Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar: gamla och nya, AF och MF?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Växtfoto är kul. Jag vill ha mellanringar, men då har jag tyckt att eftersom man mest betalar för tomrum, varför kan man inte lika gärna köpa några gamla, begagnade mellanringar från Pentax M-tiden? AF är väl inte det viktigaste om man kan komma billigt undan :p
Eller passar inte mina objektiv med AF-motor på gamla mellanringar?

Mellanringar är bra! Jag kör med ett K 50mm mellanring till mitt FA 135 f/2.8 autofokusobjektiv. Kommer riktigt riktigt nära... (med extremt kort skärpedjup också haha). Mitt problem är rörelseskärpa som kommer av att det blåser så mina motiv rör på sig... jaja...

LP Foto har några begagnade mellanringsatser. Billigaste manuella mekaniska ligger på 650 spänn. De har en ny sats (med elektronisk koppling av bländare) för runt 1 600 spänn.
www.lpfoto.se

Elektronisk bländarkoppling är väldigt trevligt, för det underlättar handhavandet av bländaren på kameran. Med de helmekaniska mellanringarna så blir det som att ha ett M eller K objektiv på kameran, även om du monterar mellanringen på ett autofokusobjektiv.

Det finns mellanringar med autofokus, Kenko/Soligor har en 25mm variant. Det finns dock varierande uppgifter huruvida autofokusen verkligen kickar igång (mellanringar äter mycket ljus, mitt K50 äter 2 bländarsteg). Jag har aldrig känt behov av autofokus på kort avstånd, för skärpedjupet är så kort (även med liten bländare). Jag justerar fokus manuellt och prövar olika fokusinställngar för att se vilket som blir snyggast.

Hälsar
R

Vad tror ni man kan få för avbildningsskala med mellanringar till ett DA40 eller 70? Vad finns det för nackdelar jämfört med ett vanligt macroobjektiv?

Avbildningsskalan beror på antalet ringar, en sats består av 3 ringar, och Pentax M ring nr 1 är på 12mm 2an på 20mm och trean ligger nog på 35mm.
Och visst kan du få en förstoring(större än 1:1)med alla ringar på om jag minns rätt.
DA 40 och 70 låter som lagom långa brännvidder.
Nackdelarna är nog sämre skärpa med ett "normalt" objektiv om man ställer in närgränsen, skulle tro det blir bättre med några meter. Man tappar mera ljus med mellanringar vs makroobjektiv pga att makron använder linserna för att komma nära?, eller så beror ljusbortfallet enbart av utdragets längd.
Du får nog ett bättre svar från nån annan här eller så läser du fotoskolan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Låter som ett intressant alternativ då, det blir ju också mindre och lättare att släpa runt på.

Det verkar jättebra! Så om jag köper helt manuella mellanringar får jag alltså använda kameran som man gör när man använder M-objektiv, genom att låta kameran känna av ljuset när man trycker på gröna knappen? Och köper jag mellanringar med elektrisk koppling behöver man inte köra med gröna knappen, utan det blir som ett K-objektiv?

Photax har en mellanringsats med elektronisk koppling (men ingen AF-koppling) till Pentax, från tillverkaren Senz. http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm
Den ska tydligen kosta 745 kr, och det låter osannolikt billigt. Vad är haken?

Ja.
Gissar att Senz funkar bra, men det finns risk för glapp. Är du inte nöjd så tror jag inte Photax krånglar.
Glöm inte att titta på ringarna längst ner på sidan, det är billigt makro.

Bofoto2 skrev:
Ja.
Gissar att Senz funkar bra, men det finns risk för glapp. Är du inte nöjd så tror jag inte Photax krånglar.
Glöm inte att titta på ringarna längst ner på sidan, det är billigt makro.
Kanon! Då tror jag att det blir sådana sedan.

Du menar en ring så man kan sätta två objektiv mot varandra? Jag har testat med det, men skärpedjupet blir i princip oanvändbart kort, enligt min erfarenhet.

Men billigt är det, ju högre förstoring desto kortare skärpedjup.
Det finns oxå omvändningsring där man använder ett vidvinkelobjektiv bakvänt på kameran.

Så vad ger en omvändningsring för resultat i jämförelse med en kopplingring? Ger den inte lika mycket förstoring?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar