Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mekaniskt fel i 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
I helgen hände det man kanske kan förvänta sig av en 5D Mark II med drygt 170 000 exponeringar. När jag plockade upp kameran ur väskan såg jag lite ”skrot” i sökaren. Ungefär som en svart ruta av ett galler (glasklart va?). När jag tog bort objektivet trillade en matt glas/plastbit ut, ca 20x30 mm och ett par millimeter tjock. När jag satte tillbaka gluggen så låter slutarljudet normalt och bilderna ser ok ut, men jag ser fortfarande något ”skrot” i sökaren. Vad har hänt? Kan man fixa det själv, eller vad kan det kosta att reparera?

LIten plastbit med den storleken är definitivt mattskivan. Lägg den tillbaka i ramen som nog är det du kallar mera skrot och snäpp fast den mot spegelhuset.

Det sitter ett litet snäpplås uppe i spegehusets framkant. Förmodligen har du kommit åt det och skivan har lossnat.
Det har också hänt mig någon gång.

OK, tack. Ska kolla det när jag kommer hem i e.m. Finns det möjligen några sprängskisser eller andra beskrivningar på hur det ska se ut?

Stort tack för all hjälp. Jag kom att tänka på när jag förberedde kamerorna (7D och 5DII) inför ett litet event i helgen. Då råkade jag försöka trycka dit mitt EF-S 17-55 2,8 på 5D:an. Kan det ha orsakat felet? EF-S är väl lite "djupare"?

Stort tack för all hjälp. Jag kom att tänka på när jag förberedde kamerorna (7D och 5DII) inför ett litet event i helgen. Då råkade jag försöka trycka dit mitt EF-S 17-55 2,8 på 5D:an. Kan det ha orsakat felet? EF-S är väl lite "djupare"?

Säkert.

Undras hur mycket skador som den designmissen orsakat.

Jag har råkat ut för samma sak en gång. Det rasslade lite otäckt när jag försökte fota.
Satte tillbaka mattskivan och det blev inga repor på spegeln eller annat.
Sedan dess har kameran fungerat utan problem. Så jag skulle tro att det gått bra också i detta fallet.

Det verkar som era teorier stämde. Kameran är återställd och funkar fint. Passade på att rengöra sensorn när jag ändå var inne och rotade (blås). Endast ett par små fläckar på f22som jag inte tänker lägga mer krut på. Tack än en gång!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar