Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat = standard vid ateljer?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Är det så? Har ju bara min lokala affär att jämföra mot och den fotografen kör mellanformat...

jag menar... för 10*15 till 20*30 kopior torde ju småbild duga bra lr?
Måste man ha mellanformat?
Min uppfattning är ju självklart nej eftersom jag själv plåtar småbild med billiga KMhus och dessutom säljer småbild...

Vad tycker ni?

Det måste ju finnas en anledning varför det är så vanligt med mellanformat i fotoateljéer. Eller hur.

Till 9x12 eller 10x15 spelar det nog ingen roll. Även på 13x18 och 15x20 är skillnaden liten. På större format har man nytta av den tre gånger större negativytan.

Efter ha gjort min första förstoring från 4x5" neg till 24x30cm så känns det som om jag aldrig vill fota mellanformat mer. Kände ungefär likadant jag gjorde första förstoringen från 6x6cm jämfört med småbild. Sedan om en kund hade märkt någon större skilnad det är en annan sak.

(note: naturligtvis tar jag fram småbildskameran ibland ändå)

När man går förbi fotografers skyltfönster så ser man ofta bildexempel där det är alltför tydligt att fotografen gått över till digitalt och man ser uppskärpningsartifakter och ibland också pixligheten längs gränser med hög kontrast. Bilderna ser förvisso jättebra ut på längre betraktningsavstånd men skulle jag som kund köpa bröllopsporträtt skulle jag inte känna mig speciellt nöjd om fotografen tog fram en digital systemkamera. Där skulle jag nog kräva minst mellanformat. Men då är jag också hobbyfotograf som skulle granska bilderna rätt kritiskt

Senast ändrad:
ANNONS