Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring till makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Thorén

Aktiv medlem
Hej,

Har läst de tidigare trådarna och försökte använda tipset om jlcalc men utan att lyckas. Så här är mitt problem:

Om jag har förstått det hela rätt kan jag med hjälp av en mellanring mellan huset och en normalglugg öka avbildningskalan och/eller öka arbetsavståndet för att fotografera "makro"...

Jag har ett makroobjektiv Sigma 50 mm (1:1) och jag använder det tillsammans med min Nikon D70s - främst i ett undervattenshus där husets port är begränsande i längden. Skulle vilja öka avbildningsskalan och arbetsavståndet men jag har inte utrymme för exvis Nikons 105 mm. Kan jag använda en mellanring? Vilka effekter skulle exempelvis en 20 mm mellanring ha på avbildningsskala och arbetsavstånd tillsammans med min D70s och Sigmagluggen? Finns det några nackdelar?

Jag vill helst slippa manuellt fokus när jag är UV.

Du kommer inte öka arbetsavståndet, utan bara få möjlighet att fokusera närmare, till kostnad av möjlighet att fokusera på oändligt avstånd.

Om du är intresserad av mer arbetsavstånd, kanske en extender är något att titta på?

Hej,

Tack! Om du med extender menar telekonverter så fanns det ingen som var kompatibel med min Sigma-glugg.

Grejen är att jag vill både gå längre (från 1:1 till 1,5:1 eller något) samtidigt som jag vill kunna jobba på något längre avstånd. Som det är nu ligger porten i princip på objektet vid närgränsen och det är då jag har 1:1...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar