Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Megapixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ani63

Aktiv medlem
På min Sony A77Ii kan jag välja 6, 12 eller 24 megapixlar. Hur påverkar detta bilden om jag fotar i 12 istället för 24 och INTE förstorar den? Blir den skarpare vid högre megapixlar eller tvärtom?

Brukar alltid finnas någon som gör det - problemet är snarare att någon "tekniktyp" ska råka titta in vid rätt tid och på rätt ställe ...

Om du INTE förstorar bilden så kan du inte se någon skillnad på 6, 12 eller 24 Mp.

EVF:en i din kamera kan visa ca 2,4 Mp och skärmen ca 1,2 Mp.

John, bara om man förstorar bilden.

EVF:en begränsar "upplösningen" till 2,4 Mp, varför man inte kan se skillnad på en bild tagen med 6, 12 eller 24 Mp (utan att förstora).

På min Sony A77Ii kan jag välja 6, 12 eller 24 megapixlar. Hur påverkar detta bilden om jag fotar i 12 istället för 24 och INTE förstorar den? Blir den skarpare vid högre megapixlar eller tvärtom?

Tekniknörd här ... :D

24MP innehåller mer bildinformation än12MP. Mer bildinformation är "alltid" bättre.

Betänk gärna skillnaden mellan en bild på 24 Mpixels, mot en bild som bara har 24 (!) pixels. Vilken bild visar den skarpaste blomman? 24Mpixels-bilden såklart.

MEN eftersom de flesta av oss sitter på en 1920x1080 monitor som därmed bara kan visa 2MP, (I allra bästa fall har vi en 4K monitor som ger oss 8MP) så är det helt omöjligt att dra nytta av all den informationen. Tvärt om, kommer det aktuella programmet vi använder att försöka skala ned bilden och ta bort ~90% av bildinformationen som vi ändå inte kan se, på "bästa" möjliga sätt. Olika program ger olika resultat, och det finns olika algoritmer som kan användas som påverkar skärpan på olika sätt. Bra eller dåligt, blir en fråga om syfte och källmaterial, snarare än en absolut sanning. Val av parametrar och algoritm har i de fallen större påverkan på resultatet än om man väljer 6, 12 eller 24MP.

Ska man skriva ut en stor förstoring av bilden däremot, så kan en väldigt detaljrik bild bli lite mer detaljerad i 24MP än 12MP. MEN: det förutsätter att objektivet är så högkvalitativt att det inte är det som är den begränsande faktorn - vilket det i praktiken oftast är. Och att sensorn i sig har omätbar brusnivå - vilket den inte har.

En förutsättning är dessutom såklart att man sparar i RAW-format, för JPG-formatet strippar bort ~90% av bildinformationen i alla fall - oavsett om man använder 6, 12 eller 24MP.

Sedan finns det ett antal andra intressanta aspekter om vi pratar om att maximera bildkvalitén - varje pixel "läcker" nämligen bildinformation som påverkar närliggande pixlar. Ja, hela kamerans elektronik "läcker" vilket påverkar bildinformationen, och även temperaturen påverkar sensorns prestanda, vilket såklart påverkar bildkvalitén i form av brus, färgdynamik mm.

Så ... vid oändlig tillgång till lagringsutrymme, och en dator & minneskort snabbare än Lucky Luke så ska man såklart använda 24MP RAW. Men behövs det? Nej. Om du inte märker exakt varför 6MP JPG inte duger.

Nedskalning av bilden medför brusreducering, så det finns all anledning att fotografera med fler pixlar än vad man tänker presentera bilden med.

John, bara om man förstorar bilden.

EVF:en begränsar "upplösningen" till 2,4 Mp, varför man inte kan se skillnad på en bild tagen med 6, 12 eller 24 Mp (utan att förstora).

Menar du medan bilden fortfarande ligger på kameran och man kikar i displayen? Jag ser skillnad på upplösning på min 32 tums dator skärm många gånger.

Låt bli 6Mpix-läget, den upplösningen räcker bara till 20x30 ifall du vill ha god skärpa. Trots att 12Mpix bara är dubbla upplösningen så kan du i praktiken gå upp minst 2 steg i storlek eftersom betraktningsavståndet blir större. Med 24Mpix så räcker det och blir över. Om du däremot har en brusig bild så gör inte 24Mpix.läget så stor skillnad eftersom bruset ändå äter upp detaljerna.
Detta är min personliga uppfattning för en bild med mycket detaljer. Har detaljerna mindre betydelse eller om bilden inte är så detaljerad så kan man skala upp mera.
Om du däremot vill beskära bilden rak eller få bort ointressanta delar av den så minskar antalet Mpix väldigt snabbt. I kvadratiskt format så försvinner en tredjedel direkt och ifall den dessutom rätas upp så blir det ännu mindre kvar. Man kan väl säga att 12Mpix är en helt godkänd medelväg ifall man vill, men att det finns ganska liten anledning att inte använda alla 24Mpix när de ändå finns tillgängliga. Det blir mer framtidssäkert med 24Mpix.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar