Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Megapixel undran

Produkter
(logga in för att koppla)

ps82

Aktiv medlem
Alla kamera tillverkare verkar tro att ju mer pixlar en kamera har desto bättre blir bilden (om nu nu skriver ut mycket i A3 eller större format).Men det var inte min undran utan det är följande:

Om jag köper en kamera som har 10mpx och ställer ner den till 4-5mpx för jag vet att jag inte kommer använda 10. Hur funkar det då med sensorn?? Använder den fortfarande alla 10 eller använder den bara det antal jag stället in på?? men nu kommer väll någon att säga att köp inte 10mpx om du inte kommer använda det.. men om jag går i kamera köptankar och det visar sig att en 10 är billigare än 6 då?

Nej, vad jag har hört så använder den en del av sensorn om man ställer ner upplösningen, så du kommer t. ex. inte få bättre brusegenskaper om du ställer in ett lägre antal megapixel.

Den måtte väl 'ndå använda hela sensorn. Objektivet är väl justerad att få med hela bilden på sensorn.
Det är väl snarare att den sparar bilden med färre megapixlar. Vilket syns på kompaktkamerors hastighet. Man kan ta fler bilder på raken eftersom det går spara mindre bilder (MB).

För Systemkameror så kan man ju välja RAW. Då har man ju alla MP kvar. Inte kan man välja RAWi färre MP.

Låter konstigt tycker jag, men kan ha fel. Men rent logiskt tycker jag själv att det borde vara så.

/Stefan

Jo, rent logiskt tycker jag också det, att den använder en mindre bit av sensorn läste jag här på forumet men det låter mer logiskt att den skalar ner bilden. Du har nog alldeles rätt.

Att skala ned en bild redan i kameran från 4000 x 3000 px ( 12 Mpxl ) till 2000 x 1500 px, ger en bildfil som bara är 25 % av den stora och därmed kan spras på en fjärdedel av tiden. Kamerans processor tar information från fyra pixlar ( 2 x 2 ) och interpolerar, för att sedan spara informationen i en pixel.

Teoretiskt borde detta ge ett lägre brus, eftersom varje sparad pixel representerar fyra gånger fler infallande ljuskvanta, men jag är inte säker på att de blir så i praktiken. Jag kan tänka mig att interpoleringen från 2x2 pxl till en pxl påverkar kvaliteten.

tannler skrev:

Teoretiskt borde detta ge ett lägre brus, eftersom varje sparad pixel representerar fyra gånger fler infallande ljuskvanta, men jag är inte säker på att de blir så i praktiken.

Jag är inte heller säker men varje sparad pixel representerar även fyra gånger mer brus. Signal/brusförhållandet blir därför detsamma.

Som Lennart skriver så interpoleras den lägre upplösningen från hela sensorns yta.
Om en mindre del av sensorn skulle användas så får man en beskuren del av originabilden och därmed en oönskad inzoomning. Den digitala zoomen på kompaktkameror fungerar på detta sätt.

/Peder

tannler skrev:
Teoretiskt borde detta ge ett lägre brus, eftersom varje sparad pixel representerar fyra gånger fler infallande ljuskvanta, men jag är inte säker på att de blir så i praktiken. Jag kan tänka mig att interpoleringen från 2x2 pxl till en pxl påverkar kvaliteten.
Förstorar vi upp bilderna till samma slutliga storlek i båda fallen (och betraktar dem från samma avstånd) så kommer fyra små enskilda pixlar att ta upp lika stor yta på näthinnan som en sammanslagen 2x2-pixel, d v s det blir samma antal registrerade fotoner inblandade i båda fallen. Vår brusupplevelse blir därför i det stora hela lika.

Väljer vi däremot att förstora upp bilderna till olika storlek så att EN liten pixel tar upp samma yta på näthinnan som en 2x2-pixel minskar naturligtvis bruset (det är ofta så det blir när man granskar bilder i 100 % i datorn).

på vilket sätt påverkar det antal mp som används i kameran? Att storleken blir mindre ju mindre upplösning man använder är jag med på men sen då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar