Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring/försättslins

Produkter
(logga in för att koppla)

lgbe

Aktiv medlem
Hej,
Nu är jag tillbaka med en ny köpfråga. Jag har en D5200 (om det nu någon betydelse i detta sammanhang) och till den har jag för närvarande objektiven: AF-S NIKKOR 55-300/4.5-5.6 G ED, AF-S 18-55/3.5-5.6 G samt AF-S Micro NIKKOR 40/2.8 G. Hur ska jag tänka/gå till väga? Jag vill med detta få en förbättrad närgräns. Hoppas ni förstår vad jag menar.

/undrar Lasse B

Om jag får lägga mig i så tror jag inte att din 40mm med mellanring är en så bra idé. Avståndet från frontlinsen till motivet kommer att bli så kort så det blir stort sett hopplöst att fota. Objektivet kommer också att skugga motivet.

Hur du skall göra är förstås en fråga om vad det är du har tänkt dig att fota. Skall du ge dig på insekter är längre brännvidd att föredra då du annars skrämmer bort insekterna. Skall du fota små saker eller blommor blir det problemet mindre.

Jag tror ändå att mellanringar, t ex Kenko, är ett bra alternativ, de kommer att funka till alla dina objektiv och då kan du prova dig fram. En regel är att med ökad brännvidd ökar också längden på mellanringen för att uppnå samma förstoringsgrad.

/Frode

Har 2 frågor utifrån ditt ilägg Frode.

1. På vilket sätt är det "hopplöst att fota"?
2. På vilket sätt kommer det "att skugga motivet"?
Min avsikt nu i början är fota småsaker och växter.

Jag har nu förstått att ovan nämnda mellanringar är bästa köp så jag tackar för det. Och givetvis har min tanke varit att pröva de på alla objektiv för att se vad jag får för resultat.

/Lasse B

Hej,

Har på Kreativ fotografis hemsida hittat automatiska mellanringar (1295:- minus10% + fri frakt) och undrar om det finns någon/några som har erfarenhet av dessa och även få att reflektioner här inför ett ev. köp?

/undrar Lasse B

Har 2 frågor utifrån ditt ilägg Frode.

1. På vilket sätt är det "hopplöst att fota"?
2. På vilket sätt kommer det "att skugga motivet"?
Min avsikt nu i början är fota småsaker och växter.

Jag har nu förstått att ovan nämnda mellanringar är bästa köp så jag tackar för det. Och givetvis har min tanke varit att pröva de på alla objektiv för att se vad jag får för resultat.

/Lasse B

Med hopplöst menar jag att med ett 40mm macrobjektiv och mellanring kommer du så nära motivet med objektivet att det blir svårt att fota. Redan utan mellanring blir avståndet mellan frontlins och motiv väldigt kort och med mellan ring blir det ännu kortare. När motivet kommer så nära objektivet skuggar helt enkelt objektiv och även kanske du själv det du vill fota. Då blir det svårt att få till bra ljus.

/Frode

Med mellanring på ett 40mm objektiv så får man nästan trycka frontlinsen mot det man ska fota för att få fokus. Ganska hopplöst mao.

Själv har jag inget macroobjektiv. Jag sätter både mellanringar och en +4 dioptriers försättslins på min 70-300 och tycker att det fungerar tillräckligt bra. Ännu bättre blir det om man monterar härligheten på en Nikon1 kamera med FN-1 adapter, även om ergonomin på den kombinationen inte är någe vidare.

Ett ytterligare alternativ om man vill förkorta närgränsen är en kopplingsring. (http://www.kamda.se/kopplingsring) Med hjälp av den monterar man ihop två objektiv frontlins mot frontlins. Då kan man komma extremt nära. Problemet är att när man kommer så nära, blir skärpedjupet också extremt kort.

Oavsett vilken metod som används för att förkorta närgränsen man använder blir skärpedjupet kort. Det kan vara en god idé att sätta sig in i metoden att stacka bilder.

Tack Frode och Johan, då förstår jag. Tack Björn för ditt tips men det känns lite för avancerat nu i början, men kan kanske säkert vara kul att pröva på senare. Alltså, vad jag förstår skulle det fungera med mellanringarna till 18-55 och 55-300. Vad finns det för för/nackdelar med ringar i stället för ett bra makroobjektiv förutom pris och montering?

/undra Lasse B

Tack Frode och Johan, då förstår jag. Tack Björn för ditt tips men det känns lite för avancerat nu i början, men kan kanske säkert vara kul att pröva på senare. Alltså, vad jag förstår skulle det fungera med mellanringarna till 18-55 och 55-300. Vad finns det för för/nackdelar med ringar i stället för ett bra makroobjektiv förutom pris och montering?

Fördelen med mellanringar är i stort sett bara priset och kanske att slippa släpa med sig ytterligere ett objektiv i kameraväskan. Försättslinser har ytterligare en fördel, nämligen att man kan göra sitt objektiv till ett närsynt macro utan att behöva ta bort det från kameran.

Tack Johan. Låter som ett bättre förslag. Det känns som om jag ska satsa på försättningslinser istället.

/Lasse B

En sak till. Om jag nu ska satsa på försättslinser istället så skulle jag vilja få rekommendation vilka jag ska köpa.

/Lasse B

Fördelen med mellanringar är i stort sett bara priset och kanske att slippa släpa med sig ytterligere ett objektiv i kameraväskan. Försättslinser har ytterligare en fördel, nämligen att man kan göra sitt objektiv till ett närsynt macro utan att behöva ta bort det från kameran.

Fast en försättslins måste du ta bort om du vill återgå till normal fotografering.

Annars är mitt tips att köpa någon av de akromater som finns på marknaden. Ihopkittade glaslinser som ger en plan och fin yta. Nästan lika bra som ett macroobjektiv så länge gluggen är skarp i övrigt. Canon och Raynox, kanske Kenko också säljer akromater

Hej Paul,

Kan du förklara lite närmare för mig hur dessa fungerar vad som avses med "så länge gluggen är skarp i övrigt". Har på nätet sökt på "akromat" och fått det då till det ska vara ett objektiv. Alla förslag är ju välkomna. Kan du möjligtvis skicka med en länk så jag får en uppfattning vad det är?

/undrar Lasse B

Det jag tror Paul menar är "apokromatiska försättslinser". Om försättslinsen är starkare än ungefär +4 dioptrier så börjar man få problem med kromatisk abberation. För att undvika det så kan man köpa en försättslins som består av flera linselement som tillsammans är apokromatiska. Tricket med att montera ett bak-och-fram-vänt objektiv framför bygger på samma princip.

Själv använder jag bara försättslinser på +4 dioptrier av just den anledningen. Behöver jag mer så använder jag mellanringar eller ett bak-och-fram-vänt 35mm objektiv.

Ok Johan då förstår jag. Kännerat jag inte behöver skaffa "akromat" utan at jag kommer att pröva försättslinser i första hand och att senare se hur jag ska gå vidare.

/Med vänlig hälsning Lasse B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar