Annons

mellanring Canon 500D 18-200 zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

letofo

Ny medlem
tänkte fota fjärilar... vilken ring är bäst till mitt zoom 18-200mm den tunna på 12 mm eller den breda på 25mm..... nån som vet och har mer erfarenhet än jag? har stabilisatori objektivet... kommer den att funka med mellanringen EF 12 II /EF25II?

tänkte fota fjärilar... vilken ring är bäst till mitt zoom 18-200mm den tunna på 12 mm eller den breda på 25mm..... nån som vet och har mer erfarenhet än jag? har stabilisatori objektivet... kommer den att funka med mellanringen EF 12 II /EF25II?

Bäst och bäst, med 25 mm kommer du närmare än med 12 mm. Men du förlorar också mer ljus. Dessutom förstoras alla brister i objektivet. 18-200 låter som en billig superzoom, så jag skulle nog överväga att köpa en närbildslins istället.

Tyvärr tror jag att den optiska kvaliten på objektivet är mycket nära gränsen på vilken upplösning som din sensorn klarar av. Att använda mellanringar borde ge ungefär samma resultat som att du digitalt förstorar upp bilden.
Det krävs ett objektiv med (mycket) högre upplösning än vad kamerans sensor klarar för att dra nytta av mellanringar, vilket oftast begränsas till riktigt skarpa fasta objektiv.

Vad som också kan vara värt att tänka på att förstoringsändringen ökar betydligt mer på t.ex. ett 18 mm objektiv än ett 200 mm när man använder mellanringar (På 200mm ger mellanringar mycket liten förändring).

Jonas och Jonas, överdriver ni inte den försämring man får av skärpan med mellanringar? Visserligen försämras skärpan pga av att man använder objektivet på andra avstånd än det är optimerat för, men så dåligt behöver det inte bli. Det låter mera som ni tänker på vad som händer om man använder en telekonverter.

Lennart, vid 200 mm, som jag antar att du helst vill använda för fjärilsfoto, ger en mellanring på 12 mm inte så stor skillnad. Förutom Canons 25 mm ring finns det mellanringar från tredjepartstillverkare. De brukar komma i set om 3 ringar med olika bredd. Men akta dig för de allra billigaste som saknar överföring av info mellan kamera och objektiv.

Som jobo skrev är även närbildslinser ett alternativ. De billigaste enlinsiga ger säkert sämre skärpa än mellanringar. Det finns även tvålinsiga, s k akromatiska, linser som är bättre. Canon 500D skulle nog passa ditt objektiv. Tyvärr är den ganska dyr.

Sen undrar jag om du för fjärilsfoto behöver vare sig mellanringar eller närbildslinser? Nu vet jag inte vilket objektiv du har, men både Canon och Sigma 18-200 mm har väl ganska bra närgäns. Kanske tillräckligt bra för att det vid 200 mm räcker för de flesta bilder på så stora insekter.

Olle

Jonas och Jonas, överdriver ni inte den försämring man får av skärpan med mellanringar?

Var längesen jag kollade detta men gjorde ett nytt försök med ett 18-55 IS objektiv som jag har för mig har aningen bättre skärpa än EF-S 18-200.

Bild 1 är objektivet på 55 mm med mellanring 12+25.
http://oi51.tinypic.com/2evg112.jpg

Bild 2 är objektivet på 55 mm utan mellanring uppförstorad digitalt till samma förhållande samt kapad till samma storlek.
http://oi55.tinypic.com/dctq1y.jpg

Det blev en viss förbättring med mellanringarna av mer detaljer, dock med tydligt minskat skärpedjup på samma bländare samt längre slutartider.
Trådskaparen får fundera om det är värt kostnaden.

Senast ändrad:
Jonas och Jonas, överdriver ni inte den försämring man får av skärpan med mellanringar? Visserligen försämras skärpan pga av att man använder objektivet på andra avstånd än det är optimerat för, men så dåligt behöver det inte bli. Det låter mera som ni tänker på vad som händer om man använder en telekonverter.

Sen undrar jag om du för fjärilsfoto behöver vare sig mellanringar eller närbildslinser? Nu vet jag inte vilket objektiv du har, men både Canon och Sigma 18-200 mm har väl ganska bra närgäns. Kanske tillräckligt bra för att det vid 200 mm räcker för de flesta bilder på så stora insekter.

Olle

Det som händer med mellanringar är att avståndet mellan objektiv och film/sensor ökar. Bildcirkeln projiceras över en större yta, du får helt enkelt en delförstoring. Är det sensorn som är den svaga länken är mellanringar en bra idé, är det objektivets optiska egenskaper som är den svaga länken vinner man inget.

Sen beror det på vad man har för närgräns, men jag har tagit rätt bra fjärilsbilder med en vanlig normalzoom (ok, inte den billigaste versionen) utan vare sig närbildslins eller mellanring.

ANNONS