Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag har idag fotat A7Riii med en adapter. Inga linser i adaptern bara en ring som förmedlar AF etc.

Adapterns tjocklek motsvarar exakt skillnaden mellan Canons och Sonys registeravstånd.

24-70/2.8 med adapter blev likadan på Sony som på en Canon. Eller?

Jag har fotat med mellanringar förut och då får man ju en brännviddsförlängning och ett ljustapp samt en förkortad närgräns.

Hur är det nu med Sonys objektiv, ger de lika stor bild? Det är samma brännvidder men registeravståndet är mycket mindre. Borde inte t ex 50mm ge mindre bild på Sony jämfört med Canon pga det kortare registeravståndet?

Jag har plockat fram ett gammalt manuellt objektiv (för att få stor bländare) och det är tydligt, registeravståndet påverkar bildens storlek.

Kan någon reda ut var jag tänker fel?
 
Mellanring blir det bara om du förlänger registeravståndet. Jag är förvånad att du verkar ha noll koll på sånt här med tanke på hur mycket du skriver.
 
Fysikens lagar tillåter inte direkt ett objektiv att ändra dess egenskaper ifall du endast lägger till en mellanring. Anledningen till att du kan fokusera på närmare avstånd beror på att fokusavståndet mäts fram till sensorn (om jag förstått rätt) och lägger du till en adapter ”känns det” som att du kan fokusera närmare eftersom det är längre mellan objektivet och sensorn.

Tror du bör läsa på en del om hur adaptrar fungerar och de olika typerna för att få det resultat du önskae
 
Mellanring blir det bara om du förlänger registeravståndet. Jag är förvånad att du verkar ha noll koll på sånt här med tanke på hur mycket du skriver.

Mellanring eller adapter...det är ett rör som distanserar kamera och objektiv.

Upplys mig om ovan fråga om du har en bra förklaring på lager.
 
Fysikens lagar tillåter inte direkt ett objektiv att ändra dess egenskaper ifall du endast lägger till en mellanring. Anledningen till att du kan fokusera på närmare avstånd beror på att fokusavståndet mäts fram till sensorn (om jag förstått rätt) och lägger du till en adapter ”känns det” som att du kan fokusera närmare eftersom det är längre mellan objektivet och sensorn.

Tror du bör läsa på en del om hur adaptrar fungerar och de olika typerna för att få det resultat du önskae

Jag vet hur mellanringar funkar men inte hur kameror med olika registeravstånd kan ge lika stora bilder med samma brännvidd. Det känns som en motsägelse.
 
Jag har idag fotat A7Riii med en adapter. Inga linser i adaptern bara en ring som förmedlar AF etc.

Adapterns tjocklek motsvarar exakt skillnaden mellan Canons och Sonys registeravstånd.
Och därför hamnar utgångspupillen på exakt samma avstånd från sensorn i de bägge fallen.
 
Och därför hamnar utgångspupillen på exakt samma avstånd från sensorn i de bägge fallen.

Fallet med metabonesadaptern är självklart, optiken sitter på det avstånd den är konstruerad för. En bild på Canon och Sony blir därmed lika stora.

Om man håller canonobjektivet mot kameran utan adapter blir däremot bilden lite mindre, trots att det är 24-70, avståndet till sensorn påverkar bilden storlek.

Objektiv för olika registeravstånd har helt enkelt olika optiska konstruktioner.

Självklart, annars skulle det inte bli samma storlek med Canons 24-70 med adapter och Sonys orginalobjektiv. Men hur?

Paketet Canon 24-70 inklusive adapter, om det paketerades som ett objektiv skulle det få märkas med en brännvidd på kanske 32-90 eller tom 36-105.

Men Sonys 24-70, är ju märkt 24-70 trots att det ger samma bildstorlek som canonpaketet med en brännvidd på 32-90.
 
Längden på objektivet har inget med saken att göra. Canon 24-70 behåller naturligtvis sin brännvidd också med adapter.
 
Fallet med metabonesadaptern är självklart, optiken sitter på det avstånd den är konstruerad för. En bild på Canon och Sony blir därmed lika stora.

Om man håller canonobjektivet mot kameran utan adapter blir däremot bilden lite mindre, trots att det är 24-70, avståndet till sensorn påverkar bilden storlek.



Självklart, annars skulle det inte bli samma storlek med Canons 24-70 med adapter och Sonys orginalobjektiv. Men hur?

Paketet Canon 24-70 inklusive adapter, om det paketerades som ett objektiv skulle det få märkas med en brännvidd på kanske 32-90 eller tom 36-105.

Men Sonys 24-70, är ju märkt 24-70 trots att det ger samma bildstorlek som canonpaketet med en brännvidd på 32-90. Och dessutom är exakt lika långt.


Kanske kan den här artikelen kasta lite ljus över hur man kan trixa med objektivstorlek och brännvidd.
https://www.edmundoptics.com/resources/application-notes/imaging/telecentric-lens-size-control/
 
Längden på objektivet har inget med saken att göra. Canon 24-70 behåller naturligtvis sin brännvidd också med adapter.

Varför då? Ekipaget, säg att du limmar ihop delarna och kallar det nya för ett objektiv, ger större bild och frontlinsens hamnar längre bort.

Tror nyckeln är definitionen på brännvidd.

Jag labbade lite här och flyttade ett löst objektiv lite så avståndet ändrades. Man får lite större bild och får fokusera om.
 
Frontlinsen hamnar på exakt samma avstånd från sensorn på en Sony med adapter som på en Canon utan.
 
Frontlinsen hamnar på exakt samma avstånd från sensorn på en Sony med adapter som på en Canon utan.

Jag vet det fallet är ju trivialt eftersom objektivet hamnar på det sensoravstånd det är byggt för. Nyckeln för lösningen på frågeställningen är ditt inlägg om att ett objektiv plus mellanring inte påverkar totala brännvidden. Känns väldigt ointuitivt eftersom bilden blir större, att det blir ur fokus löser man genom att fokusera om.
 
Brännvidden av ett objektiv räknas från konvergenspunkten i objektivet fram till sensorplanet. Därför blir de ingen skillnad i "förstoring" när man sätter metabones mellan ef-objektiv och Sony A7R3.

/Stefan
 
Brännvidden av ett objektiv räknas från konvergenspunkten fram till sensorplanet. Därför blir de ingen skillnad i "förstoring" när man sätter metabones mellan ef-objektiv och Sony A7R3.

/Stefan

Adaptrar och mellanringar påverkar det avståndet. Du menar alltså att brännvidden förlängs av en mellanring?
 
Adaptrar och mellanringar påverkar det avståndet. Du menar alltså att brännvidden förlängs av en mellanring?

Det jag menar är att när man konstruerar ett objektiv så räknas brännvidden från konvergenspunkten till avståndet till sensorplanet som man designat objektiv att fungera korrekt.
Eftersom sensorn ligger klart närmare objektivet hos ett spegellöst system så måste man ha en förlängning så sensorplanets avstånd åter igen hamnar rätt om man sätter ett annat objektiv som var designat för ett (D)SLR-system.
Ökar du sen ökar avståndet ytterligare än vad objektivet var designat för så kan man förlora oändlighetsfokus, men i gengäld så förkortas arbetsavståndet och man kan nu använda det som en budget makroobjektiv.
Rent matematiskt skulle jag tro att brännvidden förändras och har man ett objektiv som är så pass flexibel att man har utrymme att fokuseras mkt längre bortom ändlighet så kan man kanske fokusera på längre avstånd.

/Stefan
 
Jag vet det fallet är ju trivialt eftersom objektivet hamnar på det sensoravstånd det är byggt för. Nyckeln för lösningen på frågeställningen är ditt inlägg om att ett objektiv plus mellanring inte påverkar totala brännvidden. Känns väldigt ointuitivt eftersom bilden blir större, att det blir ur fokus löser man genom att fokusera om.

OBS! "att det blir ur fokus löser man genom att fokusera om" OBS!

Brännviddsuppgifterna på objektivet förutsätter att fokuseringsringen står på oändlighetsmarkeringen!

När du fokuserar om ett sådant här objektiv (där fokuseringen helt eller delvis sker genom att de inbördes avståndet mellan linserna förändras och inte genom att hela linspaketet förflyttas som en helhet) så förändrar du hela spelplanen och vet inte vad brännvidden är.

Vad brännvidderna är när objektivet är fokuserat på andra avstånd än just oändligt anger inte tillverkarna utan vill vi få veta dem får vi i praktiken mäta upp dem själva och i grunden är det just det du gör med ditt experiment :)

Observera också att bildkvaliteten påverkas negativt av den här ”lösningen” så även om brännviddsförändringen sker åt ett för dina behov önskvärt håll så är det rent generellt ingen bra metod
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.