Annons

Mekaniskt seg intern blixt 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Tipo874

Aktiv medlem
För ett par veckor sedan skulle jag ta en bild med blixt med min 430 EXII som slavblixt och när jag försökte fälla upp den interna blixten klickade den bara tre gånger och visade Err 05 i displayen.

Efter att ha pillat ett tag lyckades jag få upp den, men den var väldigt seg, ungefär som nån skulle skulle hällt Coca Cola eller nåt i den, eller att den är smord med något segt fett.

Allt är helt rent därinne, och jag har provat att torka av kanten runt blixten med en tops fuktad med destvatten, men det hjälper inte. vad som däremot verkar hjälpa är att med ett finger trycka ned blixten några gånger, men inte så långt att den går i lås. Efter några gånger känner man att den löper lättare, och sedan kan den funka någon dag innan den segar ihop igen.

Har någon annan råkat för nåt liknande?

Jag tycker även att funktionsratten känns lite seg först när man skall vrida den, men att det också släpper när man väl har vridit den ett steg.

Jag är ju amatör och normalaktsam. Jag har varit ute när det börjat duggregna, men den är ju vädertätad och skall väl inte ha några problem med några enstaka droppar vatten?

Givetvis var ju kameran ca 14 månader när jag upptäckte det så garantin har ju gått ut och jag antar att reklamationsrätten knappast är tillämplig, eller?

Man får väl lämna in den på rep, men att vara av med den en till två veckor känns ju sådär ;)
 
Jag hade liknande problem med den inbyggda blixten på min 7D. Försiktigt duttande i ett par tre omgångar med en fuktig trasa på de två metallfärgade benen man ser när blixten är uppfälld avhjälpte det ganska enkelt. Det var förmodligen en droppe öl eller dylikt som kommit in i mekanismen.

Jag vet inte hur det är med alkohol, om det skulle hjälpa eller ens vara vettigt att använda med tanke på att det är mycket plast runtomkring, men annars tar jag ofta till nagellacksborttagningsmedel när saker kärvar ordentligt. :)

Ett alternativ är så klart att lämna in den till Intervision och få den uppstyrd av folk som kan och vet hur det ska göras. Det behöver inte bli så fasligt dyrt. Ring och fråga, de är hjälpsamma.
 
Jo, det blev att jag lämnade in den där jag köpt den och de har skickat iväg den.

Jag har provat att svepa runt med en tops fuktad med destillerat vatten, även på armarna, utan förbättring.

Det känns som sagt precis som öl eller CC eller liknande, men jag kan inte påminna mig att jag varit i någon situation där det skulle kunnat hända, och allt ser ut som nytt inne i utrymmet.

Jag hävdar reklamation, men fick betala 900:- vid inlämnandet. Vi får se vad de säger. Man vill ju att det skall funka när kameran bara är 14 månader.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.