Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanlagringsenhet eller iPod?

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att köpa en mellanlagringsenhet eller en iPod.
Jag vill kunna använda den till att titta på film, lyssna på musik och
säkerhetskopiera bilder eller tömma minneskortet där när det blir fullt.

Vad har ni för åsikter om vad jag ska välja?
Om ni undrar något för att kunna svara så är det bara att fråga.

Mellanlagingsenheterna har ju ofta större display men Apples saker brukar ju vara snygga. Läste även att man inte kan byta batteri i iPod och undar om detta blir ett problem när det har laddats några gånger?

Men som sagt fråga om ni undrar.

Har en Ipod 60 gb själv. Bra på det att lyssna på musik och titta på film, men helt värdelös vad gäller att tanka över bilder på... Går alldeles för långsamt och man vet inte om allt har hängt sig eller om den bara funderar på var den ska göra av bilderna.

Vet ej om det är lika illa med den nyare modellen...

/J

Varför inte köpa en beg bärbar (liten o lätt).

Exempelvis:

http://www.blocket.se/vi/11045171.htm?ca=12_s

OBS! jag har inget med annonsen att göra bara ett exempel.

Fortsätt gärna med diskussion om fördelar och nackdelar med en liten lätt, mindre än 2 kg, bärbar i jämförelse med en mellanlagringsenhet.

Lånade själv en Compact Drive PD70X inför 14 dagars semester och det fungerade utmärkt samtidigt som jag hade ett enormt behov att se resultatet. Hade gärna släpat på 3-5 kg extra om nu inte reglerna för handbagage sätter en gräns.

Datorn skänns lite stor att alltid ha med sig. Jag tror inte att jag är villig att släpa på de extra kilona.

Jan, du skrev att det var segt att föra över bilder till din men undrade om det var lika på de nya.
Det tycker jag var en mycket bra frågeställning.
Skulle vara mycket uppskattat om någon med 80 Gb-modellen kunde uttra sig om detta.

Bilderna är inte livsviktigt men vill helst ha det så. Det jag mest ser fram emot är att titta på film på platser man normalt inte gör det. Ställde mig därför frågan om man kunde läsa undertexter bra på en så liten skärm. Hur är det med denna sak?

Kolla Archos modeller.

Jag har en 20Gb Archos AV400/420 som man väldigt enkelt kan se undertexterna på. Kan rekommendera den men den är lite stor för att ha i fickan tyvärr.

Jag har occkså en Archos 420 och den är inte alls särskilt stor för fickan, men lite större än IPoden är den. Den är också väldigt lätt att byta HD i och du får i en ny 30Gigare enkelt.
Nu är minneskorten väldigt billiga och du får flera stora kort för samma pris som en extern HD, men vill man absolut ha backup så..
Tiden det tar att tanka över kort med flera gig bilder är inte att glömma bort. Batteriet i många hårddiskar räcker ganska kort tid.

Okej...
Så då kanske man ska strunta i buckup, köpa fler minneskort och köpa en iPod för underhållningen i form av film och musik. Men jag återgår nu lite till en av mina första frågor.

"Läste även att man inte kan byta batteri i iPod och undar om detta blir ett problem när det har laddats några gånger?" Blir batteriet då dåligt och klarar inte så lång stund?

Undrar även lite om hur man lägger in musik och film i iPod. Är det smidigt? Går det tex att ta en DVD-film från tvhyllan och lägga in på något sätt?

Jag kan chippa in på diskussionen om andra alternativ, dock inte ipod-bitarna.

Själv har jag kört CompactDrive DP70X och är grymt nöjd! Om man kan acceptera att vänta med att titta på bilder/gallra tills man kommer hem så är det ett kanonalternativ. Snabb, enkel osv. Kanske lite stor i yttermåtten.

Fotar man RAW på ex. 2 veckors semester på bildskön plats har jag på känn att det går åt *rejält* med minneskort för att det ska vara något alternativ. Dock kan det kännas lite nervigt att lägga "alla ägg i samma korg" - om DP70n rasar i slutet av semestern blir det desto kämpigare...

miniman skrev:

"Läste även att man inte kan byta batteri i iPod och undar om detta blir ett problem när det har laddats några gånger?" Blir batteriet då dåligt och klarar inte så lång stund?

Undrar även lite om hur man lägger in musik och film i iPod. Är det smidigt? Går det tex att ta en DVD-film från tvhyllan och lägga in på något sätt?

SVAR 1: Min iPod generation 4 spelar glatt ca 9-10 timmar efter full uppladdning. Enl reklamen ska den ha klarat 15 som ny, men det är nog lite glädjesiffror. Batteriet verkar iallafall hâlla bra efter de dryga 2 âren min varit i användning.

SVAR 2: Man användet Apples iTunes för att lägga över musik, film, podcaster, filer, kontakter mm.
Det är väl inte sâ jättesmidigt i o m att det inte bara är o plugga in den i kompisens dator och ge bort lâtarna eller lägga in kompisens. man kan ha upp till 5 datorer syncade med en och samma iPod.
Fördelen är att man fâr t ex podcaster nedladdade och syncade automatiskt, och man kan editera spellistor o annat smidigt pâ datorn.
Hurvida man kan tjoffa in en DVD kan jag inte svara pâ dâ jag har en Gen4 iPod.

Senast ändrad:
miniman skrev:
Okej...
Så då kanske man ska strunta i buckup, köpa fler minneskort och köpa en iPod för underhållningen i form av film och musik. Men jag återgår nu lite till en av mina första frågor.

På TBH kostar ett 16 gb Extreme III Sandisk compactflash 2200, lägg till det dubbla och du har 32 gb backup. Själv kommer jag satsa på flera minneskort istället. De har rasat i pris senaste 3 månaderna och de tar ingen plats eller kräver några tidsödande moment. Du sparar dessutom batterier i kameraenheten när du slipper föra över till en extern enhet. Med en D200 kan du lagra ca 450 bilder i högsta JPEG på ett 2 gb kort. Det innebär att på ett 16 gb kort ryms det ca 3600 bilder. För RAW kan du dividera siffran me ca 4 vilket blr ca 900 bilder. Med två dylika kort i reserv plus ex ett 4 gb kort i kameran har du utrymme för de flestas yrkesfotografers uppdrag och expeditioner. det blir om jag räknat rätt ungefär 2000 bilder i RAW med en 10 mp kamera.

Senast ändrad:
Det finns piratbatterier till ipod som man kan byta sjalv.
Jag har varit ute och rest i fem manader nu och kort med ett 1-gigs CFkort som jag kopierade over till ipoden nar det blev fullt.
Pa den ipod photo tar det okristligt lang tid fast pa kompisens video gick det snabbare.

Efter 3 manaders resande tappade ipoden gnistan och visade bara "ledsen ipod"-logga nar jag skulle starta den.

Enligt apples hemsida sa kunde jag skicka in den for lagning pa egen bekostnad fast informationen skulle ga forlorad.

Laste lite pa ett ipodforum dar en kille med samma problem helt enkelt hade spoat sin ipod lite och da borjade den fungera. Det jag gjorde och tydligen galler det bara att visa vem fan det ar som bestammer. Sedan dess har den fungerat nagorlunda.
Nu kor jag med CF-kort med totalt 5 gig och lagger det pa ipoden samt branner en dvd nar det borjar bli fullt.

Kontentan av det hela ar val att se till att ha atminstone tva kopior av bilderna och lite inte for mkt pa ipod.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar