Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MellanFormat

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Jag går i tankarna om att ta min fotografering ett steg längre!

Och Mellanformat är ju det som slår mig direkt, speciellt för brällop och porträtt!

Har tittat lite på HB men det blir snabbt dyrt :(

Har ni några rekommendationer på en bra MF märke/modell och eventuella brännvider som man kan tänkas behöva!

All information tas emot tacksammt!

Tycka kan man ju alltid och jag tycker Pentax 67 med normalen (105/2,4) är helt underbar att jobba med. Speciellt i befintligt ljus och handhållet.

Mamiya RZ67 är också trevlig. Schaktsökare, roterbart magasin och blixtsynk på 1/400. Kan fås med 6x6-magasin. Men den är väldigt mycket jobbigare att handhålla jfr. Pentaxen.

För porträtt kommer man långt med normalen och ett kort tele.

Båda går att hitta billigt på Blocket och eBay.

Jag skulle skippa 645-formatet, det är för likt småbild i proportionerna och ger inte samma känsla som 67. Men det är billigare i drift.

Det är vad jag tycker, andra resonerar säkert annorlunda.

Hasselblad behöver inte bli dyrt. Ett kamerahus, ett magasin och två objektiv i gott skick borde gå att hitta för runt tiotusen. Billigare om man går tillbaka till kromade objektiv och det gamla 500c huset.

Men vad som är viktigare att tänka på är att en Hbl, en Pentax 6x7 och en 645-a (t.ex. Pentax) hanteras på helt olika sätt. Inte alls som småbild eller dSLR, där alla olika märken i princip hanteras på samma sätt. När du väljer mellanformat är det verkligen viktigt att klämma och känna och kolla vad du trivs med och vad som passar ditt sätt att fotografera.

-- MW

Våga Värna Tvåögd Spegelreflex :) - den perfekta bröllopskameran är väl ändå en Rolleiflex (eller en kopia)...prova t ex YashicaMat 124 - enkelt, lätt, billigt (YM124 kan fås kring tusenlappen) och tyst. Hyggligt ljuskänslig också, och den tar fina porträtt. Jag provade och fastnade - du kan kolla mina tafatta första mellanformatsbilder i mitt analoga album. En vecka och 3-4 inom- och utomhusrullar med en sån så vet du om du gillar mellanformat. Därefter kanske det är dags att fundera på Bronica/Hasselblad/Pentax m fl...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar