Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformatsmodell

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet något om mellanformatsmodellen seagull 4a-107 finns att hitta på www.photax.se
synpunkter på modell önskas!

Är 6x6 ett bra format vid naturfotografering
Rekommenderar Ni mig istället att lägga lite mer pengar på en dyrare mellanformatare eller får man lika mycket för pengarna om man skaffar sig seagull mod?

Tack på förhand

jag sålde min hasselblad (6x6) för ett tag sedan, men för att hålla kvar vid mellanformatet så köpte jag en Rolleiflex, från 1954, och det ångar jag inte, näst intill samma kvalitet på bilderna och mycket smidig att använda, den är samma modell som seagullen, vet inget om den förutom att den är från kina, men för 2-4.000:- bör du få en bra Rolleiflex, kolla bara så att mattskivan är ljus! det är en annan form av fotografering, man kan komponera bilden bättre i sökaren innan man tar den, och min Rollei är inte mkt. större än min canon.
Lycka till hur du än gör!

Fiskmåskameran kan nog ge en bra introduktion till mellanformat, men jag tycker att den har blivit alldeles för dyr på senare år. Kolla istället efter en begagnad Rolleicord, Yashicamat eller Autocord. Rolleiflexarna är ju bäst förstås, men de brukar vara rätt dyra. En 'cord får du för 2000 kr i butik.

Tvåögda spegelreflexer är en dröm att fotografera med. Tysta, lätta och med bra balans. Och jag instämmer i att komponerandet på mattskivan är en helt annan grej än småbildskamerans lilla titthål.

:) Jag kan verkligen rekommendera Bronica ETRS,- eller ETRSi.Rollei smäller också högt. Seagull har varit populär i Storbritannien hos nya mellanformatsägare,det har jag kunnat följa i brittisk fototidskrift som jag prenumererar,men skillnaden mellan Seagull och etablerade märken som Pentax,Mamyia,Rollei eller varför inte Bronican är som natt o dag.Köp inte Seagull,utan kolla in begagnat på de övriga.Ev kan jag ochså hitta någon test på Seagull bland mina papper,men som sagt Seagull kan bli att du ångrar dej sen.

Jag har en Seagull 6X6, och är faktiskt mycket nöjd med den. Jag gillar formatet och mattskivan som flera här ovan.

Jag gissar att jag hade tur med optiken i min kamera, för den är mycket skarptecknande. Har hört andra säga att den är dålig, men det kanske är så att kvaliten är lite ojämn mellen enskilda exemplar helt enkelt.

PLUS:
mattskiva
det kvadratiska formatet
skärpan
möjlighet till dubbelexponerng
lätthanterad

MINUS:
närgräns bara ca 1,5m (närbildslinser avhjälper det, men med lite förlust i skärpan)
ingen inbyggd ljusmätare
fast optik - ingen möjlighet till andra brännvidder

TÄNK PÅ
att det behövs annan optik (och ev. kondensor) i förstoringsapparaten om du kopierar svartvitt.

Skulle jag köpa en idag, skulle jag nog för säkerhets skull - som många rekommenderat - försöka få tag på en Rollei av något slag i stället för Seagull. Hade jag gott om pengar skulle jag satsa på en Pentax 67 (som har många objektiv att välja på), eller den lättare Mamiya.

Anneli

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar