Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar Pentax K100D Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Äventyret

Ny medlem
Hej,
Jag är en inte alltför erfaren fotograf som vill fota närbilder av främst växter. Häromdagen tog jag de här bilderna: lyx.nyfotat.se med det objektiv som hörde till kameran när jag köpte det.

Jag shoppade sedan försättslinser och de fungerar ju fint, se bilden "Kaprifol".

Jag shoppade även mellanringar, och undrar om någon kan hjälpa mig att komma igång med dessa. Jag har lyckats montera dem korrekt tror jag, och jag förstår att bländarinformationen inte överförs och att autofokus ej fungerar. Och att jag behöver stativ för att mellanringarna stjäl ljus.

Men hur ska jag kunna fokusera när det är så mörkt? Kan någon hjälpa mig med lite tips så att jag kommer igång?

Om någon undrar fick jag försättslinser och mellanringar för ca 400 kr tillsammans från kreativfotografi.se och de kom dagen efter jag beställt, bra service!

Men hur ska jag kunna fokusera när det är så mörkt? Kan någon hjälpa mig med lite tips så att jag kommer igång?
Det låter som det är den enklaste typen av mellanringar som bara är "rör", och saknar mekanisk och elektrisk överföring av inställningar för objektivet. De fungerar väldigt dåligt med objektiv som saknar bländarring. Tex alla moderna Pentax-objektiv ur DA-serien.
Utan bländarring kommer objektivet bara kunna använda minsta bländaröppning (f/22) vilket släpper in väldigt lite ljus till sökaren och det blir omöjligt att fokusera.

Du skulle behöva modernare mellanringar med elektrisk överföring och all mekanik för de ska vara användbara med ditt objektiv, eller så kan du tex skaffa ett gammalt manuellt fokuserat objektiv där du kan ställa in bländaren manuellt på objektivet.

Ett alternativ är att få tag i ett äldre 50mm objektiv med bländarring och K-fattning på t.ex. Tradera.
Dom brukar gå att få för under 500 kr och funkar med dina mellanringar.

Jag har inte pentax men samsung och köpte också billiga mellanringar. Det blev som sagt kolsvart i optiken. Det är inte bortkastade pengar, de fungerar utmärkt. Det enda som är lite dumt på mina ringar är att den tunnaste ringen är lite lite kärv i gängan och man får ta i lite för att skruva isär.

Om du törs (helt på egen risk) kan man tejpa fast bländarpinnen på kitobjektivet på lagom öppning. Jag valde lagom bländare med objektivet på huset (jag tyckte 8 var lagom). Med objektivet fortfarande monterat tittade jag in genom fronlinsen och uppskattade storleken på bländaröppningen. Sen tog jag av objektivet och den pinne som sticker ut, kan lätt med fingrarna justera bländaröppningen så den blir ungefär lika som den uppskattade öppningen du just tittat på. Med en tex brödförslutare som klippts till finurlig form eller annat matrial som inte luddar eller smular kilar man fast pinnen och säkrar med lite eltejp. Gör brödförslutaren stor och endast kilen så den passar och se till att inget lossnar. Det är mycket svårt att leta fram småsaker som ramlar in i optiken. Var varsam och noga, rör inga ytor i onödan för det blir micoskräp. I och för sig kommer det förr eller senare i alla fall.

Montera optiken på kameran igen, ställ i läge tidsautomatik, manuell fokus och nu är det bara att köra. Det blir ju som sagt inte exakt bländartal men det duger. Jag sätter även en tejpremsa på utanpå zoomringen så man inte frestas att zooma för då fäktar man runt inne i objektivet. 55 mm är väl mesta mm kitobjektivet kan? Skärpan ställer man med skärperingen eller genom att flytta kameran.

De objektiv från tradera som föreslagits fungerar bra. Min favorit är just SMC 50 mm men jag tycker själv att man kommer ibland lite för nära. Objektivet skymmer ljuset om man är ute. Och man skrämer bort insekterna. Dock är de väldigt feltoleranta. Kan man hitta nått runt 100 mm är det inte så dumt heller och de är billigare eftersom ingen vill ha dem. Med 100 mm skrämmer man inte småkrypen. Man kan köpa båda. Dock verkar det som att montera alla ringarna på 100 mm verkar bli för många ringar. Man får nån sorts ljusfokusering centralt i bilden där det blir ljusare med sämre kontrast.

En ännu knäppare kombination är att montera en 2 x telekonverter på en SMC 50 mm och mellanringar. Man får väldigt spännande skärpejup för blommor. Telekonvertrar är också billiga på tradera. Har man två objektiv kan man tejpa ihop dem front mot front och man kommer väldigt nära... Faktiskt en hel värld öppnar sig.

Jo, föresten. På min kamera var jag tvungen att ställa om kameran i menyrerna för att tillåta bländarring.

---
Dock verkar det som att montera alla ringarna på 100 mm verkar bli för många ringar. Man får nån sorts ljusfokusering centralt i bilden där det blir ljusare med sämre kontrast.
---

Om inte ringarna ifråga är omkonstruerade så finns det ett vidöppet hål som släpper in ljus vid bajonettspärrknappen (knappen ska föras nedåt i en skåra när man ska ta bort objektivet och det är där det är otätt). Speciellt vid små bländare (och/eller om man använder blixt och den råkar lysa rakt in i hålet:) kan det orsaka underliga ströljusfenomen.

Nu vet jag naturligtvis inte om det är detta som är orsaken i ditt fall och det kan också tänkas att det figurerar olika versioner av dessa billiga helmanuella mellanringar eller att de som sagt blivit omkonstruerade. Hur eller hur kan det vara värt besväret att kolla upp om ni har sådana här ringar.

...så finns det ett vidöppet hål som släpper in ljus vid bajonettspärrknappen (knappen ska föras nedåt i en skåra när man ska ta bort objektivet och det är där det är otätt)...

Tack för det tipset. Har man sett på f*n!? Hålet för knappen är ju ovalt! Det var det dummaste... Nåja, det är ju ett väldigt litet hål och lätt fixat med lite tejp.

Fast ljusfenomenet jag beskriver händer bara på mitt 100 mm och med alla ringarna men inte på 50? Jag tror det beror på att när man flyttar ut objektivet så mycket, så hamnar man utanför toleranserna för vad tillverkaren av optiken har tänkt sig, dvs man börjar få nått som liknar brännpunkt istället för en projektion. Om min hypotes överenstämmer med verkligheten vet jag inte. Jag skall prova om jag ändrar uppfattning med en lite bit eltejp.

En kul grej är att montera alla ringarna på mitt 400 mm fasta objektiv från tradera. Då kan man smygfotografera de mest skygga insekter om man bara kan hålla tillräckligt stilla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar