Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

sombrero

Medlem
Hejsan!
Jag har haft för lite att göra i julhelgen och kollat på lite nya leksaker.

Idag har jag en Nikon D70 och funderade på vad nästa steg är. Om man går upp några klasser i pris blir det verkligen så mycket vassare bilder? Behöver man gå upp till mellanformat för att se nån större skillnad??

Jag kollade runt lite och såg nån Canon modell och nån som hette Mamiya zd. Men eftersom den inte klarar av höga iso så var man i princip tvungen att ha stativ för att få skarpa bilder med Mamiyan på frihand. Varför är det så? Är det samma på alla mellanformatkameror?? Är det så att mellanformat bara är för studiofotografering?

Senast ändrad:
Att köra ett digitalt bakstycke på högsta känslighet brukar gå bra om man samtidigt offrar lite upplösning. jag kör med PhaseOne P30 och när jag downsamplar till ca 8-10megapixels så är den i pricip brusfri vid ISO 800.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    20.4 KB · Visningar: 472
Här kommer ett utsnitt men fortfarande lång ifrån 100% crop.

Tack för välkomnandet på din sida Per.

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    17.6 KB · Visningar: 476
lite sammanfattning:

Men vad är den stora skillnaden om man "kliver" över till mellanformat? Bortsett från Megapixlar och mkt dyrare (och tyngre) utrustning. Är det sån skillnad i bildkvalite?

Finns det några vettiga argument att skaffa mellanformat för en amatör, eller skall man hålla sig till kameror med den lite mindre sensostorleken?

Nån som använt en ZD?

Finns så lite info om mellanformat på nätet för den okunnige....

Jag har fotat lite med Mamiya ZD. Det som skiljer den från Hasselblad är avsaknaden av de fantastiska objektiven Hasselblad har. Jag jämförde ZD mot min Kodak Pro SLR/n och jag tyckte den inte var 100000 kr bättre än det jag har.

Här är en till ZD-bild:

Visa bild - Rock 'n Roll

Mellanformat kan jag endast tänka mig med film, iallafal när det är frågan om hobbyfoto.
Digitala baskstycken kostar ju hur mycket som helst.

Kvaliteten är högre (låga iso)
klarar gigantiska uppförstoringar.
möjlighet till mindre skärpedjup.

Canon har inga mellanformatare bara fullframe format ( där fullframe syftar på 35mm).

sombrero skrev:
Hejsan!

Idag har jag en Nikon D70 och funderade på vad nästa steg är.

Fasta gluggar ger betydligt bättre skärpa, kontrast och upplösning jämfört med zoomgluggar. Det är nog det minst dyra sättet att uppgradera den rent tekniska kvaliteten på sina bildfiler.
Låga iso och stativ hjälper oxå i vissa situationer.

Tja
Man ju köper ett digitalt bakstycke av olika anledningar. Dessa är några av de vanligaste.

Maximal upplösning och då skall man använder lägst ISO, dvs 50 eller 100 ISO stativ eller studionblixt.

Stort film/sesnor format så att man får ett härligt kort skärpedjup.

Få möjlighet att använda objektiv som är raktecknade snorskarpa redan på största bländaren.

Detta gäller för även om man kör film

Man få komma ihåg att mellanformat är inte är någon form av universalutrustning. När den är rätt använd så sopar den mattan med allt annat.

Här kommer ett exempel på vad jag menar.
Original bilden är 4888 x 6510 px.

Den är tagen med Hasselblad H2 + P30 bakstycke + HC 80mm f/2,8

Bilagor

• je-00049-2006-000498.jpg
    je-00049-2006-000498.jpg
    30 KB · Visningar: 336
Här kommer ett utdrag ur bilden, 100% crop.
Ingen konstig efterbehandling kommer direkt från C1 raw program.

Bilagor

• je-00049-2006-000498 - version 2.jpg
    je-00049-2006-000498 - version 2.jpg
    24.9 KB · Visningar: 338
PerFogelberg skrev:
Jag har fotat lite med Mamiya ZD. Det som skiljer den från Hasselblad är avsaknaden av de fantastiska objektiven Hasselblad har.
Visa bild - Rock 'n Roll

Om du har ett bra bakstycke så skiljer det inte mycket, om ens något, mellan gluggarna till Hasselblad o Mamiya. Undvik bara 50 mm, för den har vare sig Hasselblad eller Mamiya lyckats med.

Jag provade oxå ZD kameran men skulle heller inte vilja ha den! Bakstycken från Hasselblad, Phaseone, Leaf mfl ger bättre resultat helt enkelt.

Re: Re: Mellanformat?

Janne H skrev:
Fasta gluggar ger betydligt bättre skärpa, kontrast och upplösning jämfört med zoomgluggar. Det är nog det minst dyra sättet att uppgradera den rent tekniska kvaliteten på sina bildfiler.
Låga iso och stativ hjälper oxå i vissa situationer.
Jag plåtade parallellt med en Kodak DCS Pro SLR/n + AF DC-Nikkor 105/2 @ f/8 och en Mamiya ZD + Makro 120 MF @ f/11. Mamiyan ger marginellt bättre bilder. Antingen är Mamiya-objektivet halvbra eller så är min 105:a mycket skarp.

Jag har även testat ifall Carl Zeiss 50/1,4 skulle prestera bättre än min Nikkor 50/1,4. Båda testades vid bländare 8 och jag kunde inte se någon skillnad.

Re: Re: Re: Mellanformat?

PerFogelberg skrev:
Jag har även testat ifall Carl Zeiss 50/1,4 skulle prestera bättre än min Nikkor 50/1,4. Båda testades vid bländare 8 och jag kunde inte se någon skillnad.
Du skulle testat på bländare 1.4-2.8, det är oftast där det är skillnad.

sombrero skrev:
........ Men eftersom den inte klarar av höga iso så var man i princip tvungen att ha stativ för att få skarpa bilder med Mamiyan på frihand. Varför är det så? .......

Det måste vara alla utsläpp som gör att ljuset försvunnit. När jag började fotografera på 60-talet använde man Kodachrome som hade 15 /25 DIN / ASA i känslighet, sen kom den högkänsliga Kodachrome X som var hela 19 / 64 DIN / ASA.

Re: Re: Re: Mellanformat?

PerFogelberg skrev:
Jag plåtade parallellt med en Kodak DCS Pro SLR/n + AF DC-Nikkor 105/2 @ f/8 och en Mamiya ZD + Makro 120 MF @ f/11. Mamiyan ger marginellt bättre bilder. Antingen är Mamiya-objektivet halvbra eller så är min 105:a mycket skarp.

Kodakkameran har inte många kvaliteter MEN på låga iso är den skarpare än det mesta det vet jag!

mvh.

/Janne

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar