Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!
Hur många bländarsteg måste jag gå ner om jag använder en mellanring till en Nikon D7000 och har objektiv med fast bländare 2.8 och zoom 2.8 rakt igenom

Nikon 50/2.8
Sigma makro 105/2.8
Sigma 17-50/2.8

Vet inte om den hamnade rätt

Hej!
Hur många bländarsteg måste jag gå ner om jag använder en mellanring till en Nikon D7000 och har objektiv med fast bländare 2.8 och zoom 2.8 rakt igenom?

Varför måste du blända ner bara för att du använder mellanring?

Eller vill du veta hur många bländarsteg du tappar i ljusstyrka? Det beror på hur lång mellanringen är (och objektivets brännvidd också tror jag).

Hej!
Hur många bländarsteg måste jag gå ner om jag använder en mellanring till en Nikon D7000 och har objektiv med fast bländare 2.8 och zoom 2.8 rakt igenom

Nikon 50/2.8
Sigma makro 105/2.8
Sigma 17-50/2.8

Frågan känns litet felställd om du ursäktar.
Du måste inte gå ner något steg alls men viss ljusförlust sker när du använder mellanring beroende på hur lång mellanringen är. Du behöver inte tänka på något i sammanhanget utan ljusmätaren kommer att korrigera för förlusten.

/Frode

Hej!

Nikon 50/2.8
Sigma makro 105/2.8
Sigma 17-50/2.8

Hej Ellinor.
Det är inte mellanringen i sig som förändrar exponeringen utan utdraget-avbildningsskalan som avgör hur mycket ljus du ¨förlorar¨
Vid skala 1 till1 förlorar du två bländarsteg.
Använder du mellanring på modern kamera med inbyggd exponeringsmätare,
mät som vanligt så blir det bra.
Hälsn.
/Janne
www.fjh.se

Frågan känns litet felställd om du ursäktar.
Du måste inte gå ner något steg alls men viss ljusförlust sker när du använder mellanring beroende på hur lång mellanringen är. Du behöver inte tänka på något i sammanhanget utan ljusmätaren kommer att korrigera för förlusten.

/Frode

Ah ok!
Hade läst nåt om att man bör ha ljusstarka objektiv annars blir det väldigt svårt med ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar