Annons

Mellanformat. Film till digitalt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rawshooter

Aktiv medlem
Funderar på att fotografera landskap med mellanformat. Digitalt kommer inte på fråga pga priset så det får i så fall bli film. Mörkrumsarbete fick jag nog av när jag höll på med det så dit vill jag inte igen men det tycks finnas en modernare lösning med framkallning och inskanning på lab och det är det jag vill fråga er om.

1. Är det en smidig och bra lösning att skicka in filmen till lab som både framkallar och sedan skannar in den och man får hem bilderna digitalt? Gör ni/några så och är resultatet användbart eller ska man satsa på en egen skanner?

2. Om man förfar som ovan, föredrar ni negativ eller positiv färgfilm?

Erfarenheter och svårigheter med upplägget ovan tas tacksamt emot.
 
Ja, det finns en del labb kvar i Sverige, men de blir färre och färre. Dessutom brukar det ta rejält betalt för skanning. Jag hade satsat på egen skanner och använt dia-film. Epson har en del modeller som inte är överdrivet dyra (flatbädd).
 
Jag föredrar negativ färgfilm, den kan ju framkallas av de flesta 1-timmeslabben och har högre slarvmarginal än dia. (Eller svartvitt som jag framkallar själv).
Någon av Epsons nyaste flatbäddsskanrar lär duga gott. (Har själv en äldre (2450) som är helt ok för mina krav)
 
Som jag ser det är den enda anledningen till att fotografera landskap med mellanformatskamera att man önskar stora (>20x30cm) utskrifter med hög kvalitet. För att kvalitetskedjan skall vara obruten fordras då att inskanningen görs med en avancerad skanner. Enligt min mening krävs det att man använder en Nikon LS 9000 eller bättre (Imacon eller trumskanner).

Det går att få resultat som är användbara för mindre utskrifter och webändamål med en bra flatbäddskanner men mina erfarenheter säger bestämt:

De resultat man uppnår genom att skanna mellanformatsfilm med en flatbäddsskanner överträffar inte vad man kan uppnå med småbildsfilm och en bra filmskanner.

I och med det försvinner vitsen med att använda mellanformat och skanna flatbädd. De inskanningar som labben gör i samband med framkallning är avsevärt sämre än vad en flatbäddsskanner åstadkommer och duger i princip endast som ”kontaktkarta”.



Så här gör jag när jag fotograferar mellanformat (eller storformat för den delen):
  1. Jag använder diafilm och skickar den till ett proffslabb.
  2. När filmen kommer hem granskar jag den på ljusbordet med en bra lupp.
  3. Sådana bilder som jag vill göra små utskrifter av eller lägga upp på webben skannar jag själv med flatbäddsskanner.
  4. När jag någon gång lyckas få till en riktigt bra bild som jag vill göra en ordentligt stor utskrift av skickar jag den tillbaka till labbet för professionell skanning på en Imacon.
På det viset tycker jag att jag erhåller en kostnadseffektiv behandling av filmen. Jag betalar inte för lågkvalitetsskanning av alla exponeringar. Ordinära bilder skannar jag billigt, och de som är värda att satsa på behandlas efter förtjänst.Jag använder mest diafilm av följande skäl:



  • Det är lättare att bedöma bilden på ljusbordet och bilden är ”self-proofing”.
  • Jag anser att de bästa diafilmerna ger något högre kvalitet och är lättare att skanna än de bästa negativa filmerna.
Fördelen med negativ film är som sagt den större toleransen för överexponering. När man fotograferar landskap arbetar man vanligen så lugnt och eftertänksamt att exponeringen sällan är något problem. Undantaget kan vara t.ex. nattfotografering där motivet kräver ett större omfång i filmen.
 
Tack för svaren. Värdefulla tips och synpunkter så jag frågar vidare.

Jeppe. Duger en flatbädd åt dig så duger den åt mig också. Antar att du syftar på Epson V700 eller liknande?

Magnus. Bra synpunkt det där med att entimmeslabben grejar negativ film. Ska se mig om ifall det finns någon i grannskapet (stockholms södra förorter) som grejar det. Annars får det bli fotopåse.

Svante. Bra info om kvaliten på labbens inskanning. Jag köper en egen skanner. Jag vill prova mellanformat för att jag gillar effekten vid kort tele (runt 80 mm) och på småbild och digital blir bildvinkeln då för liten. Jag är inte ute efter högre upplösning än vad jag får med min D300 idag, den räcker gott, jag vill fota med tele och ändå få lite bredd.

Mera frågor:

1. Tips på bra kamera. Något i stil med Voigtländer bessa 3? Att den går att vika ihop tilltalar mig men det är inget måste. Behöver inte ha någon automatik eller mätare då D300:an får tjäna som exponeringsmätare. Äldre modeller är helt ok.
 
När jag körde mellanformat så scannades all min dia med imacon.Varför lägga ner dyra pengar på mellanformatsfilm etc om man inte kör hela vägen ut?Vitsen är väl att få ut full kvalite av biilden.I mitt fall så var det oftast kunden som står för scanningen via deras repro.Saken är den att jag tycker att man får ut likvärdig kvalite från flertal digitala kameror idag skillnaden är att det är en annan karaktär på bilderna.
 
Mera frågor:

1. Tips på bra kamera. Något i stil med Voigtländer bessa 3? Att den går att vika ihop tilltalar mig men det är inget måste. Behöver inte ha någon automatik eller mätare då D300:an får tjäna som exponeringsmätare. Äldre modeller är helt ok.

Klarar du dig utan exponeringsmätare i kameran kan väl en äldre Bessa II passa bra? Den har ju i alla fall avståndsmätning i sökaren. Den lär också bli mycket billigare en den kommande Bessa III, även om du behöver serva slutaren. Fast negativformatet är 6x9cm och optiken blir en 105:a (iofs kanske bättre då det var effekten med kortare skärpedjup du ville ha, eller uppfattade jag fel?). Optiken bör väl vara en 5-linsig Heliar eller 4-linsiga Skopar. Apo-Lanthar är dyra och svåra att hitta, och i så fall skulle jag hellre rekommendera en ny Bessa III, eftersom en Bessa II med Apo-Lanthar säkert är i ungefär samma prisklass trots att den är begagnad.

Klarar du dig med en inte lika fickvänlig kamera så är de kinesiska Seagull med 4-linsig Tessar-optik ett bra alternativ. Välj då 4A-107 eller 4A-109 som har denna fyrlinsiga optik med MC-behandling. Photax säljer en modell men den är 3-linsig och den kan jag inte uttala mig om. Har själv en 4A-107 och den optiken är bra.
 
Tapani,

Jag tar tillbaka lite av det jag sa tidigare. Det kan finnas andra skäl än rena kvalitetshänsyn till att man väljer att använda t.ex. en Bessa. Kanske gillar du att använda den äldre och enklare teknologin eller uppskattar hantverket som är nedlagt i en äldre kamera. En 120-rulle är rätt skön att hålla i. Vissa människor säger att de nästan svimmar när de ser ett dia från mellanformat på ljusbordet. (De bör akta sig för att titta på ett 4x5 tum dia – då dör de väl på fläcken.) Är det kvalitet du är ute efter riskerar du dock att tänka fel.

Låt säga att du på LP-fotos auktion på söndag inhandlar någon av de Bessor eller Zeiss Ikonta 6x9cm kameror som då är till salu. Dessa är försedda med 105mm objektiv. 105mm på 6x9 ger samma bildvinkel som ett småbildsobjektiv med brännvidden 42mm eller som ett objektiv med brännvidden 27,65mm på din D300 (sensorn hos D300 är 15,8x23,6mm och ger max 2848x4288 pixlar). Dessa tre format har också samma höjd/bredd-förhållande.

Detta innebär att om du går ut i naturen, står på samma plats och riktar kameran mot samma punkt så kommer

(A) En bild tagen med en 6x9 Bessa med 105mm objektiv och skannad med flatbäddsskanner.
(B) En bild tagen med Nikon F100 med ett zoomobjektiv inställt på 42mm och skannad med filmskanner.
(C) En bild tagen med Nikon D300 med ett zoomobjektiv inställt på 27,65mm konverterad på lämpligt sätt.

samtliga att visa exakt samma område av din omgivning.

Om vi bortser från kvaliteten på objektiven och skillnader i skärpedjup (vars inverkan beror av motiv och intentioner) kommer du att få samma bild. Jag vidhåller mitt tidigare resonemang om att (B) kommer att hålla högre kvalitet än (A). Även (C) kommer att hålla högre kvalitet än (A). (Vilket som är bäst av (B) och (C) ska vi inte diskutera här eftersom tråden då urartar till en diskussion om digitalt vs. analogt.)

Av ditt andra inlägg framgår att du vill ha ”lite mera bredd”. Låt mig tolka det som att du med det menar att du ämnar beskära bilden så att den blir mer som ett panorama. Antag att du maskar av ditt 6x9 dia till formatet 4x9. Det motsvarar exakt vad du får om du maskar ned 24x36mm till 16x36 eller att du croppar ned dina 2848x4288 pixlar från D300 till 1899x4288.

De bägge senare bilderna kommer även efter beskärningen att uppvisa högre kvalitet än diat från mellanformat som du skannat med flatbäddsskanner.

Jag kanske också bör tillägga att jag med kvalitet främst menar skärpa och upplösning. Tonaliteten och omfånget kommer också typiskt att bli sämre med en flatbäddsskanner av konsumentmodell. Använder du långsam diafilm kommer du dock inte att se något korn från flatbäddaren beroende på den låga upplösningen.

Är det enbart kvalitet du är ute efter kan du gott fortsätta med din D300, men köp för all del en Bessa - det är härligt med gamla kameror och ju fler som köper film desto bättre tycker jag!
 
Själv kör jag uteslutande analoga kameror, Hasselblad för mellanformat och Leica M för småbild. Jag gör både analoga kopior och skannade och kör analogt med en Durst Laborator 1000 med Taucoli kalljlushuvud eller Fujimoto G70. Objektiven jag mestadels använder är Schneider Componon-S 50, 80, 150 mm och även nikon. När jag skannar använder jag en Epson 4990 för mellanformat och en Nikon 5000 ED för småbild. Den stora skillnaden mellan mellanformat och småbild är främst att man får en helt annan tonalitet i det större negativet. Och min erfarenhet med de referensramar jag har är att en Epson skanning av ett mellanformatsnegativ räcker gott och väl för en utskrift i 40 * 40 cm. I och med att förstoringsgraden från ett mellanformatsnegativ inte blir så stor behövs inte kornskärpan som man får från tex Nikonskannern. Det som kan ställa till problem är om du har väldigt kontrastrika negativ, det kan då hända att skannerns dynamiska omfång inte räcker till. Om du går in och tittar i mitt album nattbilder så är samtliga skannade med min epson 4990, bildernas format här säger iofs inte så mycket om skärpan, men den håller som jag sagt för förstoringar på minst 40 * 40 cm, däremot visar de ganska tydligt hur mycket information du får ut med en "enkel" flatbäddsskanner. Det hör till saken att nattbilder är ganska svåra och negativen är ganska kontrastrika.

Ett större negativ ger alltid en finare tonalitet som man inte kan ersätta med ett finare korn/fler pixlar på en film/sensor av mindre format, det är min erfarenhet, och då har jag testat detta ganska mycket ;)

Så som sagt om du inte skall göra större utskrifter än ovan nämnda behöver du inte köpa skannrar för flera hundra tusen, då räcker det gott med en 4990 tex.
 
Jag lånade en Hasselblad och fotade ett par rullar mellanformat förra året. Dessa scannade jag sedan i en lånad flatbäddsscanner och resultatet blev mycket bra! Upplösningen är enorm och klår min 30D och scannade småbildsdia utan problem. Skulle gärna fota lite mer landskap med mellanformatsdia.

Det blir dock tunga bildfiler! Jag scannade mina till drygt 100Mpix storlek (scannerns högsta upplösning). Redan 8-bitarsfiler är stora, 16-bitar får verkligen datorn att svettas :)
 
Hej och tack för svaren. Lösningarna varierar men nu vet jag att det är en framkomlig väg att fota "analogt till digitalt".

Svante. Min huvudanledning är just det du berör i andra stycket. En bild (samma utsnitt) blir ju ganska olika beroende på om den är tagen med kort eller lång brännvid. Landskap blir glesa/utdragna med kort brännvidd. Fotar därför landskap/naturbilder mest med en 85:a men på en digital med sin lilla sensor/filmplan får man inte med så mycket.

Alf och Martin. Tack för ett svar som sa mycket om det jag ville veta.


Som läget är nu fotar jag mest digitalt och det är mitt huvudverktyg och så kommer det nog förbli också. Vissa av alla mina bilder skulle göra sig bättre med ett större förmat och det är dessa få som kommer tas med halvformataren. Kanske finner jag att det här var en bra ide och kanske inte, och därför vill jag ta det det lite försiktigt med pengarna och inte gå in i det här med högsta kvalitetsambitionerna. Till att börja med behöver jag en mellanformatare med objektiv runt 80 mm så får vi se sen vad det blir av detta. Ge mig tips på fler kameror, Seagull och kameror i den stilen tilltalar inte.
 
En bild (samma utsnitt) blir ju ganska olika beroende på om den är tagen med kort eller lång brännvid. Landskap blir glesa/utdragna med kort brännvidd. Fotar därför landskap/naturbilder mest med en 85:a men på en digital med sin lilla sensor/filmplan får man inte med så mycket.

Men med samma utsnitt (bildvinkel) från samma position påverkar inte brännvidden någonting. Svantes 3 exempel ger samma perspektiv. Endast skärpedjupet blir olika om man använder samma bländartal. Enda sättet att ändra perspektivet är att flytta på sig i förhållande till motivet.

/Andreas
 
Du bör också beakta att 80mm för en 6x6 är "normalen", ska du ha en kort tele så får du gå på en 110mm eller kanske tillochmed en 150mm.

Vad bränvidder för de olika mellanformatsformaten finns nog andra trådar på forumet att läsa.
 
Du bör också beakta att 80mm för en 6x6 är "normalen", ska du ha en kort tele så får du gå på en 110mm eller kanske tillochmed en 150mm......

Men han skrev att han ville ha normalt utsnitt med längre brännvidd och det får man med en 80mm. Han fotade digitalt med kort tele nu och fick då snävare utsnitt än önskat. För att få samma skärpedjupseffekt med vidare (normalt utsnitt) krävs större format (mellanformat) och samma brännvidd kring 80mm. Uppfattade att det var det som efterfrågades?
 
Senast ändrad:
Om vi bortser från kvaliteten på objektiven och skillnader i skärpedjup (vars inverkan beror av motiv och intentioner) kommer du att få samma bild.

Men eftersom det just var den effekten som eftersöktes med en annan bild (kortare skärpedjup men samma utsnitt) kan vi inte bortse från det väl? Och då är alternativ B och C inte aktuella?
 
Att byta format kommer inte att hjälpa till med detta, det är enbart en fråga om perspektiv.

Precis. Det som ändras är skärpedjupet om man byter format (med i övrigt lika inställningar och förutsättningar). Vill man få mera tillplattat perspektiv med samma utsnitt så måste man byta fotograferingsposition bakåt och sätta på en längre brännvidd, eller tänker jag fel?
 
Nä, du tänker helt rätt.

Och när det gäller skärpedjupsmöjligheterna vid normalbrännvidderna är det ju också svårt att se någon fördel med mellis, det är ju bara att skruva på en 50/1,4 på småbildaren.

Mellanformat är skitkul, men jag misstänker att trådstartaren kan bli besviken om skälen till valet är de uppgivna.
 
Frågan var: tips på mellanformatare med objektiv runt ca 80 mm.
Jag skulle absolut köpa en tvåögding, t ex Rolleicord. Bra optik och bra kompositionsmöjligheter eftersom du ser bilden på en mattskiva. är det gäller billiga bälgkameror är sökarna ofta ett sorgligt kapitel vilket inte är så kul om du skall plåta landskap.

LP-foto har väl sin auktion i helgen? Där kan du nog fynda om du bor i Stockholmstrakten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.