat för kortare avstånd borde inte kvaliten sjunka.

Vill man ha optimal kvalitet skall man hålla sig inom de avståndsområden objektivet är gjort för. Inte ens makron är väl i regel optimerade för jättehöga förstoringar. Då kan det ge bättre kvalitet att montera objektivet bak och fram för att hamna i rätt spann av objektivets arbetsområde.

Eller fixa en adapter till ett förstoringsobjektiv av god kvalité. Ett El-Nikkor, Schneider eller Rodenstock ger makroskärpa av högsta klass.

acke skrev:
Eller fixa en adapter till ett förstoringsobjektiv av god kvalité. Ett El-Nikkor, Schneider eller Rodenstock ger makroskärpa av högsta klass.
Och då läsa databladet för att avgöra i vilka lägen det skall monteras rätt och när det skall vändas.

(Alltså om man är ute efter det yttersta)

Makten skrev:
Det råder visst delade meningar om vad "bildkvalitet" är, hehe.
Jo, det blir ju lätt så när man svarar bokstavligen på en fråga :)

Men jag uppfattade frågan som lite teoretiskt nyfiken, snarare än praktiskt problemlösande. Fast jag kan ju ha fel.

jimh skrev:
Jo, det blir ju lätt så när man svarar bokstavligen på en fråga :)

Men jag uppfattade frågan som lite teoretiskt nyfiken, snarare än praktiskt problemlösande. Fast jag kan ju ha fel.
Det jag menar med "samma" bildkvalitet är om vi tänker oss detta scenario;

Du har en glugg (fast får vi anta) som kan fokusera mellan 0,5 meter till oändligheten. Om du då smäcker dit en mellanring så flyttar du objektivet utåt en smula, och ändrar då fokusmöjligheten till kanske mellan 0,2 meter och 5 meter. Om man fokuserar på 1 meters avstånd med eller utan mellanring så måste ju rimligtvis bildkvaliteten vara exakt samma, eller hur? Att objektivet sen ger bättre kvalitet vid ett visst avstånd är inte riktigt relevant, för det rör ju sig om samma objektiv. Mellanringen låter dig ju bara fokusera närmare, och det är klart som korvspad att det inte blir lika bra som vid ett längre avstånd, eftersom gluggen inte är gjord för det, men det är ju knappast mellanringens förtjänst liksom.

Makten skrev:
Om man fokuserar på 1 meters avstånd med eller utan mellanring så måste ju rimligtvis bildkvaliteten vara exakt samma, eller hur?
Nej, det beror på vad man har för objektiv. Med ett bonn-objektiv som t ex Nikkor 50/1,8 stämmer påståendet. Men så fort man blandar in mer komplicerade konstruktioner med CRC eller andra modernare designgrepp så blir påståendet falskt.

Ta t ex ett 24/2,8. Till det yttre ser det lika bonnigt ut som 50/1,8. Men under skalet har det en konstruktion som optimerar designen efter fokuserat avstånd. Om du fokuserar med mellanring istället för snäckan med ett sånt kommer du att få väsentligt sämre kvalitet eftersom det då är inställt för att vara optimerat för mycket längre avstånd.

Många av Nikons DX-objektiv har också en konstruktion som gör dem direkt olämpliga för fokusering med utdrag.

jimh skrev:
Nej, det beror på vad man har för objektiv. Med ett bonn-objektiv som t ex Nikkor 50/1,8 stämmer påståendet. Men så fort man blandar in mer komplicerade konstruktioner med CRC eller andra modernare designgrepp så blir påståendet falskt.

Ta t ex ett 24/2,8. Till det yttre ser det lika bonnigt ut som 50/1,8. Men under skalet har det en konstruktion som optimerar designen efter fokuserat avstånd. Om du fokuserar med mellanring istället för snäckan med ett sånt kommer du att få väsentligt sämre kvalitet eftersom det då är inställt för att vara optimerat för mycket längre avstånd.
Det var jäkeln! Grupperna rör sig alltså i förhållande till varandra? Har jag aldrig sett på nån glugg, men jag har väl inte sett tillräckligt många, hehe.

Ok, men ett 24/2,8 är väl knappast ett objektiv man använder med mellanringar ändå?
Är det möjligen så att det är längre brännvidder som har den enklare konstruktionen där hela paketet flyttar sig vid fokusering?

Edit: Observera att jag fortfarande inte tänker på zoomar, som ju kan vara rätt knöliga i konstruktionen.

Makten skrev:
Ok, men ett 24/2,8 är väl knappast ett objektiv man använder med mellanringar ändå?
Är det möjligen så att det är längre brännvidder som har den enklare konstruktionen där hela paketet flyttar sig vid fokusering?
De flesta makroobjektiv följer också samma princip. För att få ut mesta möjliga ur ett sånt tillsammans med mellanringar bör man sträva efter att alltid välja en så tunn mellanring att man kan ha objektivet fouserat på sin närgräns.

jimh skrev:
De flesta makroobjektiv följer också samma princip. För att få ut mesta möjliga ur ett sånt tillsammans med mellanringar bör man sträva efter att alltid välja en så tunn mellanring att man kan ha objektivet fouserat på sin närgräns.
Jojo, men makroobjektiv är ju rätt "special", eftersom de redan har väldigt liten närgräns.

Jag har uppenbarligen fel, men det första jag tänkte på när jag läste rubriken var att sätta mellanringar på ett enkelt "vanligt" fast objektiv för att få bra närgräns. T ex en 50/1,8 eller liknande;-)

Makten skrev:

Jag tycker det kan vara roligt med mellanringar på mitt 28 mm, det blir skillnad mot 50 mm som jag annars brukar använda. Avbildningsskalan sticker ju iväg snabbare med kortare brännvidd. Men det gör iofs arbetsavståndet också :) Jag har nog för övrigt tur som bara har gamla "bonn-objektiv" som funkar bra med mellanringar.

jimh skrev:
It incorporates the floating focus system
¿Que? Skulle det innebära att saker flyttar sig i förhållande till varandra vid fokusering? Inte omöjligt, då det ju har ovanligt kort närgräns. Men fram- och baklinserna ser ut att röra sig exakt lika mycket, och när man "vickar" på frontlinsen så glappar även den bakre. Mystiskt.

PS. Att jag har ETT objektiv betyder inte att jag inte klämt på, och haft en drös andra tidigare;-)

Makten skrev:
PS. Att jag har ETT objektiv betyder inte att jag inte klämt på, och haft en drös andra tidigare;-)
Nejdå, jag vet att du har det där förstoringsglaset och möjligen ett dörröga också ;-)

Kolla in genom frontlinsen när du vrider på fokusringen. Det borde synas där om du har en rörlig linsgrupp i objektivet. På mitt 24/2,8 syntes det också genom att sökarbilden hoppade till lite vid ett visst läge på fokusringen. Där verkar det som om det var lite semiflytande, typ två lägen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto