Johan Carlström skrev:
Macroobjektiv är dyra, mellanringar är billiga. Kan ett macrobjektiv göra något som ett vanligt objektiv inte kan? Får jag bättre skärpa med ett sådant?
Hur många millimeter bör man lägga i mellan på ett 50mm objektiv för att få bra förstorting?
Jag tänkte sätta dom på ett sigma EX 18-50...
Johan
För att ta din första fråga först: Ja, ett makro-objektiv har oftast två egenskaper som skiljer sig från vanliga objektiv och som är bra för att ta mer eller mindre extrema närbilder. Det första och viktigaste är att det ger bra skärpa när avbildningsskalan är "stor", dvs när motiv och bild på film/sensor är av samma storleksordning.
Det andra är att det ofta har smidiga mekaniska lösningar för att man skall kunna fokusera på nära håll. Det räcker alltså inte att sätta en 50 mm mellanring mellan ett normalobjektiv på 50 mm och kameran för att det skall bli en bra bild i skala 1:1. OK, man får fokus rätt men bilden blir inte särskilt skarp. Det beror på att ett normalobjektiv är gjort för att ge bäst skärpa när man har en "förminskning" av motivet på mer än 50 gånger. Avbildningsskala 1:50 som man brukar säga. Troligen blir det ännu sämre skärpa med ett zoom-objektiv som redan har en massa kompromisser pga zoomingen.
Om man går ännu längre och tar bilder med ett normalobjektiv i t.ex. skala 2:1, dvs förstoring direkt på film/sensor, blir det ännu smämre skärpa. OBS jag talar om skärpa i skärpeplanet, inte dåligt skärpedjup. I fallet skala 2:1 bör man vända ett vanligt objektiv baklänges så blir det litet bättre.
Billiga och mycket skarpa makroobjektiv just nu är gamla hederliga förstoringsobjektiv! "Alla" säljer just nu ut sina förstoringsapparater så det finns en stor marknad av billiga och enormt skarptecknande närbildsobjektiv. Exempel är Nikons El-Nikkor, Rodenstocks Rodagon och Apo-Rodagon samt Schneider-Kreuznachs Componon. Vanligaste brännvidden (för småbild) är 50 mm. Dessa objektiv är vanligen optimerade för avbildningsskala runt 1:8, alltså 8 gånger förstoring i förstoringsapparaten men de funkar ofta bra även i skala 1:1.
Enda problemet är förstås fokuseringen. Man måste ha anpassningsringar till den vanliga gängan på förstoringsobjektiv, som alltid är den gamla hederliga Leica-gängan på 39 mm diameter. Mest flexibelt är en bälg och såna kan man också köpa billigt begagnade.
Aningen svårt kan det vara att hitta ringar så man kan ansluta såna här hemsnickrade lösningar till en Canon digitalkamera. Ett sätt är att skaffa en ring till Canon EOS för Contax eller Leica-R-systemen och sen bygga vidare från den bajonetten. Själv har jag nyligen beställt men ännu inte fått hem ringar för dessa förnämliga system. En Leitz Macro-Elmarit-R 60 mm kommer att fungera mycket bra på min D60 (för att inte tala om kommande 5D!).
Det finns flera firmor på nätet som säljer sånt här. Jag valde på kul en firma i Ukraina,
http://www.dvdtechcameras.com/
Hoppas det blir leverans, men affären gjordes via ebay så jag tror det funkar. Annars finns en firma i Sverige:
http://www.shiftlenses.com/ men de är betydligt dyrare.
Sist men inte minst finns speciella makro-objektiv för flera märken som kombinerar bra optisk skärpa med en lång inställningssnäcka. Bl.a. har Canon ett jättebra 50 mm f:2.5 Macro som direkt kan ställas in till skala 1:2 och med en ring till 1:1. (Skalan refererar till full 24x36 mm film/sensor). Detta objektiv är mycket bra även för "oändligt" och inte speciellt dyrt, 2 895 kr. Även ett dyrare 60 mm för EF-S finns och det kan fokusera ända till skala 1:1 på den mindre sensorn. En del oberoende tillverkar har här också hittat en nisch. Tamron gör t.ex. mycket bra makro-grejor sedan många år. Mest känt är ett 90 mm objektiv.