Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat - 645 eller 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Det här med att välja vilket mellanformat...

Kan inte riktigt bestämma mig mellan 6x4,5 eller 6x6. Gillar båda bildformaten mycket.

För tillfället kör jag småbild och har en sökarskiva med ett rutnät i 6x4 rutor som gör att jag kan komponera en kvadratisk bild redan i sökaren och sedan beskära. Kör en del dia och har ramar som kan maskera ned till kvadratisk format (24x24mm).

Finns det liknande möjligheter med mellanformat, dvs att kunna se beskärningen redan i sökaren? Endera beskära 6x6 till 6x4,5 eller beskära 6x4,5 till 4,5x4,5. Enklaste sättet är väl om det finns liknande sökarskivor med passande rutnät. Diaramar som maskerar ned 6x6 till 6x4,5 tycker jag mig ha sett från Gepe. Och det är väl samma projektorer för båda formaten.

Det är enögd spegelreflex jag tänker mig!

Då jag printar mycket bilder i formaten 9x12 och 18x24 har jag gjort två linjer på mattskivan med dessa proportioner.

För att inte förstöra mattskivan använder jag tejp (3M Scotch Magic) som jag har målat kanten svart på.

Tex hasseblad låter dig välja 6x6 eller 6x4,5 beroende på bakstycke. Så finns en mask att lägga i sökare för att se i 6x4,5.
Med 6x6 behöver du inte vrida kameran för att få stående bilder, bara att beskära efteråt. Blir dock färre bilder per rulle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar