Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat.

Produkter
(logga in för att koppla)
"Men varför skall man krångla till saker och ting så f.rb...at och ödsla tid på något som aldrig kan bli annat än slumpmässigt. "


varför ska man ödsla tid på nånting som alltid blir mer eller mindre precis som man hade tänkt sig? kan man ju fråga sig om man vänder på det...
 
Det var ju en lustig vinkling. Har dock svårt att tänka mig att du lever så helt oplanerat.....
Men varför använda ett format som du inte är säker på att du kan få framkallat? Och om det är oplanerat du vill ha det skall du väl inte lämna in filmen till en firma som framkallar helt planerat. Gör det själv! Du behöver inte skaffa några dyra saker, man kan framkalla (skålframkallning) i en stor djup tallrik (alldeles sant!) om så är. Eller i en tom 2-liters glassförpackning.
Ger inte det spontaniteten en knuff i rätt riktning?
Men jag undrar fortfarande varför det måste vara en Holga/mellanformat. Taskiga kameror finns i alla filmformat.
Us
 
"Det var ju en lustig vinkling. Har dock svårt att tänka mig att du lever så helt oplanerat....."


nejdå, jag lever inte totalt efter slumpen. tycker bara att så fort det slumpmässiga kommer på tal så dyker ofta frågan upp vad det är för mening med att göra något som ändå är slumpartat? och för egen del så förstår jag inte frågan. är det större mening med att få precis det reslutatet man var ute efter?

"Men varför använda ett format som du inte är säker på att du kan få framkallat? Och om det är oplanerat du vill ha det skall du väl inte lämna in filmen till en firma som framkallar helt planerat. Gör det själv! Du behöver inte skaffa några dyra saker, man kan framkalla (skålframkallning) i en stor djup tallrik (alldeles sant!) om så är. Eller i en tom 2-liters glassförpackning.
Ger inte det spontaniteten en knuff i rätt riktning?
Men jag undrar fortfarande varför det måste vara en Holga/mellanformat. Taskiga kameror finns i alla filmformat."

ja, detta kan jag inte svara på. har ingen holga och vet inte varför människor väljer att göra som de gör
 
Snapphaneledaren skrev:

Jag har lämnat in ca 177-178 rullar hos Excellera och aldrig haft en repa. Alla andra som jag har rekomenderat har inte heller haft några problem. Tycker det låter konstigt att ett PRO labb skulle inte vara mer noga, det skulle ju kosta deras kundunderlag.

Jag har dock haft sådana problem med "vanliga" konsumentlabb.

Men säger du det så....

**********************************************
Alla har vi olika upplevelser här i livet, och mina är att de repar ibland, men inte alltid. Min kollega var där häromdagen och fick en bild laminerad. Vi fann "bubblor under" bilden och upptäckte gruskorn 1-3 mm stora mellan lamineringen och bilden. Klagade och fick till svar: "Sådant får man räkna med"

Fortsätt du lämna till dem, men jag gör det inte.

Niklas, vet vad han pratar om

Ps. Och du? Jag ljuger inte.
 
Nu kommer Ulf att lacka ur.

Allt behöver inte vara perfekt. Känsla, det är det bästa som finns ! har man en gång en Holga så lär man säkert hur just den funkar med tiden..eftersom alla e olika men vad jag vet så blir den ju inte olika för varje film. Det gäller ju att bli polare med sin kamera. Tycker inte

Holga är en kanonkamera, men en otrolig inspirationskamera och billig, samma som min absoluta favouritkamera för tillfället. Min LOMO-super sampler, utan ens än sökare!!! underbar´, även den kan man faktiskt lära sig att hantera och påverka slutresultatet.

Utan känsla säger inte bilden någonting även fast bilden är knivskarp och optiken kostar 20.000

Rille
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.