Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat. Film till digitalt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill man få mera tillplattat perspektiv med samma utsnitt så måste man byta fotograferingsposition bakåt och sätta på en längre brännvidd, eller tänker jag fel?

Det just det jag är ute efter men det är inte min fråga. Låt oss stanna vid ämnet. Vi kan ta upp den där diskussionen igen när huvudfrågan är löst.
 
Jag skulle absolut köpa en tvåögding, t ex Rolleicord. Bra optik och bra kompositionsmöjligheter eftersom du ser bilden på en mattskiva. är det gäller billiga bälgkameror är sökarna ofta ett sorgligt kapitel vilket inte är så kul om du skall plåta landskap.

LP-foto har väl sin auktion i helgen? Där kan du nog fynda om du bor i Stockholmstrakten.

Det låter bra men jag skulle nog köpa helt fel. Därför skulle jag vilja ha tips på några stycken lämpliga att titta efter.

Hmm.. Om Rollei/Seagull-typen är så bra kanske jag ska tänka om.
 
Jag tror inte du kan gå fel med något av objekten 143-158 om du undantar de som är trasiga eller har slutare med servicebehov.
 
Är det enbart mera tillplattat perspektiv du är ute efter så får du inte det med en mellanformatare med 80mm (normal för mellanformat). Du får samma perspektiv som med en normal för småbild (50mm) eller normal för 1,6x-kamera (30-35mm). Enda skillnaden är skärpedjupet som blir kortare med större format, vilket jag trodde du var ute efter? Är det ett tillplattat perspektiv med samma utsnitt du är ute efter så får du flytta kamerapositionen bakåt och sätta på tele. Formatet har ingenting med det att göra.
 
Om du satsar på en spegelreflex oavsett en eller tvåögd så kolla först mattskivan. Gamla kameror har ofta så mörka mattskivor att de är svåra att ställa skärpan med. Det går iofs att byta på de flesta, men då kostar kanske en ny mattskiva mer än hela kameran.
 
Glöm inte att köpa Velvia 50 till din mellanformat kamera om du ska ta landskaps foto.

Själv tycker jag inte att jag har lyckats får bra resultat på att scanna Velvia på min Epson 4490 men jag köpte en Nikon ED 5000 så hände det något. Färgerna blev fantastiska och den fixar kontrasterna på ett mycket fint sätt.

En Epson 4990 är det ingen större ide att scanna mera än 2400dpi för sen får du bara större bilder men inte skarpare. Epson V700 har jag hört att den gränsen är flyttad till 3200dpi.
 
Glöm inte att köpa Velvia 50 till din mellanformat kamera om du ska ta landskaps foto.

Själv tycker jag inte att jag har lyckats får bra resultat på att scanna Velvia på min Epson 4490 men jag köpte en Nikon ED 5000 så hände det något. Färgerna blev fantastiska och den fixar kontrasterna på ett mycket fint sätt.

En Epson 4990 är det ingen större ide att scanna mera än 2400dpi för sen får du bara större bilder men inte skarpare. Epson V700 har jag hört att den gränsen är flyttad till 3200dpi.

Om man skannar tycker jag att det för det mesta är bättre att köra med negativ färgfilm. Kontrastrika dia kan vara ganska svåra att få ordning på tycker jag.
 
Köp dig en Pentax 67:a och en Epson V700 så kommer du bli nöjd.!

Sedan jag köpte min Pentax så har jag slutat helt med att använda min digitalare.

/Danne
 
Om man skannar tycker jag att det för det mesta är bättre att köra med negativ färgfilm. Kontrastrika dia kan vara ganska svåra att få ordning på tycker jag.

Det stämmer. Hade själv problem med Velvia på min Epson 4990 men efter jag skaffade en Nikon ED-5000 så plåtar jag nu mest dia. Har bara kört Epson eget program på 4990 men nu scannar jag mest med Vuescan för Nikons eget program var rätt buggigt.

Får testa någon dag med Vuescan på min Epson 4990 som jag använder en hel del för att scanna andra filmformat.

// Fredrik
 
Jag kan verkligen rekommendera Epson V700. Den scannern är mycket bra till mellanformat. För priset. Ett budget alt är canon 8800f.
Själv använder jag:
Bessa I 6x9 med 105mm. Fantastisk kamera.
Zeiss ikon 6X6 med 75mm optik. Denna är något skarpare.
Ingen av dessa kameror kostar väl mer än ett par hundralappar.
Plåtar dia som crossframkallas och triX.

Det är känsla hela vägen.

/KN
 
Jag instämmer i Daniels råd att köpa en 6x7-kamera. Om du ska scanna in bilderna (och inte visa dem på duk) så tycker jag att du ska satsat på största möjliga format. Här finns bl a Pentax 67 och Mamiya RB67 som är ganska prisvärda begagnade.

Jag tycker att du ska satsa på en enögd spegelreflex där du kan blända ner och kontrollera skärpedjupet. Nästan alltid när man fotar landskap så vill man kontrollera om de där grässtråna etc i förgrunden kommer synas på bilden eller inte. Den möjligheten saknas på tvåögda kameror och på mätsökarkameror. Nackdelen är väl att spegelreflexerna är tunga kameror.

När det gäller film är min erfarenhet att Velvia är svår att scanna (i varje fall på min Epson 4990). Jag har svårt att få samma fina färger som i orignaldiat när jag scannar. Annars är det en väldigt bra film.
 
När det gäller film är min erfarenhet att Velvia är svår att scanna (i varje fall på min Epson 4990). Jag har svårt att få samma fina färger som i orignaldiat när jag scannar. Annars är det en väldigt bra film.
Det skannerprogram som följer med Epsons skannrar är inget vidare. Det brukar följa med ett mer avancerat program, Silverfast, som är betydligt bättre för skanning. I de mer avancerade versionerna av detta program kan du också bygga en profil med hjälp av ett medföljande IT-8 dia.

Stefan
 
Jag har skannat Velvia ett par gånger med min Epson V700 och det har gått väldigt bra,men då har jag användt mig av Silverfast.

silverfast är bra i sig men jag har fått en del problem efter att jag installerat det.Bla så får jag felmeddelande när jag stänger av ps att programet oväntat har avslutats och lika så med Silverfast och det händer att programet stänger av sig mitt i en skanning.

Liiite jobbigt.


/Danne
 
Jag instämmer i Daniels råd att köpa en 6x7-kamera. Om du ska scanna in bilderna (och inte visa dem på duk) så tycker jag att du ska satsat på största möjliga format. Här finns bl a Pentax 67 och Mamiya RB67 som är ganska prisvärda begagnade.

Jag tycker att du ska satsa på en enögd spegelreflex där du kan blända ner och kontrollera skärpedjupet. Nästan alltid när man fotar landskap så vill man kontrollera om de där grässtråna etc i förgrunden kommer synas på bilden eller inte. Den möjligheten saknas på tvåögda kameror och på mätsökarkameror. Nackdelen är väl att spegelreflexerna är tunga kameror......

Den kommande Bessa III har valbart format, mellan 6x6 och 6x7. De äldre Bessa I och II är 6x9-kameror. Tycker inte det är några som helst problem med mätsökarkameror och skärpedjupskontroll, då det finns en skala på optiken där man direkt ser mellan vilka avstånd skärpan ligger vid en viss bländare. Däremot ser man inte hur oskärpebokehn beter sig med en mätsökarkamera/kamera, som inte har spegelreflex, och det är där fördelen ligger med enögda spegelreflexer som jag själv upplever det. Även en tvåögd spegelreflexkamera ger en viss uppfattning av bokehn då man åtminstone kan se hur det ser ut på största bländaren.
 
Tackar så mycket för alla bra tips och ideer.

Ska börja söka efter och klämma på kamerorna ni föreslår och se vad som känns bra. Det får ta sin tid men blir lite lättare nu när jag fått några specifika att kolla på. Tack för alla skanner/filmtips också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.