Tapani,
Jag tar tillbaka lite av det jag sa tidigare. Det kan finnas andra skäl än rena kvalitetshänsyn till att man väljer att använda t.ex. en Bessa. Kanske gillar du att använda den äldre och enklare teknologin eller uppskattar hantverket som är nedlagt i en äldre kamera. En 120-rulle är rätt skön att hålla i. Vissa människor säger att de nästan svimmar när de ser ett dia från mellanformat på ljusbordet. (De bör akta sig för att titta på ett 4x5 tum dia – då dör de väl på fläcken.) Är det kvalitet du är ute efter riskerar du dock att tänka fel.
Låt säga att du på LP-fotos auktion på söndag inhandlar någon av de Bessor eller Zeiss Ikonta 6x9cm kameror som då är till salu. Dessa är försedda med 105mm objektiv. 105mm på 6x9 ger samma bildvinkel som ett småbildsobjektiv med brännvidden 42mm eller som ett objektiv med brännvidden 27,65mm på din D300 (sensorn hos D300 är 15,8x23,6mm och ger max 2848x4288 pixlar). Dessa tre format har också samma höjd/bredd-förhållande.
Detta innebär att om du går ut i naturen, står på samma plats och riktar kameran mot samma punkt så kommer
(A) En bild tagen med en 6x9 Bessa med 105mm objektiv och skannad med flatbäddsskanner.
(B) En bild tagen med Nikon F100 med ett zoomobjektiv inställt på 42mm och skannad med filmskanner.
(C) En bild tagen med Nikon D300 med ett zoomobjektiv inställt på 27,65mm konverterad på lämpligt sätt.
samtliga att visa exakt samma område av din omgivning.
Om vi bortser från kvaliteten på objektiven och skillnader i skärpedjup (vars inverkan beror av motiv och intentioner) kommer du att få samma bild. Jag vidhåller mitt tidigare resonemang om att (B) kommer att hålla högre kvalitet än (A). Även (C) kommer att hålla högre kvalitet än (A). (Vilket som är bäst av (B) och (C) ska vi inte diskutera här eftersom tråden då urartar till en diskussion om digitalt vs. analogt.)
Av ditt andra inlägg framgår att du vill ha ”lite mera bredd”. Låt mig tolka det som att du med det menar att du ämnar beskära bilden så att den blir mer som ett panorama. Antag att du maskar av ditt 6x9 dia till formatet 4x9. Det motsvarar exakt vad du får om du maskar ned 24x36mm till 16x36 eller att du croppar ned dina 2848x4288 pixlar från D300 till 1899x4288.
De bägge senare bilderna kommer även efter beskärningen att uppvisa högre kvalitet än diat från mellanformat som du skannat med flatbäddsskanner.
Jag kanske också bör tillägga att jag med kvalitet främst menar skärpa och upplösning. Tonaliteten och omfånget kommer också typiskt att bli sämre med en flatbäddsskanner av konsumentmodell. Använder du långsam diafilm kommer du dock inte att se något korn från flatbäddaren beroende på den låga upplösningen.
Är det enbart kvalitet du är ute efter kan du gott fortsätta med din D300, men köp för all del en Bessa - det är härligt med gamla kameror och ju fler som köper film desto bättre tycker jag!