Annons

Mellanring, hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Hej. Undrar lite vad en mellanring gör, vad är det för nått? Har sett det ibland att en del skriver om att "med en mellanring så..."
Förklara för mej nån.
Mvh Reino
 
Föremålet man fotar avbildas större på sensorn/filmen, ungefär som att flytta en projektor längre från filmduken så blir bilden större men också ljussvagare. Fokusavståndet blir också kortare.
 
Föremålet man fotar avbildas större på sensorn/filmen, ungefär som att flytta en projektor längre från filmduken så blir bilden större men också ljussvagare. Fokusavståndet blir också kortare.

Ok, så om jag tex sätter på en mellanring på min 7d med 70-200/4 så blir det större zoom och mindre bländare, typ? Eller?
När är det bra att använda då?
 
Ok, så om jag tex sätter på en mellanring på min 7d med 70-200/4 så blir det större zoom och mindre bländare, typ? Eller?
När är det bra att använda då?

Nej, "större zoom" blir det inte, och det är inte en särskilt lämplig kombination, eftersom det är ganska knepigt att använda mellanring på en zoom och inte särskilt förutsägbart. Det går, men det är inte någon höjdare.

Jag antar också att du har väldigt vagt begrepp om vad "zoom" betyder, och att du använder begreppet för brännvidd snarare än för zoomning, dvs förändring av brännvidden.

En mellanring ökar avståndet mellan objektivet och sensorn, så att objektivet blir inställt för att ta på närmre håll. Hur mycket närmre beror på objektivets brännvidd, och verkan är större med kortare brännvidd. Mellanring med zoomobjektiv är möjligt, men inte särskilt förutsägbart. Om man till exempel sätter den på en 18 mm optik kanske fokus hamnar innanför frontlinsen. Bäst fungerar mellanringar med objektiv som har fast brännvidd, som exempelvis 50 mm. Fokuseringen gör man då genom att placera kameran på rätt avstånd från motivet. Man kan inte räkna med att autofokus ska fungera annat än inom ett mycket snävt område och om alla elektriska kopplingar finns mellan kamera och objektiv.

Hur mycket objektivets näravstånd ändras beror på objektivets brännvidd och tjockleken på mellanringen. När du vill ta närbilder med en telezoom är en närbildslins betydligt mer lättjobbat än att använda mellanring, eftersom alla objektivets funktioner är helt normala, dvs man kan ställa in avbildningsskalan med zoomen, och stabiliseringen fungerar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.