Annons

mellanformat eller småbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Zee

Ny medlem
Hej
Jag funderar på att byta upp mig från en 20D. Undrar om man ska gå över till en Hasselblad eller 5d mk III.
 
Mellanformat är allt annat än aktion eller högisokameror. Där slår vanliga småbildskameror dem på fingrarna. Har du däremot gott om ljus och tid på dig så briljerar de. Fast det är klart, du lär få punga ut med en massa stålar och utskrifterna måste vara riktigt stora för att skillnaden ska synas ordentligt.
Skulle tro att om du inte är proffessionell samt vet varför du vill ha mellanformat, så kommer du att bli fullt nöjd med 5D MK III.
 
Det är ju också en ryslig skillnad i pris på en 5Diii och Hasselblad H4D-31 exvis. Kör på 5Diii, det är tillräckligt stor skillnad mot 20D för att vara ett tydligt steg upp.
 
Hej
Jag funderar på att byta upp mig från en 20D. Undrar om man ska gå över till en Hasselblad eller 5d mk III.

Som andra varit inne på, det är olika kameror för olika ändamål.

Man kan säga att med mellanformat betalar du oerhört mycket pengar för i praktiken ganska små fördelar i bildkvalitet och får dessutom några uppenbara nackdelar på köpet. Har man inte ett väldigt tydligt behov av de fördelar mellanformat kan ge så är det svårt att motivera det drastiskt högre priset och de många hanteringsmässiga nackdelarna.

Om det sedan råkar vara så att du är van mellanformatsfotograf från filmtiden och saknar hanteringen och det annorlunda sättet att arbeta så kan det vara ett argument.

Om vi säger så här: Bortsett från att 20D börjar bli gammal, vad är det hos den du känner att du skulle vilja förbättra?
 
Inte för att vara sån, men det känns som att om du öht funderar på en digital mellanformatare så borde du ha mer än tillräckligt koll själv på vad du ska köpa. Meeen eftersom du frågar så tror jag nog att det svaret du ska ha är 5Dmk3. Den tillsammans med några trevliga fasta ljusstarka gluggar kommer räcka till precis allt egentligen.
 
Jo och om du vill prova storformat så kan man väl komma undan rätt billigt med 6x10 och något gammalt fint objektiv. Och sedan ha din 5D till övrigt :)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Som andra varit inne på, det är olika kameror för olika ändamål.

Man kan säga att med mellanformat betalar du oerhört mycket pengar för i praktiken ganska små fördelar i bildkvalitet och får dessutom några uppenbara nackdelar på köpet. Har man inte ett väldigt tydligt behov av de fördelar mellanformat kan ge så är det svårt att motivera det drastiskt högre priset och de många hanteringsmässiga nackdelarna.

Om det sedan råkar vara så att du är van mellanformatsfotograf från filmtiden och saknar hanteringen och det annorlunda sättet att arbeta så kan det vara ett argument.

Om vi säger så här: Bortsett från att 20D börjar bli gammal, vad är det hos den du känner att du skulle vilja förbättra?

från 20D blir allt en otrolig uppgradering. Jag öppnade filer från min 1ds mark2 som var tagna på 800 iso o jämför jag det idag så är tex min fuji bättre på 6400 trots mindre sensor. Om du inte vet om du behöver en mellanformatare då behöver du inte en ;-) Dagens kameror ff som Nikon D800/5D mark 3 räcker till det mesta.

Jag brukar hyra mellanformat om jag behöver en. Varför inte helt enkelt gå till en yrkesbutik o kolla skillnader o se vad som du behöver. Jag körde mycket mellanformat på analoga tiden bla Hasselblad o Pentax skillnaden var klart större mellan mellis o småbild då syntes skillnad på en tryckt A4 sida i dag gör det sällan det. Sedan att man fick en liten orgasm när man kollade ett mellis dia på ljusbordet med en peaklupp är en annan femma.
Så ett byte från 20D till en 5D mark 3 kommer vara stort speciellt på högre iso,snabbhet,af etc
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.