Annons

mellanring av papprör

Produkter
(logga in för att koppla)

MakroMannen

Ny medlem
Hej alla glada gördetsjälvare!

Jag använde en gång i den analoga tiden
en hemmagjord mellanring av papprör med olika länger. Började med pappröret till en köksrulle
och avancerade med en stor /lång rulle som används till att skicka affischer o dylikt.
Det trixiga blir att rigga upp allting eftersom precisionen blir hysterisk vid en sådan förstoring! Typ att en tiondels millimeter snett
se hemskt ut.

Är det någon annan som har erfarenhet?

Jag kommer ihåg att det gick att få extrema förstoringar med lite (timmar) experimenterande.
Extrem = 1 millimeter i verkligheten
täckte hela negativet.

Krävdes dock massor av ljus!

Nu ska jag testa med min digitala kamera...

Ciao!

PS hittade en länk med liknande experiment:
http://www.photocritic.org/macro-photography-on-a-budget/

Det här lät som ett kul experiment. Hur fick du fast rullarna på kamera och objektiv? Tejpade du fast dem eller? Ska kolla länken du tipsade om också.

Pappmakro

Hej!

Kul att det finns gördetsjälvare,
hur skulle världen annars se ut?!

Jag har för mig att jag använde precis vad som råkade finnas för tillfället, eftersom det var ett experiment som jag höll på med ett tag...
Tror nog att jag tejpade /använde begagnade kamera och elektronikdelar ur skrotlådan.
Jag vet inte hur en modern elektronikkamera reagerar på att köras "utan" objektivet på...?

Jag ska ta och köra lite tester, har dock ingen
riktig systemkamera att leka med just nu.
Får se om det blir nånting användbart med min gamla Konica Minolta A1.

Sen har jag lite andra roliga ideér som jag ska återuppta med experimenterandet!

Nu har jag kollat länken du tipsade om och hans sätt att använda kameralock påminde mig om pinnhålskamera-effekten som man kan uppnå med samma typ av kameralock. Det var länge sen jag köpte kameralock och svart tejp till min tänkta pinnhålskamera-effekt, men har inte vågat mig på att borra i det än. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar